7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 2. 0. 2.
awatary/wcielenia
wiara w reinkarnację, wieloświat i istnienie boga pod
różnymi postaciami, wcieleniami i awatarami niesie za sobą różnorodne
konsekwencje. oto niektóre z nich:
bóg zstępuje na ziemię co kilka tysięcy lat aby wypełnić
ważną misję (np uratować świat przed upadkiem moralnym).
według niektórych hinduistycznych ruchów religijnych
przywódcy religijni są awatarami.
ale przejdźmy do konkretów:
waju:
awatary waju: bhima,
hanuman, święty kaznodzieja madhwa anandatirtha.
pradźapati:
był utożsamiany z wiśwakarmanem,
puruszą, brahmą, indrą, somą, waruną.
wryndadewi:
tulsi (tulasi) czczona jest jako wcielenie
wryndadewi opiekunki miasta wryndawana.
rudra:
dziewiątym awatarem rudry był karttikeja.
wisznu:
kiedy wisznu
sudarśana ćakrą (broń – rodzaj
dysku z ostrzami, który jest podobny do swastyki) odciął głowę diwji, bhrygu rzucił na
wisznu klątwę, że będzie musiał pojawić się na ziemi dziesięć razy, aby odkupić
swój grzech, stąd dziesięć awatarów wisznu.
dziesięć najważniejszych awatarów (daśawatarów) wisznu, nazywa się kalpa-awatarami ponieważ pojawiają się w czasie jednej kalpy (1
dzień brahmy): 1 matsja (pod
postacią ryby), 2 kurma (pod
postacią żółwia) 3 waraha (dzik), 4 narasinha (pół-człowiek, pół-lew). te
awatary przyszły na ziemię w epoce zwanej satjajuga.
5 wamana (karzeł), 6 paraśurama (jako człowiek), 7 rama (jako książę ajodhji) w epoce tretajuga. 8 kryszna (człowiek urodzony w rodzinie pasterzy krów, który zostaje
władcą) był obecny na ziemi w epoce dwaparajugi.
9 budda (człowiek) lub balarama (człowiek), 10 kalkin (jako jeźdiec na białym koniu) -
jego przyjście będzie zwiastować koniec obejnej kalijugi (o podziale czasu na epoki w hinduizmie we właściwym
miejscu); niektóre odłamy hinduistyczne uważają, że jego przyjście już
nastąpiło. najbardziej czczone awatary to rama i kryszna. awatary innych dewów
i dewi są mniej popularne.
jeżeli przyjąć, że wisznu osiągał coraz wyższe stopnie w
hierarchii reinkarnacji to wychodzi na to, że budda jest wyższym wcieleniem wisznu
niż kryszna.
kalkin to taki hinduski mesjasz. w niektórych szkołach
hinduizmu jezus jest wskazywany jako
awatar wisznu.
awatary częściowe: wjasa
(autor mahabharaty i puran, także wcielenie kratu) oraz tokaram (poeta).
wisznu może mieć nieskończoną ilość awatarów, które dzielą
się na:
- purusza-awatary,
- lila-awatary; kapila (autor sanhjajogi) był lila-awatarem wisznu, synem kardamy muniego i jego
żony dewahuti,
- guna-awatary,
- manwantara-awatary
(jest ich 14),
- juga-awatary; w
satjajudze białe, w tretajudze czerwone, w dwaparajudze czarniawe, w kalijudze
czarniawe, a czasami żółtawe jak święty mistyk ćajtanja mahaprabhu, awatar kryszny zwany gauranga (złoty awatar); według gaudija wisznuizmu ćajtanja mahaprabhu jest ostatnią inkarnacją kryszny w kalijudze,
- śaktjaweśa-awatary;
te awatary mogą być pośrednie (wisznu upoważnia jakąś żyjąca istotę aby go
reprezentowała, nazywa się ją aweśa)
albo bezpośrednie (wisznu schodzi na ziemię osobiście i jest zwany sakśat).
inne awatary wisznu: priśnigarbha
(syn pryśni), hajagriwa, hansa.
inna lista wymienia „22 najważniejsze awatary wisznu” i
wymienia ich 21 (w tym trzy kilkuosobowe): ćatursana
(4 synowie brahmy), waraha, narada, nara i narajana
(bliźniaki), kapila (wieczna forma),
dattatreja (awatara trimurti, wieczna forma, uważany także
za inkarnację kryszny, ale to na
jedno wychodzi), jadźna (wisznu w
roli indry), ryszabha (wieczna forma), prythu,
matsja, kurma, dhanwantari
(wieczna forma), mohini (żeńska
emanacja), narasinha, wamana, paraśurama, wjasa
(wieczna forma), ramaćandra, balarama, kryszna, budda siakjamuni.
kali:
mahabhagawatapurana:
kryszna był wcieleniem kali, która w takiej postaci przybyła
na świat, aby usunąć z ziemi demona kamsa.
(?)
maja:
subhadra, siostra
kryszny i balaramy była inkarnacją maji.
śesza:
awatary śeszy: balarama
(uważany także za awatarę wisznu
i pierwszą emanację kryszny), lakszmana, nitjananda, filozofowie abhinawagupta
i patańdźali.
lakszmi:
radha jest
inkarnacją lakszmi, aby nie rozdzielać się z wisznu podczas inkarnacji kryszny.
rukmini to awatara
lakszmi.
sita, żona ramy, to wcielenie lakszmi (ramajana).
kryszna:
pańćatattwa -
pięć aspektów najwyższej osoby boga (kryszny,
prawdy absolutnej), pięć inkarnacji kryszny w xv w: ćajtanja mahaprabhu (wcielenie kryszny i radhy), nitjananda
(wcielenie balaramy), adwajta aćarja (wcielenie harihary), gadadhara pandita (wcielenie radhy/rukmini), śriwasa trakura (wcielenie narady).
withoba - awatar
kryszny lub wisznu (według madhwy)
lub śiwy.
śiwa:
kurmapurana
zawiera listę awatarów śiwy, ostatnia to ryszi lakuliśa. w śiwaizmie niektórzy święci uważani są za awatary śiwy.
inne awatary śiwy: hanuman
(także awatar waju), śarabha,
filozofowie i święci: adi śankara (także
częściowy awatar wisznu), gorakhnath,
kina ram, śirdi sai baba, mahawatar
babadźi, sathya sai baba, baba
lokenath brahmaczari.
parwati:
sati, pierwsza
żona śiwy, inkarnowała się jako parwati. obie są manifestacją mahadewi.
durga:
powstaje z wisznu
jako moc snu lub jako moc stwórcza tego boga lub wyłania się z parwati. emanacje (formy) durgi: nillakanthi, kszemankari, harasiddhi,
rodrasmasadurga, dźajadurga, agnidurga, widhjawadurga,
wanadurga, ripumaridurga lub śajlapurti,
brahmaćari, ćandraghanta, kuszmanda,
skandamata, katjajani, kalaratri,
mahagauri, siddhidatra.
roślina aparadźita
(clitoria ternatea) przypominająca żeńskie narządy płciowe uważana jest za
wcielenie drugi.
rama:
rama "przyjął synostwo swojego czystego bhakty
maharadży daśarathy, króla ajodhji,
inkarnował razem ze swoimi współemanacjami, i wszyscy z nich pojawili się jako
jego młodsi bracia". chyba należy to odczytać w ten sposób, że synowie
maharadży byli jedną inkarnacją ramy.
dattatreja:
guru, jogin i fakir akkalkot
maharadż to awatara dattatreji.
mansa:
roślina euphorbia
neriifolia uważana jest w bengalu zachodnim za wcielenie bogini węży mansy.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz