2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 7. 1. 3. kopytne
większość zwierząt towarzyszących człowiekowi w obejściu
domowym to ssaki kopytne: koń, przeróżne odmiany bydła domowego, osioł, kozy,
owce, świnie. także dzikie zwierzęta pozyskiwane na żywność to w większości
przedstawiciele kopytnych: żubr, tur, jeleń, sarna, dzik.
szczególne znaczenie mityczne mają: koń, byk (lub baran)
jako apoteoza słońca i kozioł przez związek z orgiastyczną płodnością.
weles był opiekun
bydła, miał moc zamykania paszczęki dzikich zwierząt i moc odwracania
wzroku wilków od stada. boginki płoszyły
bydło na pastwiskach, a adżacha mogła porywać woły. dażbóg to bóstwo drobnego bydła. w kalevali bogiem
hodowli bydła był tapio. trackim
bogiem opiekującym się bydłem był ajnos.
u słowian duchy domowe zajmowały się obrządkiem bydła, a
może im się tylko tak wydawało?
bożicz pojawiał
się w towarzystwie złotorogiego jelenia
i świni. zwierzęciem bałtyjskiego kerklisa był dzik, a świętym zwierzęciem pruskiej curche był dzik lub świnia.
samodiwy często
jeździły na jeleniach, za upolowanie
jelenia zabijały myśliwego lub zsyłały na niego chorobę samodiwską, jeśli chory
pojawił się na polanie samodiw, ginął.
węgrzy czcili cudownego jelenia.
ustreł wysysał
krew bydła, owiec, wołów, w
pierwszym etapie rozwoju mordkę miał podobną do świńskiego ryja, w drugim etapie rozwoju przebywał między rogami zwierząt hodowlanych lub wymionami krów.
skarbnik umiał
przybrać postać kozy, a czart mógł
przybierać postać świni.
lamia powstawała
z głowy uciętej smokowi nałożonej na róg
wołu. Przemiana trwała czterdzieści dni. kocmeuch w dzień krył się pod progiem stajni, w nocy podpełzał pod
wymię krowy i doił ją.
siwa to bożyszcze
z głową tura lub woła. trojan miał ośle uszy.
płamęta zamiast stóp miał racice. siwa,
trojan i płamęta to kryptydy. baskijska mari mogła przyjmować postać kobiety z kozimi kopytami. mari nie była
kryptydą. mogła latać nad ziemią wozem zaprzęgniętym w woły.
łotysze składali ceroklisowi
w ofierze czarnego wołu lub świnię, bałtowie pergrubriusowi cielęta,
barany i owce.
młynek sampo
został wykonany z pióra, mleka płodnej
krowy, runa jagnięcia urodzonego
latem i ziarnka jęczmienia (kalevala).
instrument kantele
został wynaleziony z kości renifera przez vainamoinena. bóg umocował na szczękach szczupaka
struny z ogona konia należącego do demona hiisi (kalevala).
turoń
powstał jako symbol tura,
który był emblematem słońca (po bożym narodzeniu słońce się rodzi). turoń może
być także symbolem welesa. podczas
zabawy turoń pada na ziemię, aby zostać ocuconym przez domowników.
2. 7. 1. 3. 1. koń
biały koń był
świętym zwierzęciem świętowita. auseklis był czasami przedstawiany jako
koń. koń występuje także jako motyw peruna. atrybutem trzygłowa był czarny koń.
świętym zwierzęciem radogosta był
koń.
skarbnik i wiły mogli przybierać postać konia. dieva deli, boscy bliźniacy, byli wyobrażani
w postaci koni (łotysze).
jaryło to bosy
młodzieniec w białej szacie jadący na białym koniu, w prawej ręce trzymał głowę
ludzką, w lewej kłosy żyta.
bendis jest
przedstawiana jako postać siedząca na koniu tyłem do jego głowy, w lewej ręce trzyma łuk,
w prawej zająca, którego podgryza pies, towarzyszy jej kobieta z pochodnią w
dłoni (trakowie).
hurbóż dokuczał
koniom plącząc im grzywy, a duchy domowe
zaplatały koniom grzywy w warkoczyki (jak w filmie „Kingsajz”).
boginki płoszyły
konie przy wodopoju. adżacha mógł
porywać konie. bełt płoszył konie i
wodził je tak, żeby nie trafiły do zagród. fajermon
to dusza pokutująca za to, że krzywdziła zwierzęta (przede wszystkim konie). w
dzień gromnicy domowik mógł
"zajeździć konia".
syta zmora idzie
do stajni, porywa konia i udaje się w szaleńczy galop w świetle księżyca. potem
wraca i zostawia konia w stajni. aby ochronić stajnię przed zmorą, trzeba przybić
nad drzwiami zabitą srokę lub powiesić lustra na drzwiach stajni.
węgrzy czcili białego
konia. taltos składał z niego ofiarę na stosie, kiedy umierał koń chowano z
nim jeźdźca (???). węgierscy szamani lub taltosi mogli wpływać na pogodę,
wywoływać grad lub burzę lub je rozpraszać przybierając postać siwych i
gniadych ogierów. łotewski usins był
związany z końmi.
baskijska mari
mogła przybierać postać konia.
towarzyszem, powiernikiem i doradcą fat-frumosa był jego koń,
który mówił (rumuni).
wynalazcą instrumentu kantele
był vainamoinen. zrobił ją z kości
renifera, na szczękach szczupaka umocował struny z ogona konia należącego do demona hiisi (kalevala).
2. 7. 1. 3. 2. byk,
baran, kozioł
niewielu było w słowiańskiej mitologii byków, baranów i kozłów.
prawdę mówiąc ani jednego kozła nie znalazłem.
baskijska mari
mogła przyjmować postać byka, w
jaskini w ostabio miała złoty posąg byka. ofiarowano jej barany.
węgierscy szamani
lub taltosi (pod postacią czerwonych i białych byków) mogli
wpływać na pogodę, wywoływać grad lub burzę lub je rozpraszać.
bałtowie składali pergrubriusowi
w ofierze cielęta, barany i owce.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz