8. buddyzm, bon
8. 9. 5. 8.
przedmioty magiczne
ćintamani to klejnoty
spełniające każde życzenie, cudowna moc buddyzmu, symbol umysłu (cinta), cudownej mocy buddyzmu,
zazwyczaj przedstawiane w ręce bodhisattwy.
w przeszłości należały do wielkiego smoka (lub pochodziły z serca garudy, lub serca makary). król aśoka miał pięć klejnotów: pierwszy umieścił w stupie
koł0 lumbini, drugi obok świętego
drzewa bodhi, trzeci w stupie
postawionej w miejscu, gdzie budda
doznał oświecenia, czwarty w stupie postawionej w miejscu parinirwany buddy, piąty dał jednej ze swoich żon.
lokk thep, tajskie
lalki, które przynoszą właścicielom zdrowie, szczęście i bogactwo. lalka
ożywiona podczas ceremonii w świątyni jest zamieszkana przez ducha dziecka, jest
uznawana za żywą lalkę, trzeba z nią rozmawiać, karmić ją, zabierać w podróż.
wywodzi się z tajskiej czarnej magii, zgodnie z którą cześć oddawano
zakonserwowanym płodom ludzkim, w których zamieszkiwały duchy dziecka.
japońska okrągła wańka-wstańka wyobrażająca bodhidharmę, daruma, jest talizmanem i symbolem używanym do przezwyciężania niepowodzeń
życiowych: "choćbyś siedem razy upadał, podnieś się po raz ósmy".
o-mamori to talizman
ochronny przed nieszczęśliwymi zdarzeniami, kawałek papieru, materiału lub
cienkiej deseczki z wypisanym imieniem bóstwa i modlitwą ochronną. talizman
nosi się na szyi w specjalnym woreczku i wymienia raz do roku podczas
noworocznej wizyty w świątyni.
o-fuda to amulet
bóstwa opiekuńczego (kami), który
przynosi się ze świątyni i ustawia na ołtarzyku domowym (kamidana). o-fuda zawiera stempel świątyni z wykaligrafowanym imieniem
bóstwa.
dordże
symbolizuje w buddyzmie symbol niezniszczalności i niewzruszoności stanu buddy. podwójne dordże znajduje się w
godle bhutanu. w zależności od bóstwa i sytuacji dordże może byc 1-, 2-, 3-,
4-, 5-, 7- lub 9-szpiczasta. podczas obrzędów czod trzymany w prawej (męskiej) ręce symbolizuje współczucie (karuna).
drilbu, dzwonek
używany podczas obrzędów czod, trzymany w lewej (kobiecej) ręce symbolizuje
doskonałą mądrość.
dordże i dzwonek symbolizują w buddyzmie
wadżrajana trwałość, niezniszczalność, niedualny stan umysłu subiekt-obiekt,
zjednoczenie aspektów męskiego (pierwotnej mądrości) i żeńskiego (miłującego
współczucia) prowadzące do ostatecznego zrozumienia.
czapka niewidka -
skarb należący do siedmiu bóstw szczęścia shichi-fukujin.
dadar, bambusowa
strzała z trzema złączami symbolizującymi la,
ji i sem, i jedwabnymi wstążkami w pięciu kolorach symbolizującymi troje
elementów, jest stosowana przez szamanów dla przywoływania siły życiowej.
khatwanga to
kostur o znaczeniu religijnym (tantryzm).
phurba to
trójstronny sztylet rytualny.
małe szarobiałe święte pigułki zwane ringsel pojawiają się samoistnie wokół świętych miejsc i
przedmiotów, np wielkiej chorągwi zwycięstwa zawieszonej nad klasztorem karmapy w tsurphu. ringsel stanowią
skumulowaną energię miłości istot oświeconych.
8. 9. 6. pobożność,
religijność, bhakti
buddyzm czerpał z koncepcji pobożności religijnej (i bhakti) hinduizmu, oczywiście odpowiednio
zmodyfikowanych. atrybutem wajśrawany
jest złota pagoda jako symbol pobożności.
przykładowa podstawa pobożności (tiantai): trzy podstawowe
sposoby religijnego życia:
1 praktykowanie siedzącej medytacji w budynku wspólnotowym,
2 udział w praktycznych sprawach wspólnoty mnisiej,
3 wykonywanie skruchy w sanktuarium lub oddzielnym miejscu.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz