2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów

2. 8. 2. 2. 2. płodność i przyjemność, w tym ciało i wizerunki bogów
 

przy tej okazji będę pisał o pięknych ciałach i wizerunkach bogów; o brzydkich wizerunkach bogów pisałem w rozdziale o demonach. 

łada była boginią miłości. uroczne oczy (pojęcie z dziedziny magii) mogły rzucać uroki miłosne. milda była boginią piękna i miłości (litwini).

perkun był strażnikiem moralności bałtów. 

alkonost to stworzenie o ciele ptaka i głowie pięknej kobiety ze wspaniałym głosem. jeżeli usłyszy się ten głos, niczego innego nie chce się słuchać. alkonosty symbolizują szczęście i nadzieję. 

sirin to ptak z głową i piersiami pięknej kobiety, kto słucha pieśni sirinów, zapomina o ziemskim życiu, podąża za nimi i umiera. 

rusałki, nagie dziewczęta z rozpuszczonymi zielonymi włosami, w czasie nowiu wabiły młodzieńców i zabijały ich przez łaskotanie lub opętańczy taniec. 

boginki to demony (zmarłe nagle kobiety), które wabiły przechodniów nad brzegami zbiorników wodnych i doprowadzały do zguby np śmierci zamęczając ich pieszczotami. 

topielice ukazywały się pod postacią młodej dziewczyny z długimi jasnymi włosami. wołaniem lub śpiewem wabiły młodych mężczyzn i topiły. 

samodiwy zbierały się po zmierzchu w pobliżu wody, rozbierały do naga, kąpały się, śpiewały i tańczyły horę. porywały górali, którzy znajdowali się w pobliżu i bawiły się z nimi do świtu. porywały ładne dziewczyny i narzeczonych lub przysparzały im wiele problemów z zawiści i złośliwości. bratały się z junakami, którzy byli dla nich dobrzy, a nawet rodziły im dzieci. 

miawki przybierały postać uroczych, młodych kobiet. wabiły przechodniów w ustronne miejsce aby załaskotać ich tam na śmierć wprowadzając najpierw w dobry nastrój i wywołując śmiech nie do opanowania. miawki miały modre oczy, płowe włosy, w które wplatały bławatki, kłosy i maki. 

wiły przybierały postać pięknych skrzydlatych dziewcząt o lekkich, niemal przezroczystych ciałach, nagich i kuso odzianych. bywało, że wiły zatańcowywały na śmierć napotkanych mężczyzn, oślepiały ich lub doprowadzały do szaleństwa, sprowadzając na nich żądze niemożliwe do zaspokojenia. 

bułgarskie demony stichije o kobiecych kształtach i długich włosach wabiły kąpiących się w jeziorach i rzekach i topiły. chwytały nieszczęśników włosami i oplątywały. 

serbska i chorwacka oblakinia miała wzrost połowy dorosłej kobiety, była smukła, poruszała się lekko płynąc w powietrzu, miała głową z wysokim czołem, szczupłą twarz, włosy proste błękitne, oczy duże, błękitne spojrzenie. na kostce nosiła srebrną spiralę z niebieskim kamykiem. 

baskijska mari mogła przybrać postać młodej, pięknej kobiety (czasem z aureolą), chłopki lub kobiety z kopytami. 

węgierski luderc to demon seksualny utrzymujący stosunki seksualne z płcią przeciwną. zazwyczaj jest płci męskiej, ale jeśli trzeba może być żeńskiej płci. schodząc na ziemię przyjmuje ludzką postać, najczęściej dawnego kochanka lub zmarłego małżonka. 

noc kupały miała charakter orgiastyczny (21/22 czerwca). na cześć żywii odprawiano orgiastyczne kulty na górze krzyżnik. orgiastyczny charakter miały tobiaszowe noce znane słowianom i Estończykom, a także święta na cześć bendis (trakowie). 

bezwględnie orgiastyczne były sabaty (zloty) czarownic, ale o tym będzie mowa w rozdziale dotyczącym magii.
 

2. 8. 2. 2. 3. fallicyzm
 

fallicyzm domniemywa się u welesa przez związek ze słowem wał. 

w altfriesack znaleziono figurę dębową o wysokości 1,62 m z vi/vii w. figura ma wyraźnie wycięte miejsce, w które można włożyć protezę fallusa, dlatego domniemywa się, że praktykowano tam kult fallusa. 

w trakcie święta nazywanego pogrzebem konstrubonki obnoszona jest męska rzeźba z wyraźnie zaznaczonymi cechami płciowymi (personifikacja płodności). pogrzeb kostrubonki symbolizował koniec zimy i nadchodzącą wiosnę. 

nie było więc u słowian żadnych wyrazistych kultów fallusa, żadnych priapów, panów, faunów czy kozłów.
 

2 .8. 2. 2. 4. pijaństwo, alkohol
 

remunen był ojcem chmielu (kalevala). kapio to bogini piwowarka (kalevala). 

pergrubriusa czczono go 22 marca pijąc duże ilości piwa (bałtowie). w podobny sposób czczono ceroklisa (bałtowie). łotysze uważali, że piwo jest napojem bogów. prusowie urządzali curche - doroczne święto połączone z libacją. pod pojęciem libacji należy rozumieć wylewanie wody i innych napojów na ziemię podczas obrzędów religijnych (pojenie ziemi), jakkolwiek określenie ma obecnie jednoznaczne konotacje, więc najprawdopodobniej nie wszystko wylewano. 

keremet namówił pierwszych ludzi, aby pili kumys, który był zabroniony przez inmara, za co tenże wygonił ich (nie wiadomo skąd?) (udmurci). 

skąd wzięła się niesamowita wstrzemięźliwość słowian??? żadnego pijaństwa, eleuzyjskie misteria orfickie przejęte przez greków od traków to pieśń przyszłości. brak także wzmianek o używaniu przez słowian narkotyków, grzybków, czy innych blekotów, a przecież mak i konopie były już zapewne dostępne. może wynika to z tego, że mocniejszych trunków: wina i gorzały jeszcze wtedy nie było, albo z tego, że na ziemiach polskich panuje specyficzny klimat: źródła geotermalne? nawet konie arabskie mogą się rozmnażać tylko tu.

„oj, chmielu, chmielu” to najstarsza znana polska pieśń. taniec „chmielowy” ma późniejsze pochodzenie. 

trifon zarezan, święto wina obchodzone 14 lutego ma późniejsze tradycje. podczas święta wybierany jest car winnic, który następnie noszony jest na ramionach przez pozostałych uczestników obchodów. car winnic podcina i sławi winorośl, gospodarze częstują winem pochód mężczyzn z carem na ramionach. uroczystość kończy się wspólną biesiadą w domu cara.
 

2. 8. 2. 3. inicjacja
 

nie zachowało się u słowian wiele informacji o rytuałach inicjacji. oto te, które przetrwały. 

postrzyżyny urządzano, kiedy chłopiec kończył siedem lat. polegały na obcięciu włosów i były połączone z nadaniem imienia. postrzyżyn dokonywał ojciec lub osoba obca, wchodząca w czasie tego obrzędu w sztuczne pokrewieństwo z dzieckiem. postrzyżony stawał się pełnoprawnym członkiem rodziny i przechodził pod opiekę ojca. 

żadnego wybijania zębów, ani narażania się na ugryzienia węży, żadnego ćpania, obcinania napletka, czy warg sromowych, żadnych tatuaży. cywilizacja słowian była nadzwyczaj pokojowa, pozbawiona agresji, pozbawiona represji i nie fekalna (destrukcyjna) w rozumieniu fromma.

w zamian mamy rodzaj chrztu i kogoś w rodzaju ojca chrzestnego.

charakter inicjacyjny mają święta ludowe: 

- kukierów, w których biorą udział mali chłopcy. ich zadaniem jest noszenie w trakcie pochodów pasów kukierów i używanie w niektórych momentach specjalnych dzwonków. 

- bułgarska surwa. dzieci (surwakari) dostawały od starszych kolegów pług, a od koleżanek kądziel.
 
 
Waldemar Mierniczek


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon