8. buddyzm, bon
8. 9. 3. 10.
misjonarze
buddyzm ma zacięcie misjonarskie. misje rozpoczęły się już
za życia buddy, od xx w obserwujemy natężoną działalność misjonarską poza azją, w tym w krajach rozwiniętego
zachodu, gdzie napotyka ona na pozytywne przyjęcie ze strony nowych ruchów
religijnych, zwłaszcza ezoterycznych.
niektórzy misjonarze:
- bodhidharma (ok
440-ok 482), udał się z misją z indii do chin i japonii, uważany za 28
patriarchę mahajany, 1 patriarchę chan i 1 patriarchę zen, osoba kluczowa w
przekazie linii dharmy,
- amoghawadżra, indyjski
mnich, misjonarz w chinach i na sri lance,
- an shigao,
misjonarz z partyjskiego rodu arsacydów, podobno uciekł do chin i tam zajmował
się tłumaczeniem tekstów buddyjskich w założonym przez siebie biurze tłumaczeń,
- dharmakszema (385-433),
misjonarz z indii działający w chinach,
- enku, rzeźbiarz
i mnich japoński, przez kilka lat nauczał ajnów przez których był traktowany
jako wcielenie buddy (?),
- ennin (794-864),
mnich, podróżnik, japończyk w misji w chinach,
- gunabhadra (394-468),
misjonarz z indii działający w chinach,
- hanshi takeda,
japoński mnich zen (soto), misjonarz w korei,
- kalajaśas (383-442),
misjonarz z indii działający w chinach,
- kaśjapa matanga
(i w), wraz z dharmaratną przybył z
indii do luoyangu, to oni prawdopodobnie założyli świątynię baima (białego konia),
- kwalluk (vi/vii
w), koreański misjonarz w japonii,
- ole nydahl i hannah nydahl, norwegowie podróżujący z
misją po całym świecie,
- paramartha (499-569),
indyjski misjonarz w chinach,
- śikszananda (652-710),
misjonarz z chotanu, udał się z misją do chin,
- karl tonisson (1883-1962),
estończyk, zaangażowany w powstanie klasztoru buddyjskiego w piotrogrodzie, mianowany
buddyjskim arcybiskupem łotwy przez dalaljlamę xiii (?) i "królem sangi” w
republikach bałtyckich (?).
8. 9. 3. 11. asceci,
pustelnicy
buddyści mają zróżnicowany pogląd na ascezę, a już na pewno
nie są w stanie pokonać w tym temacie hinduistów. tym niemniej, pustelnie
istnieją i najczęściej organizacyjnie są przypisane poszczególnym klasztorom.
bodhisattwa samantabhadra
reprezentuje przyczynę ascetyzmu, a ratnakuta
reprezentuje skutki ascetyzmu.
muni to mędrcy
pustelnicy i asceci, tak tytułuje się także buddę.
asceci (jak budda),
wyznawcy szkoły lao'an, mieszkali w
dziwnych miejscach, np na drzewach, byli pustelnikami, przyjaźnili się z
tygrysami i innymi zwierzętami.
budda prowadził
surowe praktyki ascetyczne, ale zaprzestał ascezy, gdy doszedł do wniosku, że nic
nie daje tylko osłabia ciało.
yasodhara, żona buddy, próbowała zostać ascetką, kiedy
budda ją opuścił i został ascetą. nie nosiła biżuterii, chodziła w prostej żółtej
szacie, jadła tylko jeden posiłek dziennie.
wczesny buddyzm potępiał ascezę.
wadżrajana i mahajana zaczęły podkreślać znaczenie
samodyscypliny i wyrzekania się komfortu.
soto: praktyki ascetyczne mogą dać moc opanowywania złych
duchów (w tym japońskich kami
związanych z religią shinto).
samana to asceci,
żyjący z jałmużny, odsunięci od świata, aby przy pomocy praktyk jogi uspokoić
umysł i podjąć próbę zgłębienia natury rzeczywistości, odrzucali autorytet wed
i braministyczny rozbudowany system zrytualizowanych ofiar. podkreślali możliwość
autosoteriologii przy pomocy własnego wysiłku. jako wylęgarnia pomysłów stali
się podwaliną pod buddyzm, dźinizm.
yamabushi, adepci
shugendo, ascetyczni eremici z japońskich gór, samotnicy tworzący luźne
konfederacje i wiążący się z określonymi świątyniami, uczestniczący w bitwach i
potyczkach u boku soheiów. prowadzili praktyki ascetyczne utrzymywane w
tajemnicy. oprócz pielgrzymek na święte góry, stosowali wyjątkowe umartwienia
zagrażające życiu jak zanurzanie w lodowatej wodzie lub wieszanie za pięty na
krawędziach przepaści. duży udział ezoteryki w ich wierzeniach.
ngagpa (kobiety ngagma) to w buddyzmie tybetańskim i tradycji
bon asceci pozostający poza obrębem dyscypliny monastycznej, praktykujący
rytuały tantryczne i szamańskie w ramach linii przekazu niezależnych od
głównych szkół, często pozostają w związkach małżeńskich i wykonują obrzędy na
rzecz lokalnej społeczności, np w intencji dobrobytu wsi, dobrych plonów, deszczu.
niektórzy znani asceci i pustelnicy:
- enku -
rzeźbiarz i asceta yamabushi,
- en-no gyoja (vii-viii
w), założyciel shugendo, praktykował na górze katsuragi ascezę (yamabushi) i magię,
- hanshan (760-840(?)),
pustelnik, żył w pustelni na górze hanshan
(lub tiantai), w grocie i pisał
wiersze,
- muhak chach'o
przez dziewięć lat mieszkał w jaskini na górze solbong, ubierał się w odzież z
trawy, żywił się sosnowymi igłami, kwiatami, korzeniami i dzikimi owocami,
- tinh khong - jadł
tylko ziarna sezamu i pszenicy, siedział w medytacji całą noc, nie kładł się
spać, kiedy wchodził w samadhi,
trwało to kilka dni,
- unkei tosui,
żebrak, podejmował się podrzędnych prac, był służącym, tragarzem palankinu,
wytwarzał podkowy ze słomy; kiedy zyskał popularność w swoim sklepie, w którym
sprzedawał te podkowy, nagle zniknął gdyż uważał że jest zbyt popularny; kiedy
miał pieniądze i dostał łóżko, sprezentował je trędowatemu, a pieniądze oddał;
kiedy na starość przeniósł się do klasztoru napisał wiersz:
"ponad siedemdziesiąt lat, jaki szczęśliwy byłem! na co
przydały mi się te cuchnące moczem kości? a co z miejscem, gdzie ktoś naprawdę
powraca? nad takagamine księżyc lśni jasno, a wietrzyk jest świeży",
- xuansha shibei nazywany
ascetycznym bei, miał jedną, stale łataną szatę, słomiane sandały, zamiast
żebrać o pożywienie głodował,
- yangqi fanghui
- założyciel yangqi,
- yangshan huiju
- współzałożyciel guiyang,
- yinyuan longqi
- założyciel obaku,
- yunqi zhuhong -
prekursor rewitalizacji szkoły chan w xvii w,
- zhu da pewnego
dnia podarł i spalił swoją szatę mnisią, i odtąd żył w skrajnej ascezie
pomiędzy budami targowiska, uznany za szaleńca został wtrącony w 1678 na pięć
lat do więzienia, po wyjściu na wolność wrócił do klasztoru i zaczął malować.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz