12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm
12. 9. 6. 11.
sakramenty
w przypadku gnostycyzmu możemy mówić o sakramentach w
rozumieniu chrześcijańskim. mamy także odniesienia do chrześcijańskich
sakramentów (jest ich siedem), co uzasadnia wyodrębnienie tego podrozdziału.
wszystkie sakramenty mają większe lub mniejsze znaczenie
inicjacyjne (nawet sakrament zmarłych). jest ich więcej niż w chrześcijaństwie,
że wspomnę tu consolamentum (katarzy), krzyżmo (jan chrzciciel), czy nakładanie
rąk (niektóre sekty protestanckie), czy nawet chrzest z ognia (niektóre sekty
prawosławne) lub obrzezania (żydzi i mahometanie).
duch boży wszedł
w jezusa podczas chrztu w jordanie i prowadził go w
swojej misji (cerynt), albo eon chrystus zstąpił na chrystusa człowieka w czasie chrztu w
postaci gołębicy (cerynt).
bazylidianie uważali, że chrystus był człowiekiem na którego podczas chrztu spłynęła boska mądrość (nous).
elkazaici praktykowali wielokrotny (dwukrotny?) chrzest (w szatach), który powodował
odpuszczenie najcięższych grzechów, stosowali
też obrzezanie, szabat, nie spożywali mięsa, odrzucali pisma świętego pawła.
apostolicy xii-xiii w odrzucali chrzest dzieci.
pryscylianie odrzucali sakramenty
i większość dogmatów. paulicjanie nie uznawali sakramentów, uważając że są one
jedynie pustym rytuałem, nie poważali krzyża.
bogomili nie uznawali sakramentów, dni świątecznych, liturgii, krzyża jako
symbolu męki, odpustów. spowiedź
odbywali w grupach. albigensi nie uznawali sakramentów.
archontycy nie uznawali żadnych sakramentów, gdyż są one poświęcone demiurgowi i sprawiają, że dusza ludzka staje się od niego zależna.
inna wersja: praktykowali chrzest i namaszczenie, wierząc że umożliwią one
uwolnienie się od wpływu archontów.
bogomili negowali sakramenty z wyjątkiem chrztu z ducha przez położenie na głowę
ewangelii świętego jana, nie dawali
czci krzyżom, odrzucali liturgię, uznawali wzajemną spowiedź.
apostolicy xii-xiii w uważali, że sakramenty udzielane w stanie grzechu
są nieważne, nie oddawali czci świątyniom.
walentyniański wykład
z nag hammadi, zawiera pięć modlitw: o namaszczeniu,
dwie o chrzcie, dwie o eucharystii (walentynianie).
apostolicy iii i iv w odrzucali sakrament eucharystii.
dzieje tomasza
opisują rytuał pieczęci i eucharystię chleba i kielicha, w którym
zamiast wina znajdowała się woda (gnostycyzm).
wino jest dziełem szatana,
dlatego należy się powstrzymywać od picia wina; podczas sprawowania wieczerzy
pańskiej należy pić wodę, a nie wino (enkratyści). używanie wody zamiast wina
do eucharystii stosowali także akwarianie, aukratyci,
marcjoniści, manichejczycy.
rytuał pieczęci zapewniał
ochronę pneumy podczas jej
przechodzenia do pełni (pleromy),
czyli podczas jednoczenia się z bogiem, zapewniał duchowi ludzkiemu
nieśmiertelność i symbolizował odejście ze świata cielesnego. ponadto chronił
przed opętaniem przez złe moce, pozwalał bogu zamieszkać w pieczętowanej osobie
i działać przez nią. moc pieczęci była większa niż moc chrztu. przyjęcie pieczęci mogło nastąpić przed przyjęciem chrztu.
rytuał polegał na nałożeniu rąk
przez osobę w w imieniu której działał chrystus.
następnie wylewano święty olej pochodzący z rajskiego drzewa życia na głowę pięczętowanego oraz namaszczano nim ciało z
jednoczesnym wzywaniem imion trójcy
świętej i mądrości (dzieje
tomasza). jezus został naznaczony pieczęcią przez boga. pieczęcią oznaczani są
ludzie mający dostąpić zbawienia (jan ewangelista).
consolamentum to
rodzaj duchowego chrztu ludzi
dorosłych, bez wody i oliwy (materia, dzieło szatana). okres przygotowawczy
trwał trzy lata. po przyjęciu consolamentum obowiązywała surowa asceza.
opis rytuału consolamentum: "na wstępie prowadzący
ceremonię doskonały, najwyższy rangą
wśród obecnych, w asyście innych doskonałych trzykrotnie wygłaszał po łacinie
wezwanie pobłogosław nas, zmiłuj się nad nami, amen, niechaj stanie się nam
wedle słowa twego, niechaj ojciec, syn i duch święty przebaczą ci wszystkie twoje grzechy. następnie
odmawiano serię inwokacji do boga, w których ponawiano prośbę o odpuszczenie grzechów, zakończoną modlitwą pańską. prowadzący ceremonię
kładł na stole nowy testament (lub
tylko ewangelię św jana), którą - po
rytualnych pokłonach - przekazywał następnie przyjmującemu consolamentum. w tym
momencie, zwracając się bezpośrednio do niego, objaśniał mu sens i znaczenie
rytuału, wprowadzał go również w podstawy teologii katarskiej. w drugiej części
rytuału doskonały zwracał się ponownie do przyjmującego sakrament, mówiąc:
"pragniesz otrzymać chrzest duchowy,
którego mocą duch święty zstępuje w kościół boży, wraz ze świętą modlitwą, i nałożeniem rąk przez dobrych ludzi". po raz drugi wymieniał
powinności doskonałego: bezwzględne przestrzeganie dziesięciu przykazań oraz surową ascezę. przyjmujący sakrament potwierdzał swoje zamiary. wówczas
prowadzący ceremonię kładł mu na głowie nowy testament, zaś wszyscy obecni
doskonali przytrzymywali księgę prawą dłonią. po zakończeniu obrzędu nowy
doskonały otrzymywał pouczenia, w jaki sposób ma postępować, będąc w
przyszłości przewodnikiem duchowym wierzących katarów. w szczególności
przekazywano mu wiedzę praktyczną na temat uproszczonego sposobu udzielania
consolamentum, gdy przyjmujący był ciężko chory lub umierający".
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz