6. religia germanów
6. 8. 2. 7. zajęcia
6. 8. 2. 7. 1.
wojna/bóstwa militarne
odyn był bogiem
wojny, wodzów i wojowników (takie germańskie www). odyn był gwałtowny, sprytny
i przebiegły w walce. jego symbolem był krzyż
słoneczny. odyn przynosił wojnę i dawał siły przeciwko wrogom. posąg odyna
był uzbrojony.
symbolem odyna i
wojowników, którzy polegli z bronią w rękach i udając się do walhalli, zwanym węzłem poległych lub sercem hrungnira, jest valknut, który znany jest także jako znak runiczny. Tu załączony valknut został pobrany z Wikipedii.
trzy cenne rzeczy odyna to:
młot mjolner, pas podwajający jego moc,
żelazne rękawice. po śmierci thora w
czasie ragnaroku, mjolnar
odziedziczą jego synowie modi i magni. na magiczną włócznię odyna
składano przysięgi, wierząc, że kto ich nie dotrzyma, zostanie trafiony przez
tą nigdy nie chybiającą broń.
tyr był bogiem
wojny, bitwy, walki i siły. przed bitwą modlono się do niego. poświęcona jest mu
runa tiwaz (strzałka skierowana do góry), którą umieszczano na głowni miecza.
trzy matrony były
opiekunkami wojny. wodan i vagdavercustis byli bogami wojny. wodan
rozdzielał zwycięstwa. syn była
przywoływana w razie potrzeby przez obrońców. ull był bogiem łucznictwa, widar
to bóg zemsty, a nerthus bogini
zemsty.
azowie toczyli z wanami wojnę z powodu śmierci gullveig, jednej z wanów. zawarli pokój
i sojusz na znak którego wymienili jeńców: njordra
za mimira. wanowie zostali
zepchnięci do roli bóstw opiekuńczych, bogów pokoju, płodności i żyzności.
bóstwami pokoju byli, między innymi, njordr,
frejr i forseti.
według innej wersji po wojnie asów z wanami, honir i mimir zostali oddani da wanów jako zakładnicy. honir nie potrafił
dowodzić samodzielnie i zdawał się na rady mimira. rozgniewani tym wanowie
ścięli mimira.
walkirie były
córkami odyna. ujeżdżaby skrzydlate
konie (lub wilki). były uzbrojone w chełmy, włócznie i tarcze. ich przydomki to:
wyjąca, wściekła. dziewice walkirie wysyłane były na pola bitew, by wybierać
wojowników, którzy umarli w boju, a potem prowadzić ich (ich dusze) przez valgring do walhalli. tam odyn i freja
(bogini wojny) dzielili między siebie wojów po połowie (tzn 50% wojowników
przynależało odynowi, a 50% frei).
lista walkirii: brunhilda, gondul, gudr, gunn, herfjoturr, hildr, hladgunnr, hlokk, hrist, mist, olrun, rota, sigrdrifa, sigrun, skagull, skeggjadl, skuld, svafa, thrud, madziga, inne wersje dodają: eir,
geirahod, geiravor, geirdriful, geironul, goll, herja, hervor alvitr, hjalmthrimul, hjorthrimul,
hrund, kara, radgridr, reginleif, sanngridr, skalmold, sveid, svipul, thogn, thrima.
złoty (lub bursztynowy) naszyjnik frei, dawał armiom zwycięstwo w bitwach.
einherjerzy to wyjątkowo
dzielni wojownicy, którzy polegli w chwale w czasie bitwy. w walhalli ćwiczą umiejętności walcząc
pomiędzy sobą. przy wieczornej uczcie wszystkie rany zabliźniają się. niekiedy hajmdal wysyła najlepszych einherjerów
do midgardu lub jotunheimu, by zabijali olbrzymów, ale nie wolno im rozmawiać z
żyjącymi.
agnar był synem geirrod. jego stryjem był bóg o imieniu
agnar. jako dziesięciolatek widział
jak ojciec torturuje swego gościa grimnira
(w rzeczywistości odyna). pokrzepił
go rogiem pełnym napoju (pewnie miodu). odyn wyśpiewał chłopcu błogosławienstwo
i przepowiedział panowanie, rzucił na geirroda klątwę śmierci, która spełniła
się natychmiast. agnar przejął władzę po ojcu.
mitologia germańska używa pojęcia quernbiter na określenie miecza zdolnego przeciąć na pół kamień młyński.
agnar, inny
bohater niż wymienieni w poprzednim akapicie, samotny król, zmierzył się w
kraju gotów z wielkim wojownikiem hjalmgunnarem,
któremu odyn przyrzekł zwycięstwo. ulitowała się nad nim walkiria sigrdrifa (albo brunhilda)
i zabiła hjamgunnara, za co została surowo ukarana przez odyna.
zaklęcie merseburskie dotyczy uwolnienia się z więzów i
zachowania w niewoli:
„kiedyś siedziały idisy
siedziały tu i tam
jedne mocowały więzy
jedne zatrzymywały wojsko
inne luzowały więzy
na dzielnym:
uwolnij się z więzów,
ucieknij od wroga”
6. 8. 2. 7. 2.
polowanie, łowy
njordr był opiekunem
myśliwych, skadi boginią łowów, a ull bogiem myślistwa i łucznictwa.
dziki łów prowadzili
herulowie - wędrowni wojownicy-wilki w ekstazie oddający cześć wodanowi. stado składało się z trenerów
(starszy wiekiem) i orszaku (młodzi). najeżdżali wioski pomiędzy 1 maja i 1
listopada. dziki łów utrzymywał świat w harmonii i równowadze. według innych
źródeł dziki łów był prowadzony przez odyna
dosiadającego ośmionogiego rumaka, leipnira,
i frigga. zwano ich dzikimi łowcami.
opis dzikiego łowu
w "old english chronicle" z 1127 r: "byli oni czarni, ogromni i
ohydni, jechali na czarnych koniach i na czarnych kozłach, a ich psy
myśliwskie, czarne jak węgiel, miały straszne ślepia, wielkie jak spodki, można
to było widzieć w parku miasta peterborough
i we wszystkich lasach jakie rozciągają się od tego miasta do stamford, przez całą tę noc mnisi słyszeli
ich odgłosy i grę na rogach."
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz