20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong


20. 8. 2. 7. 5. 1. pismo


fuxi wynalazł pismo. inne mity mówią, że uczynił to huang di.

cangijie uchodzi za twórcę pisma chińskiego.

legenda: cangjie miał czworo oczu i umiał pisać od momentu narodzin. na podstawie obserwacji konstelacji niebiańskich, śladów pozostawionych przez zwierzęta,wzorów na liściach, doszedł do wniosku, że można rozróżnić zjawiska przyrodnicze i zapisać je w postaci znaków. w ten sposób stworzył pismo chińskie. z wrażenia duchy i bóstwa zakrzyknęły, a z nieba spadło proso.

inna wersja: cangjie był kronikarzem huang di zapisującym wydarzenia przy pomocy pisma węzełkowego. postanowił wymyślić lepszy sposób. szukał rady u mędrców, a potem zamknął się w jaskini, by pracować w spokoju. wymyślił pismo chińskie, a znaków było tak wiele, że nawet konfucjusz nie mógł ich spamiętać. cangjie wyrzucił zbędne znaki za granice chin dając początek pismom innych ludów.

kulturalny człowiek powinien znać sześć sztuk, w tym kaligrafię (zhou li).

nushu to znane od 400 lat pismo kobiet z prowincji hunan. część znaków jest oparta na wzorach hafciarskich. yang huanyi, ostatnia kobieta, która umiała się nim posługiwać, zmarła w 2004. pismo utrzymywane było w tajemnicy przed mężczyznami i pełniło funkcje: użytkową (wymiana listów, pisanie wierszy), ornamentacyjną (haft), obrzędową ("księgi trzeciego dnia" jako element wiana, odczytywane w trzecim dniu po zawarciu małżeństwa w żeńskim gronie przez kobiety z rodziny pana młodego, zawierały listę cnót mężatki). pismo było niszczone przez hunwejbinów (czerwoną gwiazdę) jako przeżytek feudalizmu.

analiza pisma chińskiego pod kątem jego związków z mitologią i religią przekracza możliwości autora, wymagałaby osobnych długotrwałych studiów, dlatego nie jestem w stanie jej tu zamieścić.

bopomofo to uproszczone pismo chińskie. jego porównanie z innymi rodzajami pisma znajduje się w części czwartej blogu w rozdziale poświęconym porównaniu pism.


20. 8. 2. 7. 6. podział społeczny


zbudowanie idealnego społeczeństwa i pokoju na świecie jest możliwe pod warunkiem przestrzegania obowiązków wynikających z hierarchii społecznej oraz zachowywania czystości, ładu i porządku (konfucjanizm).

junzi (człowiek wyższego stanu, człowiek szlachetny) to osoba znająca tradycję, rytuał i podstawy konfucjanizmu. pozostałe osoby stosowały proste zasady postępowania odmienne w zależności od pozycji w hierarchii społecznej. zasady wspólne dla wszystkich zwane były pięcioma powinnościami (konfucjanizm).


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon