2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 7 1. 4. pozostałe
zwierzęta
dażbóg był
bóstwem wilków. weles i wiły mogli
przyjmować postać wilków, a leszy mógł przybrać postać wilka lub niedźwiedzia. samodiwy mogły zmieniać twarze na wilcze.
wilkołak to
człowiek, który przemieniał się w wilka
pod wpływem uroku, po ukąszeniu przez innego wilkołaka lub
natarciu specjalną maścią. ustreł
obawiał się wilka, który w przeciwieństwie do ludzi mógł go zobaczyć. dla
węgrów wilk miał znaczenie negatywne
i kojarzył się z diabłem.
podczas tańców obrzędowych ubierano się w skóry wilków. lutycy uważali się za dzieci
wilka, wyróżniali się w walkach porywczością. dusze zmarłych mogły przybierać
postać wilka lub niedźwiedzia (prusowie, litwini,
łotysze), spotykało to najdzielniejszych wojowników (estowie, finowie,
karelowie, lapończycy). plemiona trackie nosiły wilcze nazwy: dakowie, gekowie,
droi. dakowie przyodziewali się w wilcze skóry, sposób ataku wzorowali na
zachowaniach watahy.
na terenach rosji, litwy, białorusi i ukrainy uprawiano kult
niedźwiedzia jako zwierzęcia
silnego, potężnego, prawego, chroniącego przed siłami nieczystymi, diabłem.
pozostałością tego kultu jest zwyczaj wodzenia
niedźwiedzia, czyli taniec z niedźwiedziem uprawiany przez aktorów
wędrownych zwanych skoromochami.
chantowie i mansowie wyznawali kult niedźwiedzia, mansowie dzielili się na dwie grupy: autochtoniczną i
napływową, niedźwiedź był przodkiem półplemienia por, a kobieta kałtasz, ryś, zajęczyca lub motyl to przodkowie półplemienia moś. mężczyźni z por
mogli żenić się tylko z kobietami moś, a mężczyźni moś tylko z kobietami por.
14 stycznia dla ochrony przed najściem niedźwiedzia w serbii i bułgarii wystawiano na noc gotowaną
kukurydzę, mamałygę, ziarna kukurydzy lub chleb.
czart mógł
przyjmować postać psa lub czarnego kota. dola mogła się objawiać pod postacią psa, kota, lub myszy. domowik mógł przybierać postać psa,
kota, lub szczura. gumiennik umiał
szczekać jak pies i zamieniać się w kota.
skarbnik mógł
przybierać postać psa, myszy, żaby, pająka, muchy. spor mógł występować w postaci psa,
kota, chomika, szczura z
woreczkiem lub żaby.
dla węgrów pies
był istotą chtoniczną, przewodnikiem dusz w zaświaty. psy broniły zmarłych
przed duchami, pośredniczyły między ziemią a niebem. podczas suszy psa trzeba było
grzebać w ziemi, aby susza dobiegła końca.
tracka bendis
siedzi na koniu tyłem do jego głowy, w lewej ręce trzyma łuk, w prawej zająca, którego podgryza pies, towarzyszy jej kobieta z
pochodnią w dłoni.
białoruska legenda mówi o ulubionych psach księcia boja o imionach
stawr i gawr. na ich grobie składano ofiary z napoju i jadła, organizowano
całodzienną ucztę.
flins miał na
lewym ramieniu wyprężonego lwa.
babie jadze
towarzyszył kot; uczeni mówią, że
pełnił rolę „pomocnika”. korgorusze pojawiały się pod postacią kotów, hurbóż był podobny do kota. kłobuk
mógł przybierać postać kota. zmora umiała zamieniać się w kota, kunę, mysz lub żabę.
kot bajun –
wielki kot z legend, żyje wśród wysokich drzew w górach syberii. jest bardzo silny,
nucąc melodię powoduje senność ludzi, panuje nad wilkami i niedźwiedziami.
jaroszek mógł przybierać
postać zająca.
rokitnik to
człowiek ze skrzydłami nietoperza,
był więc kryptydą w rozumieniu tego
opracowania. wampir może przybierać
postać nietoperza.
ćmuch był podobny
do żaby z niewielkimi okrągłymi
uszami, miał krótki, podkręcony, spiczasty ogon. pustecki mógł przybierać postać żaby, świętym zwierzęciem pruskiej ragany była ropucha.
w orszaku zielonego króla na zielone świątki jedną z postaci jest oprawca żab. kat-błazen wiesza żabę na szubienicy lub wydaje wyrok
i żaba zostaje ścięta. w innej wersji obchodów tego święta ścinano żabę z cukru
i zjadano. rytuał ścinania żab stosowano w celu sprowadzanie deszczu.
krodo był
przedstawiany jako bóg stojący na rybie.
litewska bogini jurata, w niektórych
wersjach mitów była syreną (kryptydą). wodnik miał rybie oczy i
błonę pławną pomiędzy palcami (kryptyda),
mógł przybierać postacie zwierząt wodnych, np największej ryby na czele ławicy.
atrybutem bałtyjskiego wejopatisa
była ryba, którą trzymał w ręce.
węgierski sarkany rodzi się z węży i
ryb, które przez siedem lat żyły w
bagnach. aino rzuciła się do morza i
zamieniła w rybę, aby nie wyjść za vainamoinena (kalevala).
kantele (rodzaj instrumentu ludowego) zostały wynalezione
przez vainamoinena z kości renifera.
na szczękach szczupaka umocował
struny z ogona konia należącego do demona hiisi
(kalevala).
kiedy podczas stwarzania świata dochodziło do sporów
pomiędzy swarogiem i welesem, swaróg stworzył pszczołę, która śledziła welesa. z pszczołami związany był łotewski usins.
oblakinia -
sersko-chorwacka wiła szyła suknie z
płatków śniegu, kropel rosy, strzępków obłoków, mgieł, nici pająków i ozdabiała je różnymi
przedmiotami.
macica była robakiem wielkości talara z mocnymi
szponami i kleszczami, którymi szczypała i szarpała ludzkie wnętrzności, miała
kuliste ciało, niezliczoną liczbę nóg. każdy człowiek miał w sobie macicę,
która zadawała mu cierpienia. gdy odchodziła z niego człowiek umierał.
w celu odstraszenia dolegliwości nocnych i koszmarnych snów
słowiane wieszali na szyjach dzieci szpioszki
- wianuszki poukładanych ciasno obok siebie jajeczek owada odciętych z drzewa i
nanizanych na nitkę.
2. 7. 1. 5. kryptydy
mamuna była
półkobietą-półzwierzęciem.
alkonost -
stworzenie o ciele ptaka i głowie pięknej kobiety składał jaja na plaży i turlał
je w kierunku morza, kiedy jaja pękały zrywała się burza i morze stawało się
nieposkromione, sirin to ptak z
głową i piersiami pięknej kobiety, gamajun
- ptak z głową i piersiami kobiety. wiły
mogły przybierać postać pięknych skrzydlatych
dziewcząt.
najbardziej rozpowszechnioną w mitologiach kryptydą jest smok, czyli przekształcony wąż
symbolizujący pierwiastek żeński, księżycowy i matriarchalny.
dworowy
przybierał postać węża z kogucią głową. ustreł
w drugim stadium rozwoju przypominał
sowę bez piór, nóg i dzioba, z błoniastymi skrzydłami.
siwa to bożyszcze
z głową tura lub woła. trojan miał ośle uszy.
trojan miał
woskowe skrzydła. kocmeuch miał ręce
i nogi z ptasimi szponami. płamęta zamiast
dłoni miał ptasie szpony lub racice.
w niektórych wersjach mitów litewska bogini jurata
była syreną.
wodnik miał rybie oczy i błonę pławną pomiędzy palcami.
rokitnik to
człowiek ze skrzydłami nietoperza.
węgrzy czcili gryfy.
kaszubskie gryfy nie mają uszu. kiedy bóg zapytał stolema o doskonałość stworzeń, zwłaszcza ludzi, stolem
odpowiedział, że nie poradzą sobie bo nie mają siły lwa ani skrzydeł, bóg w gniewie stworzył pół lwa i pół orła z oślimi uszami (że głupi), kaszubscy graficy wyretuszowali uszy.
wyobrażenia mantykory
znajdują się w kościele zmartwychwstania pańskiego w drawsku pomorskim i
bazylice katedralnej w kołobrzegu.
surma stanowiła
animizację śmierci. była to straszliwa bestia z parą wielkich szczęk z rzędami
ogromnych kłów, doczepiona do nieskończonej nienasyconej gardzieli. surma pilnowała
by nikt nie uciekł ze świata umarłych - tuoneli,
ani niepowołany nie dostał się do niego (kalevala).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz