11. zaratusztrianizm, iran, mazdaizm, mazdakizm, media, mitanni, parsowie, persja, zurwanizm
11. 9. 4. miejsca odprawiania
kultu, przedmioty kultu
11. 9. 4. 1.
natura/przyroda jako miejsce odprawiania kultu
niewiele wiadomo o miejscach odprawiania kultu przez
zaratusztrian. na pewno mieli oni święte gaje.
11. 9. 4. 2.
świątynie i cmentarze
pierwsze ołtarze
ognia powstawały na sztucznych wzgórzach i nie miały zadaszenia (gdyż boga
nie można zamknąć z pomieszczeniu). być może w ten sposób naśladowano wieczne
ognie (np naturalne wypływy gazu ziemnego w pn persji i na wybrzeżach morza
kaspijskiego). najstarsze zadaszone świątynie
ognia odkryto w kuh-e khwaja (czasy seleukidów) i atur gusznaps na tacht-e
solejman. większość została zniszczona przez muzułmanów. w xx w wiele świątyni zrekonstruowano.
do miejsc sprawowania kultu należy także zaliczyć
zaratusztriańskie cmentarze, czyli wieże
milczenia.
11. 9. 4. 3.
przedmioty kultu
magiczne maczugi:
- feridun
otrzymał, jako nastolatek, żelazną maczugę w kształcie krowiej głowy,
- garszasp
doskonale władał maczugą, przekazał ją przed śmiercią swojemu synowi zalowi, a zal swojemu synowi rustamowi.
trzy czarodziejskie pióra ptaka simorg posiadał zal. służyły
one do wezwania ptaka na pomoc w razie potrzeby. w tym celu należało najpierw
spalić jedno z piór.
za magiczny przedmiot można uznać także sztandar kawejański. na początku walki feriduna z azi dahaką kawe zatknął swój fartuch na pice i
uczynił z niego sztandar. od tej pory sztandar z wołowej skóry przyozdobiony
drogimi kamieniami i perłami towarzyszy królom iranu idącym do walki.
nie należy także zapominać, że idąc do walki persowie
zakładali (podobnie jak celtowie i scytowie) torkwesy - okrągłe otwarte naszyjniki ze zdobionymi zakończeniami,
z brązu lub złota, rzadziej srebra.
11. 9. 4. 4.
geograficzne centra kultu
w surachany na
przedmieściach baku (atesgah) zrekonstruowano w xvii-xviii w świątynię ognia istniejącą na dawnym miejscu
wypływu naturalnego gazu. obecnie znajduje się w niej muzeum, a gaz jest
doprowadzany rurociągiem.
święta jaskinia czak
czak położona nad skalną ścianą pełni rolę sanktuarium. wewnątrz płonie
święty ogień, cel pielgrzymek.
w garni znajduje
się świątynia mitry zbudowana w i w w
stylu klasycznym (lub mauzoleum rzymskiego króla armenii sohaemusa). uczeni
spierają się, czy jest ona związana z zaratusztrianizmem czy z mitraizmiem.
jazd jest związany
z zaratusztrianizmem, znajduje się w nim świątynia ognia.
w naksz-e rustam koło persepolis położone są nekropolie królewskie, wykute w skałach
grobowce trzykondygnacyjne. szersze kondygnacje dolna i górna nadają im kształt
krzyża. znajduje się tam płaskorzeźba, na której król wskazuje na symbol ormuzda - uskrzydloną tarczę słońca lub
księżyca.
11. 9. 4. 5. święte
księgi, świadectwa pisane
świętą księgą mazdaizmu i zaratusztrianizmu jest awesta. stara awesta napisana w języku
awestyjskim ok vi w pne, zniszczona w iv w pne, odtworzona na rozkaz króla
partów wologazesa, uzupełniona w iii w przez kapłana tansara, zawiera 21 ksiąg w pięciu częściach:
1 yasna (jasna,
liturgia), w tym gaty - najstarsza
część awesty napisana prawdopodobnie przez zaratusztrę,
zawierająca hymny i psalmy,
2 visparat
(wszyscy sędziowie) - inwokacje i modlitwy do patronów,
3 vendidat -
prawo przeciw demonom, prawo kanoniczne, przepisy rytualne, 22 rozdziały
(fargardy),
4 jaszty (pieśni
pochwalne),
5 nyayisan.
młodsza awesta 6 chorda
awesta, która powstała w iv w języku pazand, zawiera modlitwy dla osób
świeckich.
zend to komentarze
do awesty, najobszerniejsze do
vendidad, spisiwane od ix w w języku pahlawi.
księga arta wirafa
z ix w zawiera opisy zaświatów, do których udał się autor, aby sprawdzić, co
czeka ludzi po śmierci i zweryfikować zasady zaratusztrianizmu.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz