21. religie egiptu, nubii i hyksosów


21. 9. 6. 2. modlitwy


teksty piramid zawierały modlitwy.


21. 9. 6. 3. grzech


na sądzie ozyrysa następowała negatywna spowiedź. zmarłemu zarzucano popełnienie uczynków, a on zaprzeczał (42 zaprzeczenia bogini maat).

„nie grzeszyłem przeciw ludziom, nie szkodziłem poddanym, nie czyniłem nieprawości w miejscu prawdy, nie znałem zła, nie popełniałem grzechów, nigdy nie starałem się być pierwszym ani też, by dzieła rąk poddanych moich dawano mi wobec innych ludzi, nie stałem się przyczyną nędzy biedaków, nie robiłem tego co jest wstrętne bogom, nie oczerniałem sługi wobec przełożonego jego, nie stałem się przyczyną głodu, nie stałem się przyczyną płaczu, nie zabijałem sam ani nie kazałem zabijać, nie zadawałem cierpienia nikomu, nie pomniejszałem ofiar w świątyniach, nie umniejszałem chlebów bożych, nie zabierałem placków duszom zmarłych, nie oddawałem się rozpuście ani samogwałtowi...".

potem ważono jego serce (lub skarabeusza sercowego), po drugiej stronie kładąc pióro maat. jeżeli serce było lżejsze, thot ogłaszał, że zmarły jest "maaheru" (mówiący prawdę), jeśli było cięższe, rzucano je na pożarcie ammit. najwcześniejsze wersje 42 zaprzeczeń pochodzą z tekstów piramid, odpowiadało im 42 bóstw (ra, atum, szu, tefnut, geb, nut, neftyda, izyda, horus, hathor, sia, hu itd).


21. 9. 6. 4. pielgrzymki


abydos było miejscem pielgrzymek od ok 2100 pne, gdyż tam izyda pochowała szczątki lub głowę ozyrysa.


21. 9. 6. 5. mistycyzm


bes był patronem mistycznej inicjacji.

anch miał znaczenie mistyczne.


21. 9. 6. 7. herezja


za czasów panowania faraona amenhotepa iv echnatona (mi 1379 i 1334 pne, dokładne daty nie są znane), zwanego heretykiem, zakazano kultu wielu bogów i wprowadzono kult atona. po śmierci faraona, za czasów panowania jego syna tutanchamona, kult atona upadł.


21. 9. 6. 9. synody


historia wspomina o memfickich synodach kapłanów (???) w czasach ptolemejskich.


21. 9. 9. parapsychologia


ba jest zdolna do opuszczenia ciała fizycznego, podróżuje wtedy w ciele ka.

radiestezja stanowiła zajęcie wtajemniczonych kapłanów. znaleziono różnorodny sprzęt radiestezyjny, np wahadło z piaskowca w sarkofagu w dolinie królów.

wierzono, że kształty i symbole, jak anch, sfinks, piramidy emitują promieniowanie radiestezyjne.


21. 9. 10. prostytucja świątynna


prostytucja świątynna była stosowana, a dochody z niej przynależały do świątyni.

częścią kultu astarte były stosunki seksualne pomiędzy wyznawcami odwiedzającymi świątynię i kapłankami kedesza (hyksosi).


21. 9. 12. mesjanizm


przepowiednia neferti stanowi jeden z pierwszych tekstów o charakterze mesjanistycznym na świecie.


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon