2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 8. 2. 2. 2.
płodność i przyjemność, w tym ciało i wizerunki bogów
przy tej okazji będę pisał o pięknych ciałach i wizerunkach
bogów; o brzydkich wizerunkach bogów pisałem w rozdziale o demonach.
łada była boginią
miłości. uroczne oczy (pojęcie z
dziedziny magii) mogły rzucać uroki miłosne. milda była boginią piękna i miłości (litwini).
perkun był strażnikiem
moralności bałtów.
alkonost to
stworzenie o ciele ptaka i głowie pięknej kobiety ze wspaniałym głosem. jeżeli
usłyszy się ten głos, niczego innego nie chce się słuchać. alkonosty symbolizują
szczęście i nadzieję.
sirin to ptak z
głową i piersiami pięknej kobiety, kto słucha pieśni sirinów, zapomina o ziemskim
życiu, podąża za nimi i umiera.
rusałki, nagie
dziewczęta z rozpuszczonymi zielonymi włosami, w czasie nowiu wabiły
młodzieńców i zabijały ich przez łaskotanie lub opętańczy taniec.
boginki to demony
(zmarłe nagle kobiety), które wabiły przechodniów nad brzegami zbiorników
wodnych i doprowadzały do zguby np śmierci zamęczając ich pieszczotami.
topielice
ukazywały się pod postacią młodej dziewczyny z długimi jasnymi włosami.
wołaniem lub śpiewem wabiły młodych mężczyzn i topiły.
samodiwy zbierały
się po zmierzchu w pobliżu wody, rozbierały do naga, kąpały się, śpiewały i tańczyły
horę. porywały górali, którzy znajdowali
się w pobliżu i bawiły się z nimi do świtu. porywały ładne dziewczyny i
narzeczonych lub przysparzały im wiele problemów z zawiści i złośliwości.
bratały się z junakami, którzy byli dla nich dobrzy, a nawet rodziły im dzieci.
miawki
przybierały postać uroczych, młodych kobiet. wabiły przechodniów w ustronne
miejsce aby załaskotać ich tam na śmierć wprowadzając najpierw w dobry nastrój
i wywołując śmiech nie do opanowania. miawki
miały modre oczy, płowe włosy, w które wplatały bławatki, kłosy i maki.
wiły przybierały
postać pięknych skrzydlatych dziewcząt o lekkich, niemal przezroczystych ciałach,
nagich i kuso odzianych. bywało, że wiły zatańcowywały na śmierć napotkanych
mężczyzn, oślepiały ich lub doprowadzały do szaleństwa, sprowadzając na nich
żądze niemożliwe do zaspokojenia.
bułgarskie demony stichije
o kobiecych kształtach i długich włosach wabiły kąpiących się w jeziorach i
rzekach i topiły. chwytały nieszczęśników włosami i oplątywały.
serbska i chorwacka oblakinia
miała wzrost połowy dorosłej kobiety, była smukła, poruszała się lekko płynąc w
powietrzu, miała głową z wysokim czołem, szczupłą twarz, włosy proste błękitne,
oczy duże, błękitne spojrzenie. na kostce nosiła srebrną spiralę z niebieskim
kamykiem.
baskijska mari mogła
przybrać postać młodej, pięknej kobiety (czasem z aureolą), chłopki lub kobiety
z kopytami.
węgierski luderc
to demon seksualny utrzymujący stosunki seksualne z płcią przeciwną. zazwyczaj
jest płci męskiej, ale jeśli trzeba może być żeńskiej płci. schodząc na ziemię
przyjmuje ludzką postać, najczęściej dawnego kochanka lub zmarłego małżonka.
noc kupały miała
charakter orgiastyczny (21/22 czerwca). na cześć
żywii odprawiano orgiastyczne kulty
na górze krzyżnik. orgiastyczny
charakter miały tobiaszowe noce
znane słowianom i Estończykom, a także święta na cześć bendis (trakowie).
bezwględnie orgiastyczne były sabaty (zloty) czarownic,
ale o tym będzie mowa w rozdziale dotyczącym magii.
2. 8. 2. 2. 3.
fallicyzm
fallicyzm domniemywa się u welesa przez związek ze słowem wał.
w altfriesack
znaleziono figurę dębową o wysokości
1,62 m z vi/vii w. figura ma wyraźnie wycięte miejsce, w które można włożyć
protezę fallusa, dlatego domniemywa się, że praktykowano tam kult fallusa.
w trakcie święta nazywanego pogrzebem konstrubonki obnoszona jest męska
rzeźba z wyraźnie zaznaczonymi cechami płciowymi (personifikacja płodności). pogrzeb
kostrubonki symbolizował koniec zimy i nadchodzącą wiosnę.
nie było więc u słowian żadnych wyrazistych kultów fallusa,
żadnych priapów, panów, faunów czy kozłów.
2 .8. 2. 2. 4.
pijaństwo, alkohol
remunen był ojcem
chmielu (kalevala). kapio to bogini piwowarka (kalevala).
pergrubriusa czczono
go 22 marca pijąc duże ilości piwa
(bałtowie). w podobny sposób czczono ceroklisa
(bałtowie). łotysze uważali, że piwo jest napojem bogów. prusowie urządzali curche - doroczne święto połączone z libacją. pod pojęciem libacji należy
rozumieć wylewanie wody i innych napojów na ziemię podczas obrzędów religijnych
(pojenie ziemi), jakkolwiek określenie ma obecnie jednoznaczne konotacje, więc
najprawdopodobniej nie wszystko wylewano.
keremet namówił pierwszych ludzi, aby pili kumys, który był zabroniony przez inmara, za co tenże wygonił ich (nie
wiadomo skąd?) (udmurci).
skąd wzięła się niesamowita wstrzemięźliwość słowian??? żadnego
pijaństwa, eleuzyjskie misteria orfickie przejęte przez greków od traków to
pieśń przyszłości. brak także wzmianek o używaniu przez słowian narkotyków,
grzybków, czy innych blekotów, a przecież mak i konopie były już zapewne
dostępne. może wynika to z tego, że mocniejszych trunków: wina i gorzały
jeszcze wtedy nie było, albo z tego, że na ziemiach polskich panuje specyficzny
klimat: źródła geotermalne? nawet konie arabskie mogą się
rozmnażać tylko tu.
„oj, chmielu,
chmielu” to najstarsza znana polska pieśń. taniec „chmielowy” ma późniejsze
pochodzenie.
trifon zarezan, święto
wina obchodzone 14 lutego ma
późniejsze tradycje. podczas święta wybierany jest car winnic, który następnie noszony jest na ramionach przez
pozostałych uczestników obchodów. car winnic podcina i sławi winorośl,
gospodarze częstują winem pochód mężczyzn z carem na ramionach. uroczystość
kończy się wspólną biesiadą w domu cara.
2. 8. 2. 3. inicjacja
nie zachowało się u słowian wiele informacji o rytuałach
inicjacji. oto te, które przetrwały.
postrzyżyny
urządzano, kiedy chłopiec kończył siedem lat. polegały na obcięciu włosów i
były połączone z nadaniem imienia. postrzyżyn dokonywał ojciec lub osoba obca,
wchodząca w czasie tego obrzędu w sztuczne pokrewieństwo z dzieckiem.
postrzyżony stawał się pełnoprawnym członkiem rodziny i przechodził pod opiekę
ojca.
żadnego wybijania zębów, ani narażania się na ugryzienia węży,
żadnego ćpania, obcinania napletka, czy warg sromowych, żadnych tatuaży.
cywilizacja słowian była nadzwyczaj pokojowa, pozbawiona agresji, pozbawiona
represji i nie fekalna (destrukcyjna) w rozumieniu fromma.
w zamian mamy rodzaj chrztu i kogoś w rodzaju ojca
chrzestnego.
charakter inicjacyjny mają święta ludowe:
- kukierów, w
których biorą udział mali chłopcy. ich zadaniem jest noszenie w trakcie pochodów pasów kukierów i używanie w niektórych
momentach specjalnych dzwonków.
- bułgarska surwa.
dzieci (surwakari) dostawały od
starszych kolegów pług, a od koleżanek kądziel.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz