8. buddyzm, bon
8. 9. 6. 2. modlitwy/mantry
widjaradża posiadają
wiedzę i siłę zawartą w mantrach. rolą ekadżati
jest ochrona sekretnych mantr, jej mantra jest też sekretna, bogini pojawia się
w różnych tantrach.
kurukulla powinna
być obiektem modlitw dla tych, którzy pragną spełnienia życzeń lub znalezienia
partnera życiowego.
szkoła thien zaleca praktyki mantr i dharani.
hoa hao modlą się
2 razy dziennie przed domowymi ołtarzykami: rano i wieczorem.
daimoku, fraza-modlitwa
(inwokacja): "namu-myoho-renge-kyo", najwyższe prawo przenikające
wszystkie zjawiska we wszechświecie, wyraża istotę życia. poszczególne frazy
oznaczają: namu (poświęcenie) -
praktykowanie buddyzmu, myoho (prawo
mistyczne) - istota wszechświata, renge
(kwiat lotosu kwitnący i dający nasiona w tym samym czasie) - symultaniczność
przyczyny i skutku, kyo (nauka buddy) - wszystkie zjawiska. daimoku
została ustanowiona w 1253 przez nichirena daishonina dla szkoły nichiren.
szkoła jodo-shu uznaje, że należy z pokorą wzywać imię buddy (chwała buddzie amidzie - namu amida butsu - w skrócie nembutsu).
kto temu zawierzy odrodzi się w raju (czystej ziemi).
szkoła czystej krainy zaleca stałe powtarzanie nianfo i mantry amitabhy,
recytację 48 ślubowań dharmakary,
przyszłego amitabhy.
mantra to jedna z
praktyk prowadzących do oświecenia
i wyzwolenia, element praktyk
wykorzystujących aspekt buddy (jidamów).
gelug dzieli mantry na dwa rodzaje: 1 ojcowskie (nacisk na
praktykowanie iluzorycznego ciała) 2 matczyne (nacisk na praktykę przejrzystego
światła). kagju i sakja dodają trzeci rodzaj: 3 niedualne (nacisk na zjednoczenie
przejrzystego światła z ciałem
iluzorycznym).
matra jest powtarzana 111 111 razy w praktyce nyndro i stosowana w fazie dzokrim tantr jogi najwyższej.
niektóre buddyjskie mantry:
mantra
amoghasiddhiego: "om amoghasiddhi ah",
mantra awalokiteśwary:
"om mani padme hum", przywołanie współczucia wszystkich buddów; znane są różne tłumaczenia
mantry, np "bądź pozdrowiony, skarbie w kwiecie lotosu", poszczególne
sylaby oczyszczają: om (duma, egoizm) w sferze bogów, ma (zazdrość, żądza
rozrywki) w sferze zazdrosnych bogów, ni (przywiązanie, egoistyczne pożądanie)
w sferze ludzi, pad (niewiedza, uprzedzenie) w sferze zwierząt, me (skąpstwo,
chciwość) w sferze głodnych duchów, hum (gniew, nienawiść) w sferze piekła,
mantra manjushri'ego
- "om ah ra pa tsa na dhi",
mantra om, najświętsza
sylaba, pierwotny hymn, dźwięk powstania wszechświata, identyczna z osobą
absolutnego wisznu, na niej opierają się inne hymny i mantry,
słowo tantra
znaczy sieć. należy tkać i odnosić się do najsubtelniejszego stanu obecności
zwanego przejrzystym światłem,
którego kontynuacja trwa po śmierci; należy tkać kolejne reinkarnacje odrodzeń
w sansarze. tantra pozostaje
nieprzerwana nawet po zrealizowaniu nirwany.
buddyzm tybetański wyróżnia cztery klasy tantr: krija, carja, joga i tantry jogi najwyższej.
szkoła nongma dzieli tantry na wewnętrzne: maha joga, anu joga, ati joga (dzogczen),
polegające na fazach cierim i dzokrim i tantry jogi najwyższej w
trakcie których umysł i ciało współpracują w fazie spełniającej (dzokrim) poprzez subtelną sieć kanałów,
wiatrów i esencji poruszających się w ciele stopniowo i budujących sobie dostęp
do natury umysłu.
najważniejsze tantry:
tantra guhjasamadźa
(zwana także mantrą) nazywana jest "królem" tantr; jest to
najważniejsza mantra tantry jogi najwyższej (?),
tantra wadżarajant,
najważniejsza z tantr, budda przekazał ją królowi indrabodhiemu, na niej opierają się inne tantry, jak wadźrabhajrawa czy kalakczara.
ningma uważa, że
najważniejszymi tantrami są: guhjagarbha,
dzo dzun longczenpy, dom sum ngari panczena.
dharani to dłuższy
od mantry werset, często w środku zawierający mantrę, powtarzany lub śpiewany
przy ceremoniach, w czasie kłopotów w celu podtrzymania gorliwości, wiary,
uspokojenia itp, utrzymania zaufania w czasie zdobywania przez ucznia siddhi. dharani są stosowane zwłaszcza
w wadżrajanie.
znana jest dharani ułożona przez buddę w celu uzdrowienia ludzi chorych na żółtaczkę.
eko (buddyzm
japoński) to ofiarowanie zasług wszystkim czującym
istotom recytowane po śpiewie sutr
albo dharani.
śurangama mantra
to dharani recytowana w celu uspokojenia umysłu, ochrony przed demonami,
najdłuższa z mantr, część sutry
śurangama.
do odmawiania mantr służy mala, sznur modlitewny ze 108 korali z drewna sandałowego, korzeni
lotosu, kamienia, kryształu, pestek mali wąskolistnej (rudrakszy), tworzywa
sztucznego. mala jest zakończona miniaturową stupą.
młynki modlitewne,
walce na osi obrotowej z wypisanymi na ich powierzchni, obracane przez
wiernych, dają taki sam efekt jak odmawianie mantr, a czas modlitwy jest krótszy. do obracania
młynków wykorzystuje się czasami psy.
flagi modlitewne
to małe, prostokątne skrawki tkaniny, rozwieszone na sznurkach w widocznych
miejscach, w bon niezapisane, w buddyzmie tybetańskim zapisane fragmentami sutr.
ich zadaniem jest rytualne oczyszczenie okolicy.
misa dźwiękowa wydaje
dźwięki przy uderzaniu i pocieraniu, jest używana do rytuałów religijnych i
praktyki modlitewnej.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz