11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 9. 5. magia,
czary
11. 9. 5. 3. tabu,
przesądy, pojęcie nieczystości
należy unikać wszystkiego co ma kontakt ze złem, aby nie zbrukać duszy, która staje się
nieczysta. należy unikać nieczystych myśli, nieczystego pokarmu i nieczystych
ludzi, odpowiednio się ubierać, jeść "czyste" pokarmy, uprawiać życie
płciowe w dozwolonych formach. zbrukaną duszę można oczyścić przez zabiegi
oczyszczające odpowiednie do rodzaju zbrukania. niektóre z tych praktyk są
długotrwałe (kilka tygodni) skomplikowane i kosztowne.
śmierć jest
szczególnie nieczysta, należy unikać zwłok i nie stykać ich z ziemią, ani z ogniem, stąd pochówek powietrzny w wieżach milczenia.
ogień, który pali
się ponad 100 lat ma ogromną moc spełniania życzeń.
11. 9. 5. 4. ofiary
spandarmat to
emanacja i żona ormuzda. w czasach
przedaryjskich prawdopodobnie składano jej ofiary z ludzi.
wielu bogów zaratusztriańskich rodzi się po odprawieniu
ofiary haomy lub po wypiciu przez
ojca haomy, np feridun, dżamszid, zaratusztra.
w persji w trakcie składania ofiar dokonywano libacji, wylewania na ziemię cennych
płynów dla bogów.
11. 9. 5. 5. wróżby
zal pokochał rudabe, ale jego ojciec garszasp i ojciec rudabe król mehrab nie chcieli zgodzić się na
małżeństwo ponieważ rudabe pochodziła z rodu smoczego azi dahaki. dopiero przepowiednia, że narodzi się największy
bohater iranu spowodowała, że zgodzili się na ślub.
11. 9. 5. 6. liczby,
numerologia
azi dahaka,
król-tyran i smok, zamiast dwóch ramion miał dwa czarne węże. dla węży przygotowywano pożywienie z mózgów dwóch chłopców.
kucharze ermail i kermail ratowali jednego chłopca
dodając do potrawy mózg barani. z uratowanych od zagłady dzieci wywodzą się
kurdowie.
rozwój świata dzieli się na trzy epoki: 1 epoka bez czasu, wszystko było
doskonałe, na swoim miejscu i niezmienne, 2 epoka zmieszania - walka ormuzda
z arymanem (dobra ze złem), 3 epoka królestwa bożego na ziemi, która
nastąpi po sądzie ostatecznym
dokonanym przez ormuzda.
najwyższa triada: 1 podstawowa substancja ormuzda (spenta mainju), 2 wohu manah,
3 ardibeheszt.
są trzy rodzaje świętego ognia: atasz dadgah,
atasz adaran, atasz behram (najświętszy).
ludzie przez trzy lata mieli przebywać w warze (podziemnej jamie) z powodu
ostrych zim. a potem mieli wyjść i zaludnić ziemię ponownie.
feridun podzielił kraj na trzech synów: salm dostał sairimę (sarmację?), tur
turan (kraj turańczyków?), iradża iran właściwy ?
azi dahaka był trzygłowym
smokiem.
ptak simorg
przekazał zalowi trzy
czarodziejskie pióra, które służyły
do wezwania simorg na pomoc. w tym celu należało najpierw spalić jedno z piór.
trzy nakazy: dobre myśli (humata), dobre słowa (huchta),
dobre uczynki (hwareszta).
jest sześć emanacji ormuzda: 1 wohu manah
(dobra myśl), 2 asza wahiszta
(najlepsza prawość), 3 armaiti
(święte oddanie), 4 chszatra wairja
(panowanie nad pożądaniem), 5 haurwatat
(zdrowie, doskonałość), 6 ameretat
(długie życie, nieśmiertelność).
w innym ujęciu sześć emanacji ormuzda + podstawowa substancja (duch święty) tworzą świętą
siódemkę:
1 spenta mainju (duch święty,
podstawowa substancja ormuzda), 2 wohu
manah (dobra myśl), 3 asza wahiszta
(najlepsza prawość), 4 armaiti
(święte oddanie), 5 chszatra wairja
(panowanie nad pożądaniem), 6 haurwatat
(zdrowie, doskonałość), 7 ameretat
(długie życie, nieśmiertelność).
siódemka to liczba magiczna zaratusztrian: świat został podzielony na siedem
sfer, ziemia została podzielona na siedem części, znano siedem metali.
ormuzd stwarzał
świat przez siedem
dni. ormuzd stworzył siedem tworów: ziemię, wodę, niebo, rośliny,
zwierzęta, człowieka i ogień, czas i cielesność (wychodzi dziewięć, chyba trzeba liczyć
bez czasu i cielesności).
aryman korzysta z pomocy siedmiu
arcydemonów.
było siedem walk pomiędzy ormuzdem i arymanem.
arymana zabije siódmy
potomek ormuzda.
abraxas był w
persji symbolem siedmiu
planet i siedmiu
stopni oświecenia człowieka.
siedem czynów na siedmiu postojach dokonał rustam. siódmym czynem było zabicie
białego dewa siedzącego w pieczarze
na siódmej
górze. siedem
czynów na siedmiu
postojach dokonał także nesfjandjar.
dziewięć dni trwała walka garszaspa z demonem morskim gandarwem,
który porwał garszaspowi żonę, ojca i piastunkę.
abraxas ma
magiczne znaczenie numerologiczne oparte na wartości liczbowej liter greckich:
alfa+beta+rho+alfa+xi+alfa+sigma = 1+2+100+1+60+1+200 = 365 dni w roku.
zurwan podzielił
czas panowania ormuzda i arymana na trzy okresy po 3000
lat (zurwanizm).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz