7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 9. 6. 1. msza, liturgia,
rytuał, ceremonia
pradźapati
uchodzi za twórcę rytuału.
wraz z powstaniem braminizmu
rytuały nabrały większego znaczenia. nawet drobne niedociągnięcia wykonania
ofiary i rytuału skutkowały uznaniem ofiary za nieważną. stąd wzrost znaczenia
braminów.
krija to procedura
religijna przeznaczona dla duchownych sprawujących opiekę nad adeptami lub
obiektami kultu religijnego i czynnościami rytualnymi, np poświęcaniem boskich
wizerunków.
przepisy co do przebiegu rytuałów są zawarte w wedach, brahmanach i arańjakach.
arańjaki (teksty leśne) o charakterze magicznym
były uznawane za niebezpieczne z powodu magicznej mocy i odmawiane w
odosobnieniu w lasach.
sutry to święte
księgi o szczegółach rytuału. gryhjasutra
opisuje szczegóły rytuałów, które powinny być stosowane w odniesieniu do
czterech etapów życia człowieka. kalpasutra
opisuje rytuały publiczne: hawis, soma, rytuały domowe: gryhakarmani, 40 samskara, pakayadźńa,
panćamahajażńa), sposoby budowy
ołtarzy.
brahmany
zawierają egzegezę rytuałów śrauta (ofiary
wedyjskiej), uzasadnienie elementów rytuału, objaśnienie ich sensu.
agamy zawierają
wzory rytuałów.
dźjotisza i kalpa to wedangu zawierające min wiedzę o rytuałach.
wisznudharmottarapurana
zawiera nauki rytualne, rytuały konsekracyjne, śluby wrata.
atharwaweda zawiera
teksty związane z rytuałami królewskimi i dotyczącymi ogniska domowego,
zaklęcia oczyszczające z nieczystości rytualnej, teksty opisujące rytuały
zaślubin i pogrzebów, intronizacji króla.
układ gwiazd ma duże znaczenie dla ustalenia dni rytuałów
przejścia (samskara).
w czasie pory deszczowej nie można było odprawiać rytuałów.
ceremonie religijne zaczynają się inwokacją skierowaną do ganeśi.
sawitri to nazwa
jednego z rytuałów. forma śakti jako
sati (uma) zainicjowała ogniowe rytuały oczyszczenia i samoofiarowania.
popioły przedmiotów pobłogosławionych przez świętego
spalonych w świętym ogniu podczas ceremonii (jadźńa) noszą znamiona sacrum, zawierają boską moc śakti, mogą być przyjmowane doustnie w
niewielkich ilościach w postaci suchej lub zmieszane z wodą lub mlekiem jako śiwa food (?!).
pudźa odbywa się
w mandirach lub prywatnych
kapliczkach. na środku stoi posążek dewy,
dewi, awatary lub świętego. pudźy towarzyszy
potrząsanie dzwonkami. po zakończeniu pudźi odprawia się arati. pudźa ma na celu zwiększenie cech sattwicznych i rozwój bhakti.
arati to rytuał, w
trakcie którego bóstwu ofiarowuje się światło z lampek wotywnych (z knotami
moczonymi w ghi) lub płonącej
kamfory.
dhupa to rytuał
polegający na paleniu kadzidła podczas odprawiania pudźi do obrazu bóstwa lub innego obiektu kultu.
podczas ceremonii zaślubin przyszła żona otrzymuje mangalsutrę (nić pomyślności), symbol hinduskiego
związku małżeńskiego. naszyjnik zawieszany jest na szyi panny młodej i nie
powinien być zdejmowany do śmierci współmałżonka. inne symbole tego typu to pierścienie
na palcach stóp, sundur (czerwono
zabarwiony przedziałek na włosach), kolczyk w nosie.
hidźrowie (kasta odmieńców
seksualnych) biorą udział w ceremonii zaślubin i po narodzinach dziecka płci
męskiej. przychodzą bez zaproszenia, ale ich obecność (z muzyką, śpiewem i
zawierającym aluzje seksualne tańcem) wróży szczęście i płodność. za ich
obecność się płaci. potraktowanie ich źle przyniosłoby nieszczęście, gdyż mają ponadnaturalne
moce.
wratjastomma -
rytuał dla wratja nawróconych na wedyzm i dla konwertytów chcących
przyjąć braminizm.
radźasuja, wedyjski
rytuał konsekracji radży, składa się z następujących etapów:
- powrót do stanu embrionalnego,
- wzrastanie płodu trwające rok,
- nirryti -
odrzucenie skóry czarnej antylopy, tak jak rodzący się pradźapati odrzucił błony płodowe,
- keztrija -
oczyszczenie ciała, kąpiel noworodka,
- potwierdzenie władzy; władca siedzi na tronie z rękami
wzniesionymi do nieba, potem robi krok w kierunku każdej z czterech stron
świata.
śraddha to rytuał
ofiarowania pożywienia zmarłym przodkom, którzy są już w pitryloce. ugotowany ryż w formie gomółki (pinda) składa się im przed własnym posiłkiem. najlepszym okresem do
składania ofiary jest miesiąc aświna. przerwanie składania ofiar mogło
spowodować przejście pitry w stan ducha
typu preta.
cynodon palczasty
jest używany w rytuałach hinduistycznych, np w kulcie bogini mangalaćandi. wełniak azjatycki jest wykorzystywany w rytuałach, np podczas
małżeństwa zmarłego z drzewem opisanego w podrozdziale dotyczącym roślin.
konopie indyjskie
to roślina święta. konopie jest palone rytualnie przez śiwaickich sadhu, zwłaszcza podczas świąt mahaśiwaratri i holi. z domieszką konopi produkowany jest rytualny napój bhang (z mleka i migdałów).
powszechnie stosowane jest kadzidło. korzeń drzewa quillaria malaccensis jest surowcem do
produkcji pachnidła aguru stosowanego
w rytuałach hinduistycznych. olibanum
jest stosowane do produkcji kadzidła używanego w trakcie medytacji i w
rytuałach oczyszczających. palenie marihuany
jest powszechnym rytuałem w świątyniach poświęconych medytacji.
kamfora jest element
wielu ceremonii, np w trakcie oddawania czci świętemu ogniowi pali się kamforę
(np święto mahaśiwaratri). płonąca kamfora nie pozostawia po sobie popiołów, co symbolizuje świadomość.
w centrum ołtarza
hinduistycznego stoi naczynie z ogniem ofiarnym i linga (śiwalinga) (na podstawce odprowadzającej wodę z rytualnego
obmywania).
kapala to rytualne
naczynie wykonane z ludzkiej czaszki.
misy dźwiękowe,
wydające dźwięki przy uderzaniu i pocieraniu, są używane do rytuałów religijnych
i praktyki modlitewnej.
thang-ta to
szkoła walki. jeden z walczących trzyma miecz, a drugi oszczep. obecnie ma znaczenie
rytualne (tantryzm), artystyczne i
sportowe.
hinduiści nie odprawiają mszy lub podobnych zgromadzeń
religijnych do jakiej przyzwyczajeni są katolicy. do hinduskich świątyń
hinduista chodzi sam lub w towarzystwie rodziny aby odprawić modły lub ofiary.
nabożeństwo niedzielne hare
kryszna obejmuje wspólne śpiewanie mantr,
odczytywanie fragmentów bhagawadgity,
swobodną dyskusję teologiczną. główny kapłan ofiarowuje kwiaty posągom bogów (murti), kadzidełka i ogień.
pudźa to obrzęd
religijny, podczas którego składa się ofiarę bóstwu. przedmiotem ofiary mogą
być owoce, kwiaty, ghi. pali się
kadzidła.
w przypadku rozwiniętych religii możemy mówić o liturgii,
która może być różna dla różnych odłamów kultu (rytów) lub dla różnych
ceremonii. w odniesieniu do hinduizmu, gdzie nie wykształcił się rodzaj
ceremonii, który można byłoby nazwać mszą występują szczątki (zaczątki)
różnorodnej liturgii, a to:
wedyjski soma
jest bogiem napojów liturgicznych.
rygweda służyła
celom obrzędowym. redakcja samawedy
zwana kauthuma uznawana jest za
tekst liturgiczny. jadźurweda składa
się z formuł liturgicznych kierowanych do bóstw oraz sprzętów rytualnych
(uświęcających je).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz