7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 2. 0. 1. bóstwo
najwyższe
dewa to nieposiadająca
ciała istota nadprzyrodzona, bóg i półbóg, mieszkaniec niebios. odpowiednikiem
żeńskim jest dewi. pojęcie to
oznacza albo żeński aspekt boga, albo główne bóstwo na równi z wisznu i śiwą, albo każdą boginię z osobna, albo różne aspekty bóstwa
męskiego, żeńskiego lub bogini.
badacze wyodrębnili trzy generacje bogów:
- i generacja: bogowie indoeuropejscy: djaus (niebo-ojciec) i prythiwi
(ziemia-matka).
- ii generacja: waruna
i indra, król bogów (inni dodają agni i brahmę, jeszcze inni mówią o trójcy bogów: agni, indra, waruna).
bóstwa męskie (dewy) i bóstwa żeńskie (dewi) są traktowane jako emanacje
jedynego boga lub (rzadziej) jako istoty niższe (anioły).
- iii generacja: najpopularniejsze są kulty wisznu, śiwy i dewi (jako żeńskiego
aspektu bóstwa, czyli jako jednej bogini). prawie wszyscy hindusi modlą się do ganeśi, ale rzadko jako do przejawu
boga jedynego. istnieją miliony dewów i dewi. ich kulty mają w większości
zasięg lokalny.
kiedy metafizyczny i moralny porządek świata, ryta lub
dharma są zagrożone, kiedy rozpoczyna się upadek świata, bóg (wisznu lub śiwa) przyjmuje awatar (awatarę), aby ratować zdemoralizowany świat.
w okresie powstawania wisznuizmu
utożsamiono wisznu z kryszną (czczonym jako bhagawat) i herosem narajamą. mahabharata zawiera wisznu-sahasranama
- zbiór 1000 imion wisznu. bhagawadgita podaje,
że kryszna jest bogiem bezosobowym,
a jego ludzka forma jest przedstawieniem jego transcedentalnej natury.
wisznu to bóstwo
wszechobejmujące (zawierające wszystko). wszechobejmuje puruszę, mahapuruszę, paramatmę (tu jako duszę nadrzędną),
zawiera w sobie wszystkie dusze, posiada sześć doskonałości: wiedzę, majętność,
siłę, sławę, piękno i wyrzeczenie. trzy pierwsze inkarnacje wisznu to ekspansje
(puruszawatary): mahawisznu (jako stwórca materialnych
wszechświatów), garbhodakaśaji
(obecny w każdym z wszechświatów), paramatma
(obecny w każdym sercu i każdej części stworzenia).
harihara - hari (wisznu), hara (śiwa) to połączenie wisznu i śiwy dla
tych, którzy chcą łączyć wisznuizm i
śiwaizm.
istnieją trzy podstawowe kategorie ontologiczne: śiwa - byt transcendentny, śakti - energia twórcza i nara – człowiek.
śiwa to
prawdopodobnie bóg przedaryjski. cywilizacja indusu zostawiła po sobie
pieczęcie z joginem w otoczeniu zwierząt. ten jogin to podobno śiwa. w
upaniszadach występuje jako mahaweda
- naczelne bóstwo panteonu, identyfikowane z wedyjskim rudrą, w niego wtopił się kult murugana,
z drugiej strony murugan został utożsamiony z karttikeją. karttikeja jest formą absolutu-brahmana. karttikeja jest czczony jako najwyższa osoba boga.
mahadewa (wielkie
bóstwo, wielki bóg, wielkie światło) to jedna z najwyższych form śiwy, dobrotliwa i łaskawa forma
absolutu, obdarzająca czcicieli oświeceniem, czyste imię boga, wszechduch,
nieskończona światłość.
maheśwara - jedno
z oznaczeń śiwy, oznacza: najwyższy
bóg.
dharmathakur jest
pierwszym bogiem, stworzycielem i władcą świata, jest identyfikowany z śiwą, wisznu, ramą, słońcem.
rama bywa
postrzegany jako bóg najwyższy.
atharwasirasupaniszad
głosi, że to rudra jest najwyższym
bogiem.
ajjapan, syn śiwy i wisznu jako mohini
(postać kobieca) symbolizuje paramatmę.
bhagawadgita
uczy, że kryszna jest najwyższym
aspektem boga, bezosobowym brahmanem,
a dewowie (pozostali bogowie) są aspektami niższymi. aby zjednoczyć się z
bogiem należy pójść ścieżką miłości do boga (bhakti) jako drogą wyzwolenia
duchowego. według poety dźajadewy boska miłość kryszny i radhy to obraz uniwersalnej miłości najwyższego boga do swoich wyznawców.
radha i kryszna są jednością w dwóch formach. radha jest emanacją kryszny tożsamą
z nim.
dla gaudija wisznuistów
kryszna (którego atrybutem jest bambus) jest najwyższym bogiem i źródłem
dziesięciu inkarnacji (w tym wisznu).
balarama jest najwyższą osobą boga
bogów, jest czczony na równi z kryszną, zawsze służy krysznie wszelką możliwą
pomocą, obaj są otaczani czcią jako najwyższy pan. balarama jest pełną
manifestacją najwyższej osoby boga, jest równie dobry i potężny jak kryszna.
szkoła filozoficzna seśwarawada
uznaje, że bogiem jest wisznu, kryszna lub śiwa (w zależności od szkoły), pierwotny i transcendentny w
stosunku do nieosobowego brahmana
jak i osobowego iśwary.
iśwara to inaczej
najwyższy pan, rządca wszechświata, według rygwedy jest w jednej czwartej wszechświatem, a w trzech czwartych
wykracza poza niego.
hinduizm balijski
twierdzi, że najwyższym bóstwem jest sanghyang
widy wasa (panteizm). jego manifestacjami są bogowie i boginie.
dewi jest bóstwem
dobrotliwym jako parwati lub groźnym
jako durgi i kali. dewimahatmja to opis
dewi, która była emanacją gniewu brahmy,
wisznu i śiwy wobec mahiszy.
bhuwaneśwari jest
esencją wszystkich bogów i bogiń, którzy są jej cząstką.
aditi to matka
bogów, władczyni świata. w rozumieniu bardziej abstrakcyjnym aditi to
nieskończoność, pierwotna przestrzeń kosmologiczna, niebo bez granic, podpora
nieba, utrzymująca ziemię, władczyni świata. w bryhadajranjakopaniszadzie aditi jest ukazana jako byt absolutny.
królową bogów była wać, królowa
paradźapatiego.
prythiwi to matka
bogów, ludzi, zwierząt i roślin.
śakti to
spersonifikowana żeńska połówka absolutu.
radha jest żeńską energią (śakti) i źródłem wszystkich innych śakti, także lakszmi i durgi. kult dewi (śaktyzm) jest popularny szczególnie na wsiach
(każda wieś czci swoją ulubioną formę dewi).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz