21. religie egiptu, nubii i hyksosów


21. 4. 2. raje i krainy rajopodobne


pola jaru (pola trzcin) to obszar rolniczy w niebie, do którego po śmierci trafiają sprawiedliwi, wyspowy teren otoczony wodą, z polami uprawnymi ozyrysa. każdy zmarły musiał na tych polach pracować, chyba, że miał swoich uszebti (figurki, które włożono mu do grobu), które pracowały za niego, wtedy mógł odpoczywać, a ogromne plony gwarantowały mu żywot wieczny. mógł mieszkać w swoim grobie, albo o wschodzie słońca wychodzić na świat pod różnymi postaciami np ptaka, barana, szarańczy, kwiatu lotosu. o zachodzie słońca musiał powrócić na pola jaru.

istniał władca krainy zmarłych jako pól jaru, ale jego imię gdzieś umknęło.

niebo (fizyczne) to miejsce życia po śmierci. faraon i jego rodzina po śmierci mogli dołączyć do gwiazd wstępując do nieba. wejście do nieba było położone na północy. teksty piramid ukazują, jak faraon podróżuje po zaświatach, krainie wiecznej szczęśliwości.

sokar był bogiem, który odpowiadał za przyjęcie i oczyszczenie zmarłego władcy i zawiezienie go na swej barce do nieba.

piramidy umożliwiały władcy wstąpienie do nieba.


21. 5. dusze, duchy przodków, reinkarnacja


21. 5. 1. duch


egipska koncepcja ducha i duszy jest skomplikowana i niezrozumiała dla współczesnych europejczyków.

ka to niematerialne odbicie ciała, albo ducha opiekuńczego człowieka, niematerialny sobowtór człowieka. nawet po śmierci nie opuszcza ciała.

akh to rodzaj ducha. akh jest symbolizowane przez jeden z gatunków ibisa.

ka zmienia się w akh i ba (rodzaj duszy) po śmierci faraona (nie jednoczy się z ba, aby stać się akh ???).

akh spędza pewien okres czasu żyjąc w świecie podziemnym zanim powróci i podlegnie reinkarnacji (???) jako ka, zyskując nowe ba.

oddzielenie akh i unifikacja ka z ba następuje po śmierci, kiedy dusza złożyła odpowiednie ofiary i wypowiedziała skuteczne zaklęcia (które znała wcześniej). procesowi temu towarzyszy ryzyko ponownej śmierci.

zaklęcia sachu pozwalają na powstanie akh - idealnej duchowej istoty, ostatecznej formy, w jakiej egzystują zmarli przebywający z bogami.

anch amona jest łączony z oddechem życia, duchem bożym.


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon