2. religia słowian, albańczyków, bałtów, basków, daków, finów, lapończyków, rumunów, traków, ugrofinów, i węgrów
2. 10. 4. taniec
wiele bóstw było związanych z tańcem. podczas tańców
obrzędowych ubierano się w skóry wilków,
co miało obdarzyć tańczących siłą wilka.
rusałki mogły
zabić przez opętańczy taniec. nocnice
tańczyły w szale. wiły były w stanie
zatańcować mężczyzn na śmierć. miawki
tańczyły w trawie. samodiwy tańczyły
horę.
tańce uprawiano podczas topienia lub palenia marzanny, w noc kupały wokół ogniska. tańczono i śpiewano podczas święta peperudy. tańce towarzyszyły świętom: stado i rusałczy tydzień.
dla wybłagania deszczu organizowano rytuały taneczne przed jaskiniami
mari. ekhi wchodziła tańcząc (baskowie).
w trakcie święta gromnicy
taniec był zakazany. ci, którzy odważyli się tańczyć, umierali w ciągu roku.
podczas jarego święta
organizowano w lesie igrzyska połączone ze śpiewem i tańcem. podczas święta maslenicy zabawy i tańce trwały przez cały
tydzień.
tańce towarzyszyły zwyczajom i obrzędom folklorystycznym. np
draby noworoczne, bursa.
podczas kolędowania,
koza tworzyła figury pantomimiczne, turoń tańczył i swawolił.
w trakcie jańskiego
rajtowania, kiedy trwała biesiada wieczorna, tańczono z dziewczętami, aby
otrzymać od nich koronę. na zakończenie imprez surwakari tańczono przy ognisku.
przebierańce
tańczyli zwłaszcza oberka. w
obrzędzie wodzenie niedźwiedzia gospodyni
tańczyła w niedźwiedziem ze słomy (polska). z prawdziwym niedźwiedziem tańczono
w grupie skoromochow (wędrownych
aktorów) (rosja, litwa, białoruś, ukraina).
w czasie nestinarstwa
tańczono na rozżarzonych węglach i biesiadowano. był to doroczny rytuał
wiosenno-letni w bułgarii i tracji. jego celem było zapewnienie udanych zbiorów
i dobrobytu dla wsi, a także ochronę przed gradobiciem. grano na świętym bębnie i na
gajdzie.
nasza nenka to
zabawa taneczna kaszubów o charakterze obyczajowo-weselnym, przekomarzanie się
podczas transakcji małżeńskich.
wśród tańców słowiańskich, które związane były mniej lub
więcej z bóstwami i (lub) oddziałały na inne religie i kultury, możemy wymienić:
- dzek - męski taniec
kaszubski, skoczny, służący pokazaniu sprawności fizycznej,
- owcorz - taniec
kaszubski wywodzący się z obrzędów powitania wiosny. obecnie jako wspomnienie wypędzania
owiec na pastwiska,
- kolo (choro) -
dalmacja, chorwacja, bałkany,
- syrba – szybki
taniec w formie półkolistego kręgu. z niego wyewoluowała hora (rumunia, mołdawia, węgry, ukraina, żydzi, klezmerzy, huculi,
bukowina),
- hora - taniec
grupowy (rumunia, bułgaria, bałkany, żydzi, izrael). tańczony w kole. wywodzi
się z greckiej chorea (tak piszą, w świetle badań r1a1 mogło być i najpewniej
było odwrotnie, to grecy przejęli go od słowian). tańcowi akompaniowały cymbały,
akordeon, skrzypce, altówka, kontrabas, saksofon, trąbka, fletnia pana,
- kółko graniaste
- podobno taniec, który wyewoluował ze zwyczajów pogańskich, przez grecką choreę i rzym przedostał się do
średniowiecznej francji jako carole,
a stąd do polski (???).
- korowód –
rosja,
- alunelul –
wywodzi się z tańców korowodowych związanych z rytuałami religijnymi (rumunia,
mołdawia),
- cenar – taniec wspominany
w „pieśni świętojańskiej o sobótce”
jana kochanowskiego,
- chmielowy
rytualny taniec do "oj, chmielu chmielu". po wolnej zwrotce śpiewanej
następował szybki taneczny refren. chmielowy był tańczony przy oczepinach,
- służenie pod
czepcem - taniec biskupiański tańczony na weselu. tańczący tworzyli łańcuch
dookoła izby. po zmianie melodii drużba i panna młoda wchodzili do środka, by
odtańczyć ostatni panieński taniec,
- chodzony, tańczony
po oczepinach. prowadził go stateczny żonaty gospodarz, pierwowzór poloneza. istnieje teoria, że wziął się
z rytuału wołchwów, którzy
egzorcyzmowali izby obchodząc je wkoło,
- polonez -
zachował się w kolędach.
- goniony -
wspomniany w "pieśni świętojańskiej o sobótce",
- kujawiak -
wywodzi się z kujawskich obrzędów weselnych,
- lasowiak – tańczony
w parach po obwodzie dwóch kół współśrodkowych, tancerze tyłem, tancerki twarzą
do środka koła,
- oberek – szybki
taniec, podobny do mazurka, ale nie śpiewany,
- mazurek –
szybki taniec w parach po obrębie koła. ruch obrotowy na całych stopach. często
improwizowany. mazurki można było także śpiewać. z czasem powstał stylizowany
taniec oparty na mazurze, oberku i kujawiaku, zwany także mazurkiem,
- polka – taniec
pochodzenia czeskiego, który stał się polskim tańcem ludowym, a następnie opanował
cały świat.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz