17. religie oceanii (polinezja, maorysi, melanezja, mikronezja), modekngei

17. 11. bohaterowie w legendach i przekazach folklorystycznych
 

17. 11. 1. królowie, książęta, rycerze, wojownicy
 

wódz plemienia hotu matu'a (lub o imieniu hotu matu'a) opuścił ojczyznę (hawaiki) w poszukiwaniu nowego domu ponieważ miał sen, w którym jego duch przemierzał ocean z zachodu na wschód w poszukiwaniu nowej ziemi, przeleciał nad trzema jałowymi wysepkami motu kao kao, motu iti i motu nui i trafił na plażę anakena na wyspę wielkanocną. kiedy obudził się poradził się wodza co ma robić. wódz kazał mu zbudować łódź i posłać siedmiu ludzi w celu odnalezienia wyspy ze snu. po ich powrocie sam wódz ruszył w podróż na dwóch łodziach zabierając prowiant, zwierzęta i rośliny. każda łódź mieściła ok 100 osób, wśród których była siostra wodza o imieniu avareipua. po kilku miesiącach dotarli do wyspy wielkanocnej. w trakcie schodzenia na ląd żona wodza urodziła syna tuu maheke. kiedy wódz zmarł wyspa została podzielona pomiędzy jego sześciu synów.

inna wersja legendy: widzenie miał kapłan haumaka, który podczas snu odbył lot na wyspę te pito 'o te kainga (środek świata). legendę upamiętnia platforma ahu a kivi, leżąca w środkowo-zachodniej części wyspy, z podobiznami siedmiu zwiadowców. tylko moai wyobrażające zwiadowców są skierowane twarzami do morza, wszystkie inne są skierowane twarzami w głąb wyspy. przed śmiercią hotu matu'a podzielił wyspę pomiędzy ośmiu synów, którzy podzielili sią na dwa klany. rywalizacja o utrzymanie władzy skończyła się zwycięstwem klanu składającego się z potomków miru, którzy twierdzili, że władzę otrzymali od boga.
 

17. 11. 3. bohaterka związana z wodą
 

pania w dzień pływała w oceanie wraz z innymi stworzeniami wodnymi, a w nocy udawała się w górę strumienia by odpocząć. pewnej nocy zobaczył ją karitoki, wódz plemienia. zakochali się w sobie i żyli razem. pania urodziła syna maremare (bezwłosy), w dzień przebywała w morzu i wódz zapytał starszego przedstawiciela plemienia, co ma zrobić, aby zatrzymać rodzinę przy sobie, żeby władca mórz nie wezwał ich do siebie. starszy poradził, aby włożył im do ust gotowane jedzenie. coś poszło nie tak i pania z synem zostali wciągnięci w głębinę. syn został zamieniony w taniwha pod postacią rekina i strzeże zatoki, pania została zamieniona w skałę, z której można łowić ryby (maorysi).
 

17. 11. 4. bohaterowie związani z ziemią
 

maorysi przybyli na nową zelandię (aotearoa - kraj białej chmury) w siedmiu olbrzymich łodziach żaglowych, z których każda dała początek jednemu plemieniu.
 

17. 12. tropy po przestudiowaniu rozdziału siedemnastego
 

253. nu’u - noe - lili-noe - lilith - noe.
254. mana - manitu - manes.
255. mana - chwarena - dharma - karma - dao - etyka - chwała - charyzma - huaca
256. mana - manna.
257. arioi - ariowie.
258. hasibwari z czerwonej gliny uczynił kobietę, a z jej żebra mężczyznę - jahwe z gliny ulepił mężczyznę, a z jego żebra utworzył kobietę.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon