8. buddyzm, bon
8. 9. 6. 1. liturgia,
rytuał, ceremonia
specjalne rytuały odprawiane są min na cześć bodhidharmy (daruma-shu) i dakini dhupy (rytuał nazywany jest dhupa), która pojawia się w trzecim
dniu po śmierci człowieka.
według innego wyjaśnienia dhupa to rytuał polegający na paleniu kadzidła podczas odprawiania pudźi do obrazu bóstwa lub innego
obiektu kultu.
abhiszeka to rytualne
obmywanie wizerunku bóstwa ghi, wodą zmieszaną z mlekiem lub kurkumą i
obsypywanie go kwiatami.
ceremonia yeongsanjae
jest odprawiana w 49 dniu po śmierci człowieka, aby ułatwić zmarłemu przejście
w stan nirwany oraz w intencji pokoju lub zwycięstwa w wojnie.
ceremonia jest połączona
z egzorcyzmami i celebracją dharmy. odprawia się 12 rytuałów, odmawia modlitwę.
w trakcie rytuałów śpiewane są rytualne pieśni (beompae) przy akompaniamencie instrumentów smyczkowych (haegeum), sześciostrunowej cytry (geomungo) i bębnów (janggu). śpiewom towarzyszą rytualne
tańce, min taniec motyla (nabichum).
etapy ceremonii:
1 powitanie (siryeon)
rozpoczynające się od uderzenia w gong
i zaproszenia buddy, bodhisattwów i duchów,
2 przyjęcie duchów (daeryeong),
ofiarowanie jedzenia i picia przez rodzinę,
3 oczyszczenie (gwanyol)
przez nauki buddy, pieśni i
rozpylenie wody perfumowanej,
4 pieniądze (jojeon
jeoman), czyli poświęcenie pieniędzy używanych w zaświatach,
5 herbaty (sinjung
jakbeop) czyli parzenie herbaty dla wszystkich duchów,
6 powitanie buddy
(gwaebul lun),
7 ofiarowanie posiłku z ryżu (sangdan gwongong) i modlitwy,
8 kazanie (beopmun),
9 posiłek (sikdang
jakbeop) dla mnichów,
10 błogosławieństwo (jungdan
gwongong),
11 posiłek dla zmarłych (sisik) czyli celebracja wejścia do nieba,
12 pożegnanie (bonsong
i sodae baesong) śpiewem.
rytuał pięciu ołtarzy
odprawiany jest w celu obrony przed katastrofami. w tym celu ustawia się
wyobrażenia pięciu wielkich widjaradżów:
acala w środku, na północy wadźrajaksza, na zachodzie wadźrabhajrawa, na wschodzie trailokjawidżaja, na południu kundali.
njasa to "praktyka
tantryczna polegająca na rytualnym wizualizowaniu bóstw (aspektów buddy)" w różnych częściach
ciała" (???).
tybetańska księga
umarłych była rytualnie odczytywana zmarłemu.
wśród rytuałów zakonnych można wymienić comiesięczne
recytowanie zbioru reguł zakonnych, palenie kadzideł, ofiarowywanie kwiatów,
pokłony.
rytuał tonsurowy
to postrzyżyny, po których chętny staje się nowicjuszem. ceremonia przejścia śramanery składa się z ogolenia głowy,
przybrania szat (therawada - pomarańczowe lub brązowe, azja wschodnia - szare
lub czarne, tybet - czerwone), recytacji trzech
schronień, przyjęcia dziesięciu
reguł praktyki, wybraniu nauczyciela.
szkoła soto wymaga prowadzenia kirikami czyli dokumentu zawierającego opis rytuału inicjacyjnego.
kirikami zawiera od jednej strony do kilku tomów i dotyczy konsekracji,
pogrzebów, przekazu dharmy, przyjęcia wskazań. wierni mieszkali z mnichami, aby
studiowac zen, a podczas ceremonii otrzymywali kartę własnej linii przekazu
wskazań (kechimyaku).
dziukai to
ceremonia przyjęcia dziesięciu wskazań
przez świeckiego wyznawcę buddyzmu, tzn przyjecia do wspólnoty. w szkole soto
masowe ceremonie wskazań nazywane są jukai.
(pewnie to jedno i to samo, tylko z innego hasła w wikipedii).
rytuał buddyjski składa się zasadniczo z trzech głównych
części: recytacji, śpiewu, składania darów.
kadzidła
symbolizują rozprzestrzenianie się nauki buddy.
w rytuałach wykorzystywana jest święta roślina sandałowiec biały.
do przedmiotów rytualnych zaliczamy gong, kije mnichów chan,
son, zen, kwietne tace, przenośne szafki, młynki modlitewne, gwóźdź,
ostrze odcinające (kattrika), misę
dźwiękową, która wydaje dźwięki przy uderzaniu i pocieraniu (używana także w
czasie praktyki modlitewnej).
dzwonek drilbu stosowany
podczas obrzędów czod, trzymany w
lewej ręce symbolizuje mądrość (pradźńa),
w tym czasie w prawej ręce trzyma się dordże,
symbol współczucia (karuna).
buddyzm tybetański i tantryczny przyzwala na używanie kapali, naczynia wykonanego z ludzkiej
czaszki. reguła winaja zabrania posługiwania się czaszkami, ale w symbolicznym
znaczeniu kapala to oznaczenie miseczki
żebraczej, jako przypomnienie przemijalności życia.
język pali jest językiem liturgicznym therawady; pozostałe
tradycje praktykują liturgię w języku narodowym.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz