18. religie azji (nowa gwinea, indonezja, filipiny, indochiny, mongolia, syberia, azja środkowa, ludy tureckie, kaukaz, hunowie i inne ludy z okresu wędrówki ludów)

18. 0. 2. synkretyzm
 

tak ogromny kontynent jak azja, tygiel plemion, narodów, kultur i cywilizacji nie może być pozbawiony wątków synkretycznych łączących różnorodne religie, tym bardziej, że jak na tak 0gromną ilość religii, wątki nietolerancji religijnej są stosunkowo nieliczne, może z wyjątkiem islamu, który jest nietolerancyjny z racji swojej istoty.

mitologia czukczów, koriaków, itelmenów ma wspólne wątki z mitologią eskimosów i indian. pojęcie ludów z grupy dene, obejmujące plemiona północnoamerykańskie i azjatyckie będzie się potwierdzało w badaniach naukowych, a bajeczka o odkryciu ameryki w 1942 pójdzie w zapomnienie, skoro przez ostatnie 12.000 lat trwała wymiana kulturowa między azją i ameryką przez pacyfik.

mityczny cesarz chiński shennong podzielił ziemię między dwóch synów: starszy de nghi dostał tereny na północ od jangcy, a młodszy loc tuc, ojciec lac long quana, na południe od jangcy. w wietnamie shennong nazywa się than nong, a lac long quan wraz z au co dał początek 100 mitycznym rodom/narodom wietnamskim.

natowie z mjanmy zostali przejęci od hinduistów: 1 beikthano (wisznu), 2 byamma (brama), 3 maha peinne (ganeśa), 4 sandi (ćandi), 5 thiwa (śiwa), 6 thurathadi (saraswati) i od buddystów np lawka nat (awalokiteśwara), albo od jednych i od drugich: thagyamin (indra i sakka). panteon 33 natów powstał po to, aby pogodzić wierzenia birmańczyków z buddyzmem therawada.

tradycyjne wierzenia białych tajów są zsynkretyzowane z buddyzmem.

kejawan jest religią animistyczną z dużymi wpływami hinduizmu i buddyzmu, mniejszymi islamu (jawajczycy).

tajski duch żeński nang tani może podawać jedzenie mnichom buddyjskim.

w imperium mongolskim udało się połączyć kult przodków, konfucjanizm i islam.

chanat kara kitajów cechowała polityka religijnej tolerancji, rozwijały się i przenikały nawzajem szamanizm, manicheizm, nestorianizm i buddyzm.

w kaganacie ujgurskim dużą popularność zdobył manicheizm, stąd popularność odniesień do słońca i księżyca.

tunguskie słowo szaman może pochodzić od sanskryckiego śramana (staranie się), podobna geneza dotyczy słów samana (śramana) oznaczającego indyjskiego ascetę żyjącego z jałmużny (hinduizm, buddyzm, dźinizm, adźiwikowie, cywilizacja indusu?).

burchanizm powstał na bazie animizmu i szamanizmu poprzez przyjęcie nowych idei z buddyzmu tybetańskiego i prawosławia (mesjanizm).

czeczeńska legenda o wilczycy dała początek wilkowi na fladze czeczeńskiej republiki iczkerii, na której znajduje się także muzułmański półksiężycem, a także wilkowi jako symbolowi walki o wolność (mudżahedini).

mitologia ormiańska znajduje się pod wpływem hinduskim (anahit), irańskim (ormuzd, mitra), bliskowschodnim i greckicm. przy czym wpływ greków jest, moim zdaniem, znacznie przesadzony.

istnieje teoria o wpływie mitologii greckiej na mitologię kalaszów, którzy mają być potomkami helleńczyków, który przyszli z aleksandrem wielkim w góry hindukusz i poślubili miejscowe kobiety. badania genetyczne nie potwierdziły tej teorii.

istnieją wątki sosruko i prometeusza przykutych do góry kazbek lub elbrus, przy czym mit kabardyjsko-osetyjski o sosruko jest wcześniejszy od greckiego.

także gruziński mit o amiranim pochodzący z iii w pne mógł być pierwowzorem greckiego mitu o prometeuszu.

istnieje inny wątek z eposu o nartach, który dotyczy poszukiwania złotego runa w kolchidzie.

elementy pogańskie możemy znaleźć wśród obrządków kościoła prawosławnego i ceremonii sufickich (kistowie).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon