8. buddyzm, bon

8. 8. 2. 6. 2. karma (cz 2)


cechy czynów karmicznych: 

1 rezultaty czynów karmicznych są doświadczane tylko przez osobę, kóra je wykonała,

2 działania karmiczne prowadzą do odpowiadających im rezultatów (bez nagrody i kary),

3 nawet niewielka przyczyna może wytworzyć znaczący skutek,

4 prawo karmy nigdy nie zawodzi. 

czynniki wpływające na skutki karmy: 

1 świadomość uczynku,

2 zamiar popełnienia czynu,

3 wykonanie czynu na czyjeś zamówienie,

4 satysfakcja z rezultatów działania. 

cztery poziomy karmy: 

1 doświadczenie pomiędzy śmiercią a następnym odrodzeniem,

2 ciało, w którym się rodzimy (zdrowie, inteligencja, moc, uroda),

3 otoczenie w jakim się odradzamy (kraj, kultura, rodzina, warunki materialne),

4 skłonności i upodobania, które wnosimy. 

do okresu dojrzewania przeważa karma wniesiona, do starości karma bieżącego życia, później karma przyszłego życia.

działania przynoszące zasługę:

1 ofiarowanie,

2 etyka (moralność),

3 rozwijanie umysłu (medytacja),

4 okazywanie czci,

5 służenie,

6 przekazywanie zasługi,

7 radość z zasługi innych,

8 wyjaśnianie,

9 słuchanie doktryny,

10 oczyszczanie (prostowanie) poglądów 

trzy cechy istnienia: 1 nietrwałość, 2 brak zadowolenia, 3 brak-ja, prowadzą do wyzwolenia. trzy aspekty wyzwolenia (bramy wyzwolenia): nieuwarunkowane wyzwolenie, wolne od pragnienia wyzwolenie, wyzwolenie pustości. w ten sposób niepostrzeżenie doszliśmy od karmy do wyzwolenia (oświecenia).

splamienia spowodowane są karmą i obok niewiedzy są główną przyczyną cierpienia (duhkha).

jest sześć rdzennych splamień i 20 podrzędnych. sześć rdzennych splamień dzieli się na pięć rdzennych splamień, które nie są poglądami (1 pożądanie, 2 gniew, 3 pomieszana duma, 4 ignorancja (pomieszany umysł), 5 pomieszane zwątpienie) i jedno rdzenne splamienie, zwane "pomieszany pogląd", które dzieli się na pięć typów: 1 istnienie niezależnego ja, 2 nieistnienie ja po śmierci i przed narodzinami 3 utrzymywanie błędnego poglądu jako bezbłędnego, 4 niemoralne prowadzenie się, 5 błędny pogląd na temat dziesięciu niewłaściwych czynów. dziesięć niewłaściwych czynów zostanie wymienione w rozdziale dotyczącym grzechów 

dwadzieścia drugorzędnych splamień: 1 wściekłość, 2 uraza, 3 zawiść, 4 skąpstwo, 5 nieszczerość, 6 złośliwość, 7 hipokryzja, 8 oszustwo, 9 samogloryfikacja, 10 okrucieństwo, 11 bezwstyd, 12 brak zażenowania, 13 letarg, 14 agitacja, 15 nieufność, 16 lenistwo, 17 niesumienność, 18 zapominalstwo, 19 dystrakcja, 20 brak introspekcji.

sankhara (działanie wolicjonalne) to pojęcie podobne do karmy. sankhara zostaje wyzwolona przez niewiedzę i powoduje odradzającą się świadomość. obejmuje wszystkie moralne i niemoralne myśli, słowa, uczynki. im więcej działań wolnych od nienawiści, chciwości i niewiedzy tym szybsza wędrówka po kole narodzin i śmierci. działania buddów i arahantów nie należą do sankhary, gdyż nie pochodzą z niewiedzy.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon