21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 9. 5. 7. klątwy,
zaklęcia
w okresie średniego państwa prostokątne trumny urzędników
prowincjonalnych były zdobione napisami hieroglificznymi i przedstawieniami
symbolicznymi. zawierały także liczne zaklęcia zapewnienia zmarłemu pomyślność na tamtym świecie. znanych jest ok 1000 tekstów trumiennych.
księgi umarłych
zawierały zaklęcia i instrukcje ich wypowiadania.
teksty piramid
zawierały zaklęcia.
przekształcenie uszebti
w pracowników (niewolników) zapewniało zaklęcie z szóstego rozdziału szóstej księgi umarłych lub 472 rozdziału tekstów sarkofagów:
"o, uszebti,
jeżeli (zmarłemu - imię) rozkaże się wykonanie jakiejś pracy w państwie
umarłych: zaoranie pola, nawodnienie ziemi czy przewożenie piasku ze wschodu na
zachód, powiesz "oto jestem"".
zaklęcia sachu pozwalają
na powstanie akh - idealnej duchowej
istoty, ostatecznej formy, w jakiej egzystują zmarli przebywający z bogami.
zaklęcia były stosowane także w medycynie.
zachowały się teksty
złorzeczące z xx-xviii w pne w postaci glinianych skorup i figurek, na
których widnieją imiona panujących, nazwy miejscowości i ludów i klątwy rzucone
na te obiekty. jeżeli taki przedmiot zbito i zakopano, to wróg faraona
wymieniony na nim doświadczał przypisanego nieszczęścia. znaleziono kilka
tysięcy skorup, figurki więźniów ze skrępowanymi z tyłu rękoma. przeklęto
miasta kanaanu i syrii, np aszkelon, jerozolimę, tyr.
21. 9. 6. pobożność,
religijność
religijność egipcjan była bezpośrednio związana z państwem i
władzą. władca był uważany za boga, władca-bóg sprawował władzę.
od xii dynastii kładziono nacisk na osobistą pobożność. są
pobożni nad miarę (herodot).
21. 9. 6. 1. rytuał,
ceremonia, misterium
codzienny rytuał stanowił najważniejszą powinność faraona i
był odprawiany w świątyniach przez kapłanów w imieniu władcy. przewidywał
zapewnienie maat, tzn prawa i
sprawiedliwości.
w egipcie mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem katenoteizmu.
w momencie dopełnienia rytuału ku czci określonego bóstwa łączy ono w sobie
atrybuty innych bóstw i staje się w tym momencie jednym najwyższym bogiem (muller).
anasyrma to rytuał
obnażania genitaliów przez egipcjanki, np podczas corocznego festiwalu w bubastis na cześć bastet i innych świąt związanych z urodzajem. herodot opisał to w następujący sposób: mężczyźni i kobiety płyną
łodziami, używają kołatek, grają na fletach, klaszczą w dłonie, tańczą, przybijają
do każdego miasta i wyszydzają mieszkające tam kobiety, tańczą, podnoszą suknie
do góry, w bubastis składają ofiary, piją wino. diodor sycylisjki pisał o uroczystości ustanowienia nowego boga apisa w serapejonie: przez 40 dni kobiety mogą wchodzić do świątyni, więc
stają przed apisem i zadzierają szaty. przypuszcza się, że taki rytuał miał
umocnić płodność apisa, a przy innych okazjach chodziło o płodność ludzi i
ziemi.
w egipcie jaja dekorowano dwoma wizerunkami: ludzi i
skarabeusza.
21. 9. 6. 1. 1.
misterium
w abydos od ok 2000 pne odbywały się misteria ku czci ozyrysa.
„słynne „pielgrzymki do abydos”,
świętego miasta ozyrysa, bynajmniej
nie były czymś w rodzaju tłumnego, pełnego gwaru odpustu. udawały się tam tylko
dusze sprawiedliwych, a samo abydos było miastem zamkniętym, gdzie w obchodach
„misterium ozyriackich” brali udział
tylko wtajemniczeni, i to w bardzo ograniczonej liczbie, a treść tej celebry
zachowywano w całkowitej tajemnicy. tylko nieliczni mieli dostęp do tekstów
ezoterycznych, które wykładały sens mitu ozyrysa oraz boskich rytów.” (christian jaq "echnaton i
nefertiti", str. 104)
ustawienie filaru
dżed było częścią misterium ozyriackiego
w mieście dżed.
pieśń "rytuał
przenoszenia sokarisa" stanowiła element misterium ozyriackich. w ten sposób sokar brał udział w misteriach
ozyriackich.
papirus bremner-rhind
z ok 312 pne, zawiera: "pieśni
izydy i neftydy" wykonywane podczas misterium w swiątyni ozyrysa.
myślę, że mamy tu do czycienia z niezrozumieniem pojęcia
„misterium”, które oznacza tajną ceremonię, w której biorą udział wierni i
(lub), ale niekoniecznie kapłani. we wspomnianych „misteriach ozyriackich”
brali udział tylko i wyłącznie kapłani, więc nie może być mowy o tajnej
ceremonii przeznaczonej dla wtajemniczonych wiernych. być może coś w tej
kwestii zmieniło się w czasach helleńskich pod wpływem misteriów eleuzyjskich,
dionizyjskich i mitraickich, ale w 2000 r pne na pewno nie było żadnych
misteriów egipskich.
być może błąd wziął się z chrześcijańskiego pojęcia misterium
jako tajemnicy (np „misterium męki pańskiej” jako tajemnica męki jezusa), co
przyrównano do tajemniczej ceremonii ozyriackiej, niedostępnej dla wiernych?
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz