8. buddyzm, bon
8. 8. 2. 6. 2. karma (cz 2)
cechy czynów karmicznych:
1 rezultaty czynów karmicznych są doświadczane tylko przez
osobę, kóra je wykonała,
2 działania karmiczne prowadzą do odpowiadających im
rezultatów (bez nagrody i kary),
3 nawet niewielka przyczyna może wytworzyć znaczący skutek,
4 prawo karmy nigdy nie zawodzi.
czynniki wpływające na skutki karmy:
1 świadomość uczynku,
2 zamiar popełnienia czynu,
3 wykonanie czynu na czyjeś zamówienie,
4 satysfakcja z rezultatów działania.
cztery poziomy karmy:
1 doświadczenie pomiędzy śmiercią a następnym odrodzeniem,
2 ciało, w którym się rodzimy (zdrowie, inteligencja, moc,
uroda),
3 otoczenie w jakim się odradzamy (kraj, kultura, rodzina,
warunki materialne),
4 skłonności i upodobania, które wnosimy.
do okresu dojrzewania przeważa karma wniesiona, do starości
karma bieżącego życia, później karma przyszłego życia.
działania przynoszące zasługę:
1 ofiarowanie,
2 etyka (moralność),
3 rozwijanie umysłu (medytacja),
4 okazywanie czci,
5 służenie,
6 przekazywanie zasługi,
7 radość z zasługi innych,
8 wyjaśnianie,
9 słuchanie doktryny,
10 oczyszczanie (prostowanie) poglądów
trzy cechy istnienia: 1 nietrwałość, 2 brak zadowolenia, 3
brak-ja, prowadzą do wyzwolenia. trzy aspekty wyzwolenia (bramy wyzwolenia):
nieuwarunkowane wyzwolenie, wolne od pragnienia wyzwolenie, wyzwolenie
pustości. w ten sposób niepostrzeżenie doszliśmy od karmy do wyzwolenia (oświecenia).
splamienia spowodowane
są karmą i obok niewiedzy są główną przyczyną cierpienia (duhkha).
jest sześć rdzennych splamień
i 20 podrzędnych. sześć rdzennych splamień dzieli się na pięć rdzennych
splamień, które nie są poglądami (1 pożądanie, 2 gniew, 3 pomieszana duma, 4
ignorancja (pomieszany umysł), 5 pomieszane zwątpienie) i jedno rdzenne
splamienie, zwane "pomieszany pogląd", które dzieli się na pięć
typów: 1 istnienie niezależnego ja, 2 nieistnienie ja po śmierci i przed narodzinami
3 utrzymywanie błędnego poglądu jako bezbłędnego, 4 niemoralne prowadzenie się,
5 błędny pogląd na temat dziesięciu
niewłaściwych czynów. dziesięć niewłaściwych czynów zostanie wymienione w
rozdziale dotyczącym grzechów
dwadzieścia drugorzędnych
splamień: 1 wściekłość, 2 uraza, 3 zawiść, 4 skąpstwo, 5 nieszczerość, 6
złośliwość, 7 hipokryzja, 8 oszustwo, 9 samogloryfikacja, 10 okrucieństwo, 11
bezwstyd, 12 brak zażenowania, 13 letarg, 14 agitacja, 15 nieufność, 16
lenistwo, 17 niesumienność, 18 zapominalstwo, 19 dystrakcja, 20 brak
introspekcji.
sankhara (działanie
wolicjonalne) to pojęcie podobne do karmy. sankhara zostaje wyzwolona przez niewiedzę i
powoduje odradzającą się świadomość. obejmuje wszystkie moralne i niemoralne
myśli, słowa, uczynki. im więcej działań wolnych od nienawiści, chciwości i
niewiedzy tym szybsza wędrówka po kole narodzin i śmierci. działania buddów i
arahantów nie należą do sankhary, gdyż nie pochodzą z niewiedzy.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz