2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 10. 2. 2. lato,
jesień (od nocy kupały)
jańskie rajtowanie
(serbołużyczanie) – w dzień św jana jeździec przebrany za św jana (bóstwo życia
i urodzaju, kult płodności), odziany w strój z kwiatów (bławatki, nenufary,
goździki i inne) rusza na czele kawalkady jeźdźców na polanę, gdzie trwa
festyn. tam cwałuje powiędzy widzami. uszczknięcie kwiatów z jego stroju
oznacza szczęście w przyszłym roku. wieczorem biesiada, na której tańczy z
dziewczętami i otrzymuje od nich koronę.
goresztnici
(bułgaria) – obchody na cześć ognia organizowane od 28 do 30 lipca. w tych
dniach dla ochrony przed ogniem zabraniano pracy polowej i domowej żeby nie
doszło do pożaru. zabronione było wynoszenie ognia poza dom. pierwszego dnia obchodów
gaszono ogień we wszystkich paleniskach, w trzecim dniu wzniecano żywy ogień (w tym dniu sam spadał z
nieba).
pogrzeb strzały
(białoruś) – obrzęd zapewniał ochronę przed suszą i piorunami, miał także
znaczenie agrarno-magiczne, miłosne i wytwórcze. w czasie wniebowstąpienia
pańskiego, orszak złożony przede wszystkim z kobiet udawał się na pole śpiewając
pieśń "jak puszczę strzałę". na miejscu docelowym zakopywano strzałę,
czyli drobne przedmioty powszechnego użytku (szpilki, grzebyki, monety).
kobiety i dzieci tarzały sie w życie, co miało gwarantować szybki wzrost zboża
i urodzaj.
zażynki - zwyczaj
związany z początkiem żniw. rozpoczęcie zbiorów wyznaczał głos przepiórki. w
sobotę lub środę gospodarz zdejmował kapelusz, mówił: "boże dopomóż",
ostrzył kosę, żegnał się i przystępował do pracy. po pierwszym pokosie
gospodyni rościelała obrus na ziemi i układała na nim chleb, gorzałkę i
kiełbasę. dary spożywali żniwiarze. pierwszy zżęty snop nazywany diduchem przechowywano do święta godowego. przyszłoroczny siew
rozpoczynano od tego snopa.
przepiórka – przyozdobiona
wiązka zboża w polu, czasami razem z chlebem, solą i drobną monetą, dla
przepiórek, ptaków, myszy. oborywanie
przepiórki polegało na ciągnięciu właściciela za nogi po ziemi dookoła
przepiórki. uroczystość kończono poczęstunkiem (śląsk cieszyński,
podlasie, białostocczyzna).
2. 10. 2. 3. zima (od
bożego narodzenia)
szmel (warmia) - w
wigilię zamaskowana grupa chłopaków w długich koszulach prowadzona przez szmela
przebranego za białego konia z głową z drewna na długim kiju, wpadała do domu.
słudzy „bili” dzieci, wypytywali czy były grzeczne i czy umieją pacierz. baba
(przebrany mężczyzna) domagała się darów: kiełbasy, drobnych pieniędzy, wódki. składano
sobie życzenia i śpiewano kolędy.
siemieniotka - śląska zupa spożywana w wigilię bożego narodzenia, podawana na sypko z kaszą gryczaną albo z grzankami, miała moc leczniczą, chroniła przed świerzbem i wrzodami.
boże narodzenie
(ukraina) - w najbardziej oświetlonym miejscu w domu stał diduch. obchodzono kąty izby z miodem, makiem i chlebem. posypywano
mak przed oborą. w każdym rogu wigilijnego stołu kładziono ząbek czosnku. w
trakcie biesiady podawano od dziewięciu do dwunastu postnych potraw, z których najważniejszą była
kutia. w czasie wigilii brali udział także zmarli członkowie rodziny, dla których
stawiano na oknie kutię i uzwar, a w kątach izb rozrzucano gotowany bób. po wsi
chodzili kolędnicy, odprawiano biesiady. rewizyty były obowiązkowe.
siemieniotka - śląska zupa spożywana w wigilię bożego narodzenia, podawana na sypko z kaszą gryczaną albo z grzankami, miała moc leczniczą, chroniła przed świerzbem i wrzodami.
joulupukki (finlandia) – od
xix w przynosił dzieciom prezenty. niegrzeczne otrzymywały wiązankę suchych
gałęzi.
olentzaro – zwyczaj
związany z obchodami przesilenia zimowego. gruby, poczciwy, lubiący alkohol i
dobre jedzenie mężczyzna w poszarpanym ubraniu, z twarzą i rękami ubrudzonymi
węglem, schodził w wigilię bożego narodzenia w doliny i przynosił dzieciom
prezenty. w pozostałych dniach mieszkał w górach i zajmował się wypalaniem
węgla drzewnego (baskonia).
kolędowanie
(słowianie, rumuni) - grupy kolędników odwiedzają gospodarstwa z życzeniami
pomyślności z nowym roku i na wiosnę. w zamian za to dostają datki i smakołyki.
zwyczaj odwoływał się do magii wegetacyjnej, przy jego pomocy zaklinano urodzaj
i płodność. kolędnicy wodzili ze sobą gwiazdę (sol invictus – narodzini słońca) później przemianowaną na gwiazdę betlejemską, straszyli widzów i
płatali im figle. w skład grupy wchodziły maszkary: turoń (symbol nieśmiertelności?), koza lub kozioł, niedźwiedź, koń, kogut, bocian, baran
symbolizujące siłę, zdrowie, życiową energię, płodność. najważniejszą maszkarą
był turoń, który symbolizował tura (emblemat słońca). rozpoczynał figle i
tańce, skakał, ryczał jak osioł, kłapał pyskiem w takt melodii, dzwonił zawieszonym
na szyi dzwonkiem, padał na ziemię i trzeba było go cucić wódką i innymi
zabiegami. po otrzymaniu podarków turoń pierwszy wychodził z chaty. czasami wodzono
żywego konia. gwiazdę niósł gwiazdor.
gwiazdor (poznańskie, ziemia lubuska, kujawy, warmia, kaszuby, kociewie)
przynosił dary lub bił rózgą, św mikołaja jeszcze wtedy nie było.
konik – przebrany
za konia młodzieniec i inni kolędnicy odwiedzali domy, hulali i harcowali. konik,
jako symbol sił witalnych, zdrowia i płodności, otrzymywał poczęstunek. w
widowisku brali udział tatulo (główna postać), synulo, sołtys, żyd, jeździec,
mazur, dziad. gdzieniegdzie wprowadzano żywego konia, sypano ziarno, a dobrym
znakiem było gdy koń zesrał się w izbie. z tradycji konika powstał lajkonik.
draby noworoczne –
dorośli mężczyźni i kawalerowie przychodzili w wigilię nowego roku po północy
lub nad ranem. byli ubrani w czapki, maski, kapelusze. twarze mieli wysmarowane
sadzą. mówiono wiersze, śpiewano pastorałki, tańczono, stukano kijami aby wypędzić
złe moce, składano życzenia dostatku i płodności (polska południowa, kresy
południowe).
surwa (bułgaria) -
święto nowego roku. uczestnicy nakładają maski ze skór kozich i owczych
przybranych piórami, futrzane i szmaciane kostiumy. tańczą kolo. rano surwakarzy, którymi mogą być tylko wolni mężczyźni odwiedzają
domostwa, odgrywają sceny zaślubin nowożeńców, składają prezenty. postać
niedźwiedzia ma zapewnić dobre zdrowie.
surwakane
(bułgaria) – w nowy rok młodociani kolędnicy biorą rytualne gałęzie z derenia
ozdobione wstążkami, koralikami, suszonymi owocami, prażoną kukurydzą,
monetami, kłębkami wełny i składają wizytę o 24.00, aby obić gospodarzom plecy
(?!), co ma przynieść szczęście i dobrobyt. w zamian otrzymują dary: pieczywo
noworoczne, owoce, orzechy. w tym samym dniu odbywano wizyty u narzeczonych, a dzieci
(surwakari) dostawały od starszych
kolegów pług, a od starszych koleżanek kądziel. na zakończenie urządzano zabawę
z poczęstunkiem, tańcami i ogniskiem.
nowe latko – noworoczne
pieczywo obrzędowe (kurpie, podlasie, warmia, mazury) w kształcie zwierzątek
hodowlanych i dzikich oraz położoną pośrodku postacią z ludzką twarzą
(myśliwego, pasterza, gospodarza). wypieki zawieszano na domowym ołtarzyku
celem zapewnienia pomyślności w przyszłym roku.
nuuttipukki – starszy
człowiek przebrany za kozła chodził 13 stycznia po domach i zbierał jedzenie świąteczne. straszył dzieci i odprawiał wspólne śpiewy
(finlandia).
wigilia święta chrztu
pańskiego - 18 stycznia – obowiązywał srogi post. jedzono hołodną kutię,
smażoną rybę, pierożki z kapustą, gryczane naleśniki smażone na oleju i kompot
z suszonych owoców. po zakończeniu święta palono diducha (ukraina).
wodzenie niedźwiedzia
- w czasie karnawału barwny korowód chodził od domu do domu prowadząc na
postronku niedźwiedzia z grochowiny lub ze słomianych powróseł. czasami
niedźwiedziem był kożuch odwrócony na lewą stronę. w pochodzie brali udział muzykanci
(akordeon, bęben). u gości wyprawiano figle i psikusy. gospodyni musiała
zatańczyć z niedźwiedziem, gdyż to wróżyło szczęście na cały rok. wieczorem odbywała
się zabawa ostatkowa, na której „zabijano” niedźwiedzia i pito niedźwiedzią
krew w postaci wina (polska).
bursa - góralska
zabawa zapustna. parobcy w tańcu
opuszczali pasy, jeżeli jakaś kobieta nadepnęła na pas to parobek szedł na
stracenie, chyba że został przez nią wykupiony wódką. kat nakładał mu dzbanek
na głowę i wiódł nad rzekę, gdzie "ścinał" winnego.
koza – zwyczaj chodzenie
z kozą od tłustego czwartku do środy popielcowej. w skład zespołu
wchodziła kapela, śpiewacy, pantomima, konik (młodzieniec przebrany za konia),
turoń i inni kolędnicy. czasami brakowało konika lub (i) turonia.
kusaki - ostatnie
dni karnawału przed środą popielcową.
kusaki przebierali się za babę i dziada, zapusta, obcokrajowców, zwierzęta
(kozę, niedźwiedzia, konia, bociana), żyda. niekiedy kusakowano z kogutem (symbol
płodności i nowego życia). wypiekano pączki, faworki, plińce. jednego kusaka
wywożono na taczce za wieś i tam "uśmiercano" garnkiem z popiołem.
według innej wersji nowe mężatki wykupywały się wódką i poczęstunkiem,
przypinały się do sań i obwoziły po wsi skrzypka, zawoziły go do dworu i do
karczmy, gdzie go "zabijały”.
kurentowanie
(bałkany, węgry, słowenia) – korowody przebierańców chodzące do wtorku przed popielcem włącznie. obowiązywały
kostiumy z futra. futrzane postacie miały np pysk wilka z długim ozorem, rogi
krowy, wstążki, maskę ze skrzydłami ptaków (pw gęsi) i końskim włosiem. postać
przedstawiająca diabła miała sieć do łowienia dusz. chodzono z głośną muzyką, co
miało symbolizować moc płodności, rozrodu i szczęścia związanego z wiosną. używano
krowich dzwonków dających trzy tony. dzwonieniem odstraszano uroki żartobliwie
przymuszając napotkanie kobiety do ruchów kopulacyjnych. gospodyni rozbijała
garnek przed progiem na widok pierwszego kurenta, który pojawił się w obejściu.
przebierańce
(ziemia piotrowska) - w czasie ostatków
grupy przebierańców (diabeł, śmierć, cygan, cyganka, para młoda, żyd, lekarz,
kominiarz, miś, jeźdźcy na koniach, chłopi z batami) odwiedzają się nawzajem.
akordeoniści, skrzypkowie grają oberka, śpiewają przyśpiewki i tańczą za drobne
pieniądze i jajka, z których gospodyni przyrządza jajecznicę.
misynci - mięsne
dni – ostatnie posiłki darowane w zapusty:
pieczone mięso, kiełbasy, placki, specjalne ciasto na mące i drożdżach.
ostatniego dnia parobkowie wożą na wozie ustrojone świecidełkami drzewo i zatrzymują
w każdym domu, w którym mieszka panna na wydaniu. one wykupują się pieniędzmi i
jedzeniem i idą z kawalerami do karczmy. wieczorem do karczmy wjeżdża zapust,
obsypuje głowy komornic popiołem i gasi światło.
skoromochy -
korowody z żywym niedźwiedziem i taniec z nim (!). karmiono go mamałygą i
pierogami, żeby nie niszczył dobytku ludzi. święto potwierdzało kult
niedźwiedzia jako zwierzęcia potężnego i prawego, chroniącego przed siłą
nieczystą (diabłem) (rosja, litwa, białoruś, ukraina).
ścięcie śmierci
(jedlińsk) – obrzęd nawiązuje do niszczenia kukieł symbolizujących zimę. we wtorek
przed wielkim postem kanty prowadzi
korowód złożony z kusaków na podmiejskie łąki, mówi że smierć upiła się i
zgubiła kosę. wiążą smierć postronkami i prowadzą na rynek, gdzie sąd wydaje
wyrok. kat ścina smierć. następuje pogrzeb i zabawa.
kukierzy (zwyczaj
bułgarski, być może z czasów trackich) - grupa przebierańców w czasie wielkiego postu przepędza duchy
zapewniając dobrobyt i szczęście ludziom i ziemi. ubierają kożuchy na lewą
stronę. Ozdabiają się kolorowymi szmatkami, frędzlami, piłeczkami, cekinami,
koralikami, tasiemkami, lusterkami, drewnianymi imitacjami fallusów. na głowy
wkładają stożkowate czuby, rogi kozie lub krowie. noszą pasy z ciężkimi
dzwonkami. w obchodach biorą udział lokalne orkiestry wyposażone w bębny, talerze,
dudy. wytwarzają hałas i dudnienie. pantomima odnosi się do wierzeń agrarnych i
kultów płodności (np symulowanie porodu i orki).
2. 10. 2. 4. obrzędy
i zwyczaje nie związane z porami roku
rozpleciny – w
ostatni wieczór przed ślubem narzeczona spotyka się z druhnami. druhny śpiewają
żałobną pieśń i zaplatają narzeczonej warkocz ozdobiony gałązkami, kwiatami,
kokardkami. następnie przychodził drużba, ściągał chustkę i rozplatał warkocz.
druhna zbierała datki na grzebień. zabawa i poczęstunki trwały do rana.
oczepiny - zwyczaj
weselny symbolizujący przejście ze stanu panieńskiego z zamężny. o północy,
panny śpiewały "oj, chmielu, chmielu", druhny zdejmowały pannie
młodej wianek, ścieniały warkocz, wkładały czepiec. panna młoda "broniła
się" przed oczepinami. żartowano i śpiewano.
kołacz był
pieczywem obrzędowym (pw na weselu) z mąki pszennej lub żytniej. kołocz śląski był pieczony z ciasta
drożdżowego i miał trzy warstwy serowe, makowe lub jabłkowe. korowaj to rodzaj kołacza, bochen
chleba lub placek ozdobiony dekoracjami z ciasta (zajączki, ptaszki, jagody,
kwiaty).
smernys - święta
pogrzebowe trwające miesiąc lub dłużej. czasami zamrażano nieboszczyków i
odwlekano kremację (bałtowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz