21. religie egiptu, nubii i hyksosów


21. 8. 2. 7. 4. sztuka


ptah jest bogiem sztuki.

thot jest patronem ludzi sztuki, wynalazcą rysunków.

sztuka egipska wypracowała kanon przedstawiania postaci. jest to najstarszy znany kanon sztuki na świecie, miał znaczenie religijne i polityczne, regulował zasady w malarstwie, płaskorzeźbie, rzeźbie przez 3000 lat. przedstawienie postaci było uzależnione od pozycji społecznej, np faraonowie byli przedstawiani jako więksi od innych postaci, w towarzystwie bogów, w chwilach zwycięstw wojennych nad wrogami. postać stojącą dzielono na 19 części (od późnego państwa 21 lub 25), a siedzącą na 15. odstępstwa od kanonu zanotowano w okresie amarneńskim, a w okresach późniejszych wolno odchodzono od kanonów.

malarstwo "nie jest artystyczną wizją otaczającego świata, to rodzaj specyficznego "pisma", które symbolem postaci, zdarzenia i koloru ma wyczarować świat, w którym zmarły ma zaistnieć w otoczeniu bogów". malowidła od iv tysiąclecia pne pokrywały ściany i sufity grobowców, pałaców, kolumny, portale, fryzy domów. dekoracja służyła zapewnieniu magicznej ochrony domów. nie malowano chmur na niebie, czerwieni zachodzącego słońca, gdyż były wyrazem działania demonów. kapłani decydowali o kolejności fresków w świątyni, np w scenie polowań uśmiercone zwierzęta symbolizują demony, w scenach połowu okoń jest symbolem cielesności, a tilapia symbolizuje kosmos, co ukazuje więzy łączące ze światem doczesnym i rodzące się powiązania ze światem wieczności, faraon zwycięża dzikiego byka i lwa - symbole zamętu.

w tym miejscu muszę wspomnieć o durnej hipotezie, że graffiti aleksamenosa może przedstawiać seta lub anubisa. graffiti zamieściłem w części poświęconej gnostycyzmowi.

kartusz to magiczna pętla-węzeł szen oznaczający uniwersum, koło słoneczne. pierwotnie było to koło, w którym umieszczano imię króla, z czasem wydłużyło się by objąć wszystkie imiona władcy. kartusze umieszczano na papirusach, stelach, reliefach, malowidłach, w formie pieczęci, w celu identyfikacji władcy.

stosowane ornamenty: lotos, papirus, palma, hieroglify. zygzak symbolizował wodę.

oparcie na głowę ze skarbca tutanchamona i figurka nagiej kobiety zostały wykonane z kości słoniowej.

nefer to hieroglif oznaczający piękno, dobro, ideał, szczęście, najprawdopodobniej przedstawia tchawicę i serce. nefer był narysowany także na planszach gry senet na polu zwanym domem szczęścia (piękna), które symbolizowało miejsce mumifikacji. twórcą gry senet był thot.

posągi bóstw umieszczano w świątyniach, gdzie były niedostępne dla ogółu. lud czcił wizerunki bogów i ich miniaturowe wyobrażenia na amuletach, które miały działanie magiczne.

wytwarzano gemmy o kształcie skarabeoidalnym, pieczęcie z kamieni szlachetnych jako wyobrażenia skarabeuszy, na których ryto inskrypcje lub godła w płaskiej powierzchni na odwrocie.

anhur został bohaterem gry smite, w której walczy włócznią i podstępem.


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon