23. religie azji mniejszej (frygia, hatti, hetyci, huryci, lidia, luwijczycy, urartu)

23. 8. 2. 2. płodność

 

boginie i bogowie płodności: 

- ma - bogini płodności (lidia), 

- arubaini - bogini płodności, żona chaldiego (urartu), 

- hebat - bogini płodności, żona teszuba i matka szarruma (hatti, hetyci, huryci, urartu), 

- kybele - bogini płodności (frygia), 

- kamrusepa, która leczy bezpłodność (anatolia, luwijczycy, religia palajska), 

- kabirowie, którzy mieli wpływ na płodność ludzi (frygia). 

baal był przedstawiany jako byk zapładniający stada jałówek, gdyż miał niespożytą siłę seksualną (azja mniejsza). 

figurki bogini-matki jako symbolu płodności, domu i nowego życia, oraz malowidła rodzących kobiet znaleziono w catalhuyok.

 

23. 8. 2. 2. 1. płodność i rodzina

 

monogamia była podstawową formą małżeństwa wśród zwykłej ludności. spotykano przypadki poligamii, zwłaszcza wśród królów i lewirat, czyli poślubienie wdowy po śmierci brata (hetyci). 

mąż miał prawo zabić kobietę i jej wspólnika złapanych na cudzołóstwie (hetyci).

 

23. 8. 2. 2. 2. płodność i przyjemność

 

szauszka to bogini miłości, siostra teszuba (huryci, hetyci). 

tasimmeti to bogini miłości (hetyci). 

hebat była boginią piękna (hatti, urartu, hetyci, huryci). 

anat przedstawiano nagą, z symbolami płodności kwiatamii lilii lub wężami w rękach (azja mniejsza). 

astrate przedstawiano nagą, często z kwiatami lotosu jako symbolami płodności w dłoniach (azja mniejsza). 

bogowie obawiając się agdistisa - dwupłciowego demona hermafrodyty, podstępem we śnie pozbawili go genitaliów. w miejscu, gdzie upadły, wyrósł migdałowiec, którego owoc spożyła nana, córka boga rzeki sangarios. nana urodziła dziecko, attisa, które porzuciła. zaopiekował się nim kozioł, a później przygodni rodzice. kiedy attis dorósł był piękny jako agdistis i zakochała się w nim kybele. attis został jej kochankiem. rodzice wysłali attisa do pesynentu, gdzie miał poślubić córkę króla (być może midasa). gdy zabrzmiała pieśń godowa, kybele-agdistis zesłała na attisa obłęd, więc pozbawił się męskości pod sosną. z jego krwi wyrosły kwiaty lub zamienił się w figowca. kybele ubłagała zeusa, by ciało oblubieńca nie uległo rozkładowi i wskrzesiła go, aby został jej małżonkiem. przedstawiano go jako młodzieńca w czapce frygijskiej i spodniach lub perskich nogawicach (anaxyrides) otwartych z przodu tak, aby odsłaniały brak członka (frygia).

 

23. 8. 2. 2. 3. fallicyzm

 

daktylowie mogli mieć znaczenie falliczne (frygia).

 

23. 8. 2. 2. 4. pijaństwo, alkohol, narkotyki

 

w gobekli tepe znaleziono kamienne koryta o pojemności do 160 l, które służyły do warzenia piwa. 

wino było składane bogom w ofierze i było pite podczas uroczystości religijnych (urartu). 

wąż illujanka walczył z bogiem burzy. w pierwszym starciu zwyciężył boga, który poprosił o pomoc boginię inar, która zwróciła się o pomoc do śmiertelnika hupasiji, który w zamian za spędzoną z boginią noc skrępował węża, gdy ten najadł się i upił zwabiony przez inar na ucztę. przybył bóg burzy i zabił węża (hetyci). 

kult kybele miał charakter orgiastyczny (frygia). 

kult ma miał charakter orgiastyczny (anatolia).


Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon