15. religie afryki (z wyjątkiem egiptu i nubii)
15. 2. 0. 2.
wcielenia
enkai (engai) to jeden bóg o podwójnej
naturze: engai narok (czarny bóg)
jest łaskawy, engai nanyokie (czerwony
bóg) jest mściwy (masajowie).
orisza, siły
natury, to bezpośrednia manifestacja boga olodumare,
np olorun, oloofin, orunmila, ifa, eszu, ogun, osoosi, osun, obatala, szango, jemaja, oya, aganju, oduduwa, olokun, babalu aye, orisa oko, erinle, yewa, osanyin, ibeji (joruba). to ujęcie bóstwa jest bliskie
hinduistycznemu pojęciu awatar (a).
15. 2. 1. bogini
matka, matriarchat
boginie pretendujące do kategorii bogini-matka:
- ala - bogini
matka utożsamiana z ziemią, żona czukwu
lub amadiohy (ibowie),
- ani - bogini
matka (ibowie północni),
- atete (oromowie),
- moneiba -
bogini czczona na hierro przez
kobiety (guanczowie),
- lya nla -
pramatka (jorubowie).
- jemaja (ifa),
- jemaja i muso koroni kundje (bambarowie),
- jemaja - córka oduduwy i obatali (joruba),
- nana buluku (dahomej),
- ane - bogini
matka (ezaa).
wśród tuaregów
panuje matriarchat w takim sensie, że
szanowany jest priorytet kobiet, a kłótnie rozstrzygane są na korzyść
kobiet. w tym plemieniu jest dużo rozwodów.
15. 2. 3. pierwsi
ludzie
obatala to pan
ludzi (jorubowie).
tsui goab był
ojcem ludzkości (khoikhoi).
lebe był
praprzodkiem (dogonowie).
garang to pierwszy
człowiek, mąż abuk, pierwszej
kobiety (dinkowie).
kimtu to pierwszy
człowiek stworzony przez katondę i
wysłany na ziemię. miał sprawować nadzór nad przyrodą i ludźmi (gandowie).
bumba to
pierwotny i samoistny bóg, twórca innych bytów, w tym ludzi (buszongo).
anangama na
polecenie brata njambe sporządził
długi łańcuch zakończony pętlami, po którym spuszczał z nieba parami ludzi i
zwierzęta (baoule).
guela na dole
ziewał i z jego ust wypłynęła glina. postanowił z tej gliny ulepić mężczyzn,
kobiety, zwierzęta i rośliny. kiedy tego dokonał napełnił ich ciała krwią, jednak
życie w te istoty nie weszło. rogniewało to boga i zostawił je na zapomnienie.
kiedy spadł deszcz wielu ludzi roztopiło się, a bóg doznał wyrzutów sumienia i
umieścił "zabawki" w grocie. guela
na górze zapragnął zabawek stworzonych przez guelę na dole i poprosił go o
nie. guela na dole zgodził się pod warunkiem, że guela na górze tchnie w nie
życie. guela na górze zrobił to, a ponadto zesłał światło słoneczne na dół, ale
guela na dole nie podarował gueli na górze żywych istot. bóstwa pokłóciły się
na zawsze. odtąd guela na górze stara się odebrać ludziom życie, a gdy mu się
to udaje, ktoś umiera (ludy z terenu wks).
ten mit jest bliski gnostyckim mitom o złych demiurgach żyjących w ciemności w
podziemiu i dobrych demiurgach żyjących w niebie w światłości oraz ich
późniejszej walce o dusze ludzkie.
15. 2. 5. bogowie
władcy
w niektórych plemionach afryki uzgadniano, kiedy król może
zostać zabity (np z powodu choroby, demencji starczej, niepomyślnych wydarzeń),
gdyż był uznawany za namiestnika mocy pozaziemskich i traktowany jako bóg odpowiedzialny
za dobrobyt ludu. w zakresie jego obowiązków było np przymusowe stawianie się w
określonym miejscu codziennie. jeżeli nie stawił się przez trzy dni zabijano
go.
szyllukowie
praktykowali królobójstwo do końca xix w.
władcy królestwa merina
odwoływali się do boskiego pochodzenia od andrianerineriny
- syna boga stwórcy zanaharego. według
innej wersji dynastia merina pochodzi od vazimba
przez założyciela linii królewskiej andriamanelo,
którego matka, królowa rafony, należała
do vazimba (malgasze).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz