21. religie egiptu, nubii i hyksosów
21. 8. 2. 7. 4.
sztuka
ptah jest bogiem
sztuki.
thot jest patronem
ludzi sztuki, wynalazcą rysunków.
sztuka egipska wypracowała kanon przedstawiania postaci. jest to najstarszy
znany kanon sztuki na świecie, miał znaczenie religijne i polityczne, regulował
zasady w malarstwie, płaskorzeźbie, rzeźbie przez 3000 lat. przedstawienie
postaci było uzależnione od pozycji społecznej, np faraonowie byli przedstawiani jako więksi od innych postaci, w towarzystwie
bogów, w chwilach zwycięstw wojennych nad wrogami. postać stojącą dzielono na
19 części (od późnego państwa 21 lub 25), a siedzącą na 15. odstępstwa od
kanonu zanotowano w okresie amarneńskim, a w okresach późniejszych wolno
odchodzono od kanonów.
malarstwo "nie jest artystyczną wizją otaczającego
świata, to rodzaj specyficznego "pisma", które symbolem postaci,
zdarzenia i koloru ma wyczarować świat, w którym zmarły ma zaistnieć w
otoczeniu bogów". malowidła od iv tysiąclecia pne pokrywały ściany i
sufity grobowców, pałaców, kolumny, portale, fryzy domów. dekoracja służyła zapewnieniu
magicznej ochrony domów. nie malowano chmur na niebie, czerwieni zachodzącego
słońca, gdyż były wyrazem działania demonów. kapłani decydowali o kolejności
fresków w świątyni, np w scenie polowań uśmiercone zwierzęta symbolizują
demony, w scenach połowu okoń jest symbolem cielesności, a tilapia symbolizuje
kosmos, co ukazuje więzy łączące ze światem doczesnym i rodzące się powiązania
ze światem wieczności, faraon zwycięża dzikiego byka i lwa - symbole zamętu.
w tym miejscu muszę wspomnieć o durnej hipotezie, że graffiti aleksamenosa może przedstawiać
seta lub anubisa. graffiti zamieściłem w części poświęconej gnostycyzmowi.
kartusz to magiczna
pętla-węzeł szen oznaczający
uniwersum, koło słoneczne. pierwotnie było to koło, w którym umieszczano imię
króla, z czasem wydłużyło się by objąć wszystkie imiona władcy. kartusze umieszczano na papirusach, stelach, reliefach, malowidłach, w formie pieczęci, w celu identyfikacji władcy.
stosowane ornamenty: lotos,
papirus, palma, hieroglify. zygzak
symbolizował wodę.
oparcie na głowę ze skarbca
tutanchamona i figurka nagiej kobiety zostały wykonane z kości słoniowej.
nefer to hieroglif
oznaczający piękno, dobro, ideał, szczęście, najprawdopodobniej przedstawia
tchawicę i serce. nefer był narysowany także na planszach gry senet na polu zwanym domem szczęścia
(piękna), które symbolizowało miejsce mumifikacji. twórcą gry senet był thot.
posągi bóstw umieszczano w świątyniach, gdzie były
niedostępne dla ogółu. lud czcił wizerunki bogów i ich miniaturowe wyobrażenia
na amuletach, które miały działanie magiczne.
wytwarzano gemmy o kształcie skarabeoidalnym, pieczęcie z
kamieni szlachetnych jako wyobrażenia skarabeuszy,
na których ryto inskrypcje lub godła w płaskiej powierzchni na odwrocie.
anhur został bohaterem
gry smite, w której walczy włócznią i podstępem.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz