8. buddyzm, bon
8. 8. 2. 6. 3. medytacja (cz 2)
sześć kontemplacji:
1 wgląd w spokój zasadniczego umysłu,
2 wgląd w naturę świata elementów (dharm),
3 obserwowanie że istnieje wszechprzenikanie się wszystkich
rzeczy,
4 obserwowanie, że nie ma nic prócz takości,
5 obserwowanie, że lustro tożsamości utrzymuje wszystkie
rzeczy z osobna bez przeszkód,
6 obserwowanie, że związek noumen-fenomen istnieje na
wskroś wszechświata, jeżeli coś dotyczy jednego elementu dotyczy także
wszystkich elementów.
stopniowe lub natychmiastowe przebudzenie
północna szkoła chan: medytacja odwrócona to rozbicie
rzeczywistości na coraz mniejsze skupiska cząstek, aż do najmniejszych
rozpuszczających się w rzeczywistości, pustka jest formą, a forma jest pustką.
południowa szkoła chan: kontemplacja bezpośrednia to
natychmiastowe zrozumienie niesubstancjalności rzeczywistości i dharm, nie ma ani pustki, ani formy,
pierwotnie niczego nie ma.
szkoła heze próbowała połączyć stopniową praktykę szkoły
północnej chan z nagłym przebudzeniem południowej szkoły chan.
rodzaje medytacji: śamatha
i vipassana
są dwie główne rodzaje medytacji lub kontemplacji
zdefiniowanej jako odmiana medytacji: śamatha
(utrzymywanie czujności) i vipassana
(medytacja wglądu).
śamatha polega na
utrzymaniu umysłu w stanie koncentracji (skupienia) i wyciszeniu przez
koncentrację na wybranym obiekcie, których jest 40 do wyboru. śamatha prowadzi
do uzyskania szczęścia w obecnym życiu, szczęśliwego odrodzenia i uwolnienia się
od umysłowych skaz, co jest warunkiem uzyskania wglądu.
vipassana polega
na obserwacji pewnych aspektów własnego życia, najczęściej stosowana metoda to
koncentrowanie się na świadomości oddechu (anapana),
a potem przejście do innych zjawisk fizycznych i umysłowych.
kontemplacja rozumiana w ten sposób jest metodą analitycznego
poznawania tego, w jaki sposób przejawiają się zjawiska, a nie jak się wydają
przejawiać.
madhjamaka: wszystkie podziały prawdy odnoszą się do poziomu
konwencjonalnego, nieostatecznego, poziom ostateczny można osiągnąć tylko
poprzez przekraczanie wszelkich podziałów (skrajności) za pomocą praktykowania
śamathy i vipassany.
obiekty kontemplacji
obiekty kontemplacji mogą być przeróżne, najczęściej są
wyznaczone przez mistrza: odrodzenie człowieka, nietrwałość życia,
wszechobecność cierpienia, świat.
40 obiektów kontemplacji w medytacji śamatha: 10 kasina, 10 asubha, 10 anussati, 4 appamanna, 4
arupa, 1 dhatumamasikara (analiza 4 żywiołów), 1 aharepatikula (obrzydliwość jedzenia).
przedmioty koncentracji
metody koncentracji polegające na skupieniu się na jednym
przedmiocie:
- dhjana - metoda
medytacji polegająca na skupieniu się na jednym przedmiocie (therawada),
- anapana -
skupienie na oddechu,
- satipatthana - skupienie na ciele, uczuciach, świadomości
i umyśle,
- mindfulness skupienie na chwili.
sześć kierunków symbolizujących sześć doskonałości: wschód -
dawanie, południe - moralność, zachód - cierpliwość, północ - wigor, dół -
medytacja, góra - mądrość.
w japonii koncentracja na hara (budzenie buddy) jest jedną z podstawowych metod medytacji zen.
w chińskich technikach medytacyjnych punktem skupienia uwagi
może być dantian, czyli środek
ciężkości ludzkiego ciała położony dwie szerokości kciuka poniżej pępka i trzy
szerokości kciuka w głąb.
anapana
technika medytacyjna polegająca na rozwijaniu uważności oraz
skupienia na oddechu. pojawiające się myśli są pozostawiane same sobie w momencie
ich uświadomienia sobie. cel: zwiększenie zdolności koncentracji i opanowania
umysłu, uwolnienie się od przeszkód (zmysłowe pragnienie, gniew, lenistwo i
ociężałość, podniecenie i wyrzuty sumienia, sceptyczne wątpienie). w trakcie
anapany można powtarzać w myślach " wznoszenie" przy wdechu i
"opadanie" przy wydechu co pozwala powstrzymać strumień myśli.
16 metod anapany:
1 wiem, że robię długi oddech,
2 wiem, że robię krótki oddech,
3 jasno postrzegam całe ciało,
4 uspokajam funkcje ciała,
5 odrzucam zachwyt,
6 odczuwam radość,
7 odczuwam formację
mentalną,
8 uspokajam formację
mentalną,
9 jasno postrzegam umysł,
10 czynię umysł radosnym,
11 skupiam umysł,
12 uwalniam umysł,
13 rozmyślam nad nietrwałością,
14 rozmyślam nad wolnością od przywiązania,
15 rozmyślam nad wygaśnięciem,
16 rozmyślam nad porzuceniem.
należy ćwiczyć rozwijając każdą formułę w następujący
przykładowy sposób: "rozmyślając nad porzuceniem będę wdychał" itp.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz