2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 10. 3. muzyka,
instrumenty muzyczne
niektóre bóstwa były na stałe związane z muzyką i śpiewem.
samodiwy kochały muzykę,
zwłaszcza melodię fletu.
przy topieniu lub paleniu marzanny trzaskano z batów, terkotano i klekotano grzechotkami, śpiewano
i grano na instrumentach. w czasie święta peperudy
odbywały się tańce i śpiewy.
hymny na cześć pergrubriusa
śpiewano 22 marca (bałtowie).
jak wiemy z kalevali kantele
vainamoinena zginęła w morzu razem z
sampo, vainamoinen śpiewał na ślubie
louhi i ilmarinena.
kantele to cytra
o płaskim korpusie z drewna brzozowego lub topolowego, sporządził ją
vainamoinen z kości renifera. na szczękach szczupaka umocował struny z ogona
konia należącego do demona hiisi.
święta, zwyczaje i obrzędy związane z folklorem wymagały
muzyki w mniejszym lub większym stopniu.
wiosnę witano pieśniami. podczas jarego święta urządzano w lesie igrzyska połączone ze śpiewem i
tańcem.
roduś chodził z
muzyką, śpiewem i trzaskaniem z biczów.
kolędowanie
polegało na uprawianiu muzyki i wspólnych śpiewach (zwłaszcza kolęd). w śpiewach przodowała koza, turoń improwizował kłapiąc szczęką w takt muzyki. draby nowoczesne śpiewały pastorałki, orszak kusta - pieśni kustowe. w
trakcie szmelu śpiewano kolędy.
ukraińcy śpiewają szczedriwki,
bożonarodzeniowe pieśni obrzędowe. w tych pieśniach brak motywów religijnych, śpiewane
są przez młodzież, dziewczyny i dzieci. zawierają życzenia urodzaju, zdrowia i
dostatku. są uważane za rodzaj magicznego zaklęcia.
w trakcie kurentowania
dominowała głośna muzyka. kurentnicy nosili przymocowane przy stroju pięć krowich dzwonków o trzech różnych
tonach, trzaskali drewnianymi pałkami zwieńczonymi kolcami jeża, przebierańcy
śpiewali przyśpiewki, grali na akordeonach, skrzypcach i innych instrumentach, tańczyli oberka.
przyśpiewki to
krótkie, rubaszne pioseneczki śpiewane na weselach, zabawach, dożynkach.
jedną z trzech postaci jadących na czele kawalkady wielkanocnej był śpiewak,
który intonował pieśni przewodnie.
kukierzy
korzystali z pomocy lokalnych orkiestr (bębny,
talerze, dudy), przy wodzeniu
niedźwiedzia używano kapeli (akordeon,
bęben). siwkom wielkanocnym pomagali
grajkowie.
jedną z atrakcji watry
są śpiewy. śpiewy związane są z bursą.
w trakcie pogrzebu
strzały, orszak śpiewał pieśń "jak
puszczę strzałę". przy oczepinach,
druchny śpiewały "oj, chmielu,
chmielu", najstarszą znaną polską pieśń obrzędową związaną z weselem.
w trakcie oczepin odbywała się biesiada, gra na świętym bębnie i na gajdzie.
na podlasiu śpiewana jest konopielka: pieśń o miłości, zalotnikach, ślubie. zaczyna się ją
śpiewać po południu w niedzielę wielkanocną, a kończy w południe w poniedziałek
wielkanocny. wraz z nią śpiewa się także pieśni
religijne i włóczebne, przyśpiewki. za śpiew należy się wykup.
białorusini z polesia i podlasia spiewają ohulki (pieśni wiosenne) o przyrodzie budzącej się do życia, o uczuciach
pomiędzy chłopcem a dziewczyną.
ballada jest
formą odwołującą się do postaci fantastycznych jak duchy, rusałki. sielanka nawiązuje
często do wątków mitologicznych, np do nocy
świętojańskiej.
podczas pustej nocy,
ostatniej nocy przed pogrzebem, bałtowie i współcześni kaszubi czuwają nad zmarłym
do rana. śpiewają pieśni pustonocne,
którym przewodzi śpiewak lub spiewacy naprzemiennie. śpiew przeradza się w
zawodzenie chórów.
lapończycy wykonują rodzaj ludowego śpiewu, który nazwali „joik”. śpiewają o miłości, swoim pochodzeniu,
walce dobrych i złych szamanów. śpiewem wyrażają tożsamość osoby, miejsca,
zwierzęcia, klanu, używają szamańskiego
bębna. bardzo często uprawiają śpiewy chantowie. finowie 13 stycznia w
święto nuuttipukki. karelowie
śpiewali runy, pieśni epickie, przy
towarzyszeniu instrumentu szarpanego, pieśni liryczne, obrzędowe (np ślubne),
zawodzenia, zaklęcia. z run skomponowana jest kalevala.
dainy to
nierymowane pieśni litewskie i łotewskie, krótkie, także o bogach (saule, meness). używane są do obrzędów magicznych. zawierają symbolikę, np
panna zastępowana jest słowem ruta, a młodzieniec to rumak. utratę dziewictwa
symbolizuje zmięty wianek. w święto ligo
(słowiańska noc kupały) pieśni śpiewają łotysze.
sutarines -
litewskie pieśni wielogłosowe o rodzinie, świętach, życiu rodzinnym. śpiewają
je kobiety. mężczyźni grają na fletni
pana, rogu, długich drewnianych trąbach, fletach, cytrach.
obecnie do mitologii słowiańskiej (i germańskiej), legend,
likantropii nawiązuje rock gotycki.
wśród instrumentów ludowych używanych przy obrzędach możemy
wymienić następujące:
- ligawka
(mazowsze i podlasie) z drewna świerkowego lub olchowego, używana od xi w.
kaszubska ligawka to bazuna,
- żalejka -
instrument dęty z drewna, trzciny lub rurki rogowej, zakończony kominem z rogu
lub drewna (pw wiązu), który był prawdopodobnie używany w czasie pogrzebów i
obrzędów wspominania zmarłych (rosja, białoruś, ukraina),
- diabelskie skrzypce
– kaszubski instrument przypominający miotłę. na szczycie kija nasadzono maskę
diabła o wiechciowiatych włosach wychodzących spod kapelusza, którego rondo
ozdobione jest dzwoniącymi blaszkami. diabelskie skrzypce są zaopatrzone w dwie
lub trzy struny z drutu oraz blaszane pudełko wypełnione grzechoczącymi
przedmiotami. diabelskie skrzypce były dawniej używane jako instrument
obrzędowy w dniu zmarłych pomiędzy 24.00 i 1.00,
- burczybas -
beczka bez dna z naciągniętą na jeden otwór skórą zwierzęcą. na burczybasie włosowym gra się pociągając
za końskie włosie, na burczybasie
łańcuchowym pociągając za łańcuch. służył do celów obrzędowych przez okres
szczodroków: od nowego roku do trzech króli (kaszubi),
- cymbały,
- dudy (bułgaria,
polska, białoruś, łotwa, czechy). dudy w polsce to kozioł czarny (ślubny), kozioł
biały (weselny), siesieńki i gajda,
- fletnia pana
(polska, łużyce), znana w polsce jako multanki.
obecnie używana jest przy graniu kolęd,
- tambura -
hinduska lutnia używana w nieco zmienionej formie w bułgarii. buzuki - grecka lutnia,
- polskie skrzypce
– instrument, który powstał w xv w z gęśli.
- suka biłgorajska
- podobna do skrzypiec.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz