8. buddyzm, bon

8. 9. 5. 8. przedmioty magiczne
 

ćintamani to klejnoty spełniające każde życzenie, cudowna moc buddyzmu, symbol umysłu (cinta), cudownej mocy buddyzmu, zazwyczaj przedstawiane w ręce bodhisattwy. w przeszłości należały do wielkiego smoka (lub pochodziły z serca garudy, lub serca makary). król aśoka miał pięć klejnotów: pierwszy umieścił w stupie koł0 lumbini, drugi obok świętego drzewa bodhi, trzeci w stupie postawionej w miejscu, gdzie budda doznał oświecenia, czwarty w stupie postawionej w miejscu parinirwany buddy, piąty dał jednej ze swoich żon.

lokk thep, tajskie lalki, które przynoszą właścicielom zdrowie, szczęście i bogactwo. lalka ożywiona podczas ceremonii w świątyni jest zamieszkana przez ducha dziecka, jest uznawana za żywą lalkę, trzeba z nią rozmawiać, karmić ją, zabierać w podróż. wywodzi się z tajskiej czarnej magii, zgodnie z którą cześć oddawano zakonserwowanym płodom ludzkim, w których zamieszkiwały duchy dziecka.

japońska okrągła wańka-wstańka wyobrażająca bodhidharmę, daruma, jest talizmanem i symbolem używanym do przezwyciężania niepowodzeń życiowych: "choćbyś siedem razy upadał, podnieś się po raz ósmy".
 
o-mamori to talizman ochronny przed nieszczęśliwymi zdarzeniami, kawałek papieru, materiału lub cienkiej deseczki z wypisanym imieniem bóstwa i modlitwą ochronną. talizman nosi się na szyi w specjalnym woreczku i wymienia raz do roku podczas noworocznej wizyty w świątyni.

o-fuda to amulet bóstwa opiekuńczego (kami), który przynosi się ze świątyni i ustawia na ołtarzyku domowym (kamidana). o-fuda zawiera stempel świątyni z wykaligrafowanym imieniem bóstwa.

dordże symbolizuje w buddyzmie symbol niezniszczalności i niewzruszoności stanu buddy. podwójne dordże znajduje się w godle bhutanu. w zależności od bóstwa i sytuacji dordże może byc 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 7- lub 9-szpiczasta. podczas obrzędów czod trzymany w prawej (męskiej) ręce symbolizuje współczucie (karuna).

drilbu, dzwonek używany podczas obrzędów czod, trzymany w lewej (kobiecej) ręce symbolizuje doskonałą mądrość.

dordże i dzwonek symbolizują w buddyzmie wadżrajana trwałość, niezniszczalność, niedualny stan umysłu subiekt-obiekt, zjednoczenie aspektów męskiego (pierwotnej mądrości) i żeńskiego (miłującego współczucia) prowadzące do ostatecznego zrozumienia.

czapka niewidka - skarb należący do siedmiu bóstw szczęścia shichi-fukujin.

dadar, bambusowa strzała z trzema złączami symbolizującymi la, ji i sem, i jedwabnymi wstążkami w pięciu kolorach symbolizującymi troje elementów, jest stosowana przez szamanów dla przywoływania siły życiowej.

khatwanga to kostur o znaczeniu religijnym (tantryzm).

phurba to trójstronny sztylet rytualny.

małe szarobiałe święte pigułki zwane ringsel pojawiają się samoistnie wokół świętych miejsc i przedmiotów, np wielkiej chorągwi zwycięstwa zawieszonej nad klasztorem karmapy w tsurphu. ringsel stanowią skumulowaną energię miłości istot oświeconych.
 

8. 9. 6. pobożność, religijność, bhakti
 

buddyzm czerpał z koncepcji pobożności religijnej (i bhakti) hinduizmu, oczywiście odpowiednio zmodyfikowanych. atrybutem wajśrawany jest złota pagoda jako symbol pobożności.

przykładowa podstawa pobożności (tiantai): trzy podstawowe sposoby religijnego życia:

1 praktykowanie siedzącej medytacji w budynku wspólnotowym,

2 udział w praktycznych sprawach wspólnoty mnisiej,

3 wykonywanie skruchy w sanktuarium lub oddzielnym miejscu.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm