8. buddyzm, bon
8. 8. 2. 6. 1. dharma (cz 1)
pojęcie dharmy w buddyzmie i hinduizmie nie jest takie samo.
o ile w hinduizmie nacisk położony jest na prawo, zasady postępowania, które
trzeba przestrzegać w trakcie działania, gdyż uczynki jako karma decydują o
przyszłych inkarnacjach, to w buddyzmie nacisk położony jest na naukę
przekazywaną jako linia dharmy
kolejnym mistrzom; to nauki trzeba przestrzegać, aby, głównie poprzez medytację, osiągnąć oświecenie i nirwanę.
w parku gazeli w sarnath
budda dokonał wprawienia w ruch koła dharmy. symbol koła dharmy jest symbolem
buddyzmu.
mahajana: budda
zakręcił kołem dharmy trzykrotnie
udzielają w ten sposób różnych nauk: pierwszy cykl to karma (nauka przyczynowości), drugi to siunjata (pustość, nieistnienie), trzeci to tathagatagarbha (natura buddy).
chan: budda przekazał
dharmę mahakaśjapie, ten anandzie, a ten następnym patriarchom
chan (zen), 28 patriarchą indii został bodhidharma
i od niego liczone są kolejne generacje linii dharmy.
wadżrajana: strażnikami
dharmy są buddowie, bodhisattwowie lub inne byty, których zadaniem jest
oddalanie przeszkód spotykających osoby praktykujące na drodze do oświecenia.
strażnicy dharmy dzielą się na:
- 1 światowych strażników chroniących rejon, kraj, klasztor,
inne miejsca przed szkodliwymi wpływami na buddyzm i osoby praktykujące buddyzm
(np rahula),
- 2 strażnicy emanacje buddów, których zadaniem jest ochrona
nauk, przeciwdziałanie niepotrzebnym emocjom jak przywiązanie, pomieszanie,
zazdrość, gniew, duma (np mahakala -
groźny aspekt awalokiteśwary).
mahakala, czarny
strażnik dharmy (ma też żeńską formę mahakali),
jest wszechogarniający jak czarny kolor, absorbuje wszystko i rozdziela, jego
natura jest ostatecznie rzeczywista, ma cztery formy: sześcioramienną jako
gniewna i potężna manifestacja awalokiteśwary,
czteroramienną (przyciąga wszystko czego potrzebuje praktykujący dharmę, usuwa
pomieszanie wątpliwości i ignorancję), dwuramienną (jego moc jest tak silna, że
nie ma imienia) i gynkar.
gynkar (biały mahakala), emanacja czarnego sześcioramiennego
mahakali, uosabia siłę uspokajającą i pomnażającą aktywność wszystkich buddów,
daje doskonałe warunki do medytacji, ochrania przed lękami bardo.
samantabhadra
reprezentuje prawo (dharmę).
ksitigarbha zapewnia
pożywienie, ubranie, mieszkanie i rzeczy niezbędne do praktykowania dharmy, a
także ochronę od niebezpieczeństw.
ekadżati, najważniejszy
żeński strażnik dharmy, jedna z 21 tar,
chroni sekretne mantry. jako matka
wszystkich buddów reprezentuje najwyższe zjednoczenie, jest także królową żeńskich
duchów mamo i modyfikacją
tybetańskiej bogini niebios.
palden lhamo -
strażniczka dharmy, patronka tybetu.
strażnikami dharmy są także nagowie.
dharma to pojęcie wieloznaczne. może oznaczać prawo
powszechne, ostateczną rzeczywistość, doktrynę buddyzmu, nauki buddy, prawdę,
zjawiska, rzeczy, elementy, atomy.
nauka dharmy (dobrego prawa) opiera się na czterech szlachetnych prawdach i ośmiorakiej ścieżce.
cztery szlachetne
prawdy:
1 narodziny, starzenie się, śmierć, smutek, lament, ból,
zgryzota, rozpacz, towarzystwo nielubianych osób, rozłąka z ukochanym, niemoc
uzyskania tego, co się chce są cierpieniem.
2 przyczyną cierpienia jest pragnienie.
3 ustanie cierpienia to całkowite zaniknięcie, wyrzeczenie
się, zaniechanie, wyzwolenie, pozbycie się pragnienia.
4 drogą do ustania cierpienia jest szlachetna ośmiostopniowa ścieżka.
szlachetna
ośmiostopniowa ścieżka ma prowadzić do ustania cierpienia i przejścia
przebudzonej istoty z sansary do nirwany:
1 właściwy pogląd (poznanie czterech szlachetnych prawd),
2 właściwe postanowienie ( wyrzeczenie się złej woli i
odstąpienie od wyrządzania wszelkiej krzywdy),
3 właściwe słowo (powstrzymywanie się od kłamstwa, mowy
dzielącej ludzi, obelżywej, pustego gadania),
4 właściwy czyn (nie zabijaj, nie kradnij, nie bądź
nieskromny),
5 właściwe zarobkowanie (bez szkody dla innych, np handel
bronią, istotami żywymi, napojami odurzającymi, trucizną, rybołówstwo,
rzeźnictwo, wojskowość, fałsz, zdrada, przepowiadanie przyszłości, oszustwo,
wykorzystywanie),
6 właściwy wysiłek (z którego powstają dobre, a nie złe,
właściwości mentalne),
7 właściwa uważność (we wszystkim co się przedsięwzięło),
8 właściwa medytacja (dążenie do osiągnięcia stanów, w
których znika ego.
według jednych szkół ścieżkę osiąga się po stopniach, według
innych wszystkie stopnie trzeba rozwijać równolegle.
do właściwego zrozumienia dharmy potrzebne jest także
zrozumienie doktryny nietrwałości oraz braku wiecznego "ja" (wszelkie
przejawiające się zjawiska pozbawione są trwałej istoty/substancji, istnieją we
wzajemnej współzależności i są zależne od warunków).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz