8. buddyzm, bon
8. 9. 5. 6. liczby,
numerologia (cz 1)
buddyzm lubował się w zestawianiu list przedmiotów, zdarzeń,
czynności, w czym przebił wielokrotnie hinduizm, dlatego przebrnięcie przez ten
rozdział będzie rodzajem maratonu. stosowanie takich wyliczających zestawień było przydatne w
czasie szkolenia mnichów w doktrynie, która, nie oszukujmy się, jest skomplikowana
i wyspekulowany.
dwa
bhawa - dwa
aspekty bhawa (stawania się, kontynuacji ludzkiej egzystencji): 1 karmicznie
aktywna część istnienia, będąca przyczyną odrodzenia, 2 karmicznie pasywna
część istnienia, czyli narodziny lub proces regeneracyjny.
cierpienie - są
dwa rodzaje cierpienia: wewnętrzne (fizyczne i umysłowe) i zewnętrzne (np atak
z zewnątrz).
ksitigarbha - dwa
cele praktyki: 1 oczyszczenie i usuwanie przeszkód (zapewnienie jedzenia,
ubrania, pieniędzy i dobrego życia), 2 doprowadzenie do postępowania bodhisattwy (podążanie drogą
ksitigarbhy).
mantry - są dwa rodzaje
mantr (gelug): 1 ojcowskie (nacisk na praktykowanie iluzorycznego ciała), 2
matczyne (nacisk na praktykę przejrzystego
światła).
medytacja - dwa
podstawowe rodzaje medytacji: śamatha
i vipassana, pierwszy oznacza medytacyjne
wyciszenie aż do uzyskania jednoupunktowionego nieprzerwanego skupienia, drugi
oznacza doskonałe widzenie aż do urzeczywistnienia bezpośredniej mądrości o
rzeczywistości.
prawda (rzeczywistość) - są dwie prawdy (madhjamaka): na
poziomie uwarunkowanym (prawda konwencjonalna, wydająca się) i na poziomie
absolutnym (prawda ostateczna).
tantry jogi
najwyższej - dwie fazy praktyki: 1 budująca: wizualizacje nad jidamem i jego mandalą i medytacja nad pustością
ich istnienia, 2 spełniająca: przez biegłość w praktyce nad jidamem i ćwiczenia
jogiczne osiąga się zjednoczenie przejrzystego
światła z ciałem iluzorycznym.
wskazania - przestrzeganie
wskazań (śila-paramita) można
podzielić na dwa rodzaje: nieczynienie zła (porzucenie dziesięciu negatywnych działań), czynienie dobra (przestrzeganie dziesięciu wskazań).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz