8. buddyzm, bon
8. 8. 2. 5. bogactwo/
bieda
budda medycyny (bhajszadźca) złożył dwanaście ślubowań
wchodząc na drogę bodhisattwy: 1 iluminować niezliczone krainy, umożliwiając
wszystkim istotom stanie się buddami medycyny, 3 zaspokajać potrzeby wszystkich
istot, aby żadnej nie brakowało niczego do życia, 7 przynosić ulgę ubogim i
chorym, 11 zaspokajać głód i pragnienie czujących
istot, 12 pomagać ubogim, którym brakuje ubrań, cierpiącym z powodu much,
komarów, upału lub zimna.
żółta tara jest powiązana
z bogactwem i dobrobytem. benzaiten
opiekuje się bogactwem. nagowie są
szczodrzy i hojni, ale często niebezpieczni i złośliwi.
shichi-fukujin to
siedem bóstw szczęścia, bogactwa, płodności, powodzenia w życiu,
długowieczności, uprzejmości, honoru, uczciwości i popularności, pochodzenia
japońskiego, indyjskiego i chińskiego. grupa została zestawiona przez mnicha tenkai ze szkoły tendai: 1 benzaiten, 2 wajśrawana, 3 daikoku, 4
ebisu, 5 fukurokuju, 6 śmiejący się
budda, 7 jurojin.
wajśrawana, bóstwo
bogactwa i dobrobytu, dawca bogactw, posiada niezmierzone bogactwa i obdarza
ludzi dziesięcioma rodzajami skarbów i szczęścia.
daikoku - bóstwo
bogactwa i dobrobytu, jego atrybutami są młotek szczęścia, który służy do
spełniania życzeń, i worki pełne kosztowności, patron bogactwa, otoczony
symbolami dobrobytu: stoi na workach ryżu, na plecy ma zarzucony worek ryżu,
towarzyszy mu szczur jako symbol bogactwa, jego wizerunki często umieszcza się
w kuchni.
ebisu - bóstwo
związane z majątkiem, patron pomnażania bogactwa.
uśmiechnięty budda
przynosi ludziom bogactwo, nosi ze sobą worek, z którego rozdaje ludziom skarby.
lalki look thep
przynoszą swoim właścicielom bogactwo.
8. 8. 2. 6. dobro
(szczęście)/nieszczęście
shichi-fukujin to
siedem bóstw szczęścia, bogactwa, płodności, powodzenia w życiu,
długowieczności, uprzejmości, honoru, uczciwości i popularności, pochodzenia
japońskiego, indyjskiego i chińskiego. grupa bóstw została zestawiona przez
mnicha tenkai ze szkoły tendai: 1 benzaiten (jedyna kobieta w tym
towarzystwie), 2 wajśrawana, 3 daikoku, 4 ebisu, 5 fukurokuju, 6 śmiejący się budda, 7 jurojin.
wajśrawana,
bóstwo bogactwa i dobrobytu, obdarza ludzi dziesięcioma rodzajami skarbów i
szczęścia.
daikoku jest
bóstwem dobrobytu, jego atrybutem jest młotek szczęścia, którym spełnia
kierowane do niego życzenia.
śmiejący się budda,
przedstawiany w postaci mnicha o łysej głowie, z wielkim, odsłoniętym brzuchem,
nosi w worku dzieci, jest patronem dobrego humoru, dzieci, szczęścia
rodzinnego, przynosi ludziom bogactwo, zadowolenie i pogodę ducha, szczęście i
pomyślność.
gynkar (mahakala) prowadzi do pomnożenia dobrobytu.
inari to kami powodzenia, jej symbolem jest klejnot spełniający życzenia.
czteroramienny mahakala łagodzi
przeszkody, kłopoty, poprawia życie, wyostrza dobre cechy i pomnaża mądrość.
lalki daruma z
oczami bez namalowanych źrenic przynoszą szczęście jeżeli zostaną odpowiednio
potraktowane. czerwona daruma przynosi powodzenie, szczęście w domu i biznesie.
żółta (złota) daruma przynosi bezpieczeństwo, powodzenie, sukces, pieniądze. czarne
darumy przynoszą pieniądze. niebieskie darumy sprzyjają atmosferze pokoju i
harmonii.
lalki look thep
przynoszą swoim właścicielom szczęście.
o-mamori -
talizman do ochronny przed nieszczęśliwymi zdarzeniami. kawałek papieru lub
materiału lub cienkiej deseczki z wypisanym imieniem bóstwa i modlitwą
ochronną. nosi się go na szyi w specjalnym woreczku i wymienia raz do roku podczas
noworocznej wizyty w świątyni.
komokuten widzi
wszelkie zło i karze za nie.
czham, tańce w
maskach (bon i buddyzm tybetański), symbolizują walkę dobra ze złem i kończą
się spaleniem głowy jamy (boga
śmierci). rytuał odprawiany jest z okazji tybetańskiego nowego roku (losar) i innych ważnych świąt.
tańce podczas święta thimphu
tshechu mają na celu ujarzmienie zła.
symbol jab-jum (ojciec-matka,
para bóstw w miłosnym uścisku) wyraża ideę zjednoczenia pierwiastka aktywnego
(męskiego, upaya), czyli właściwej
metody medytacji i pierwiastka żeńskiego (pradźnia)
czyli mądrości i oświecenia.
sekty ćarwaków i lokajatów odrzucały ascetyzm i
propagowały hedonizm. uważały zło za wynik niedoskonałości człowieka, który nie
chce się dalej doskonalić.
z nauk hinajany można wywieść przekonanie zwane hawelizmem,
które mówi, że brak jest absolutnej i wiecznej szczęśliwości w rzeczach przyziemnych.
mahisasaka: porzuceniem niedoli jest ujrzenie czterech szlachetnych prawd.
daruma-shu: szczęście to być oświeconym w tym życiu.
nirwana może być
rozumiana jako wygaśnięcie cierpienia,
czyli osiągnięcie trwałego pełnego szczęścia.
ze szczęściem związana jest wyliczanka pięciu pożądań: sławy
(władzy), bogactwa, seksu, jedzenia, snu.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz