8. buddyzm, bon

8. 9. 6. 2. modlitwy/mantry


widjaradża posiadają wiedzę i siłę zawartą w mantrach. rolą ekadżati jest ochrona sekretnych mantr, jej mantra jest też sekretna, bogini pojawia się w różnych tantrach.

kurukulla powinna być obiektem modlitw dla tych, którzy pragną spełnienia życzeń lub znalezienia partnera życiowego.

szkoła thien zaleca praktyki mantr i dharani.

hoa hao modlą się 2 razy dziennie przed domowymi ołtarzykami: rano i wieczorem.

daimoku, fraza-modlitwa (inwokacja): "namu-myoho-renge-kyo", najwyższe prawo przenikające wszystkie zjawiska we wszechświecie, wyraża istotę życia. poszczególne frazy oznaczają: namu (poświęcenie) - praktykowanie buddyzmu, myoho (prawo mistyczne) - istota wszechświata, renge (kwiat lotosu kwitnący i dający nasiona w tym samym czasie) - symultaniczność przyczyny i skutku, kyo (nauka buddy) - wszystkie zjawiska. daimoku została ustanowiona w 1253 przez nichirena daishonina dla szkoły nichiren.

szkoła jodo-shu uznaje, że należy z pokorą wzywać imię buddy (chwała buddzie amidzie - namu amida butsu - w skrócie nembutsu). kto temu zawierzy odrodzi się w raju (czystej ziemi).

szkoła czystej krainy zaleca stałe powtarzanie nianfo i mantry amitabhy, recytację 48 ślubowań dharmakary, przyszłego amitabhy.
 
mantra to jedna z praktyk prowadzących do oświecenia i wyzwolenia, element praktyk wykorzystujących aspekt buddy (jidamów).

gelug dzieli mantry na dwa rodzaje: 1 ojcowskie (nacisk na praktykowanie iluzorycznego ciała) 2 matczyne (nacisk na praktykę przejrzystego światła). kagju i sakja dodają trzeci rodzaj: 3 niedualne (nacisk na zjednoczenie przejrzystego światła z ciałem iluzorycznym).

matra jest powtarzana 111 111 razy w praktyce nyndro i stosowana w fazie dzokrim tantr jogi najwyższej.

niektóre buddyjskie mantry:

mantra amoghasiddhiego: "om amoghasiddhi ah",

mantra awalokiteśwary: "om mani padme hum", przywołanie współczucia wszystkich buddów; znane są różne tłumaczenia mantry, np "bądź pozdrowiony, skarbie w kwiecie lotosu", poszczególne sylaby oczyszczają: om (duma, egoizm) w sferze bogów, ma (zazdrość, żądza rozrywki) w sferze zazdrosnych bogów, ni (przywiązanie, egoistyczne pożądanie) w sferze ludzi, pad (niewiedza, uprzedzenie) w sferze zwierząt, me (skąpstwo, chciwość) w sferze głodnych duchów, hum (gniew, nienawiść) w sferze piekła,

mantra manjushri'ego - "om ah ra pa tsa na dhi",

mantra om, najświętsza sylaba, pierwotny hymn, dźwięk powstania wszechświata, identyczna z osobą absolutnego wisznu, na niej opierają się inne hymny i mantry,

słowo tantra znaczy sieć. należy tkać i odnosić się do najsubtelniejszego stanu obecności zwanego przejrzystym światłem, którego kontynuacja trwa po śmierci; należy tkać kolejne reinkarnacje odrodzeń w sansarze. tantra pozostaje nieprzerwana nawet po zrealizowaniu nirwany.

buddyzm tybetański wyróżnia cztery klasy tantr: krija, carja, joga i tantry jogi najwyższej.

szkoła nongma dzieli tantry na wewnętrzne: maha joga, anu joga, ati joga (dzogczen), polegające na fazach cierim i dzokrim i tantry jogi najwyższej w trakcie których umysł i ciało współpracują w fazie spełniającej (dzokrim) poprzez subtelną sieć kanałów, wiatrów i esencji poruszających się w ciele stopniowo i budujących sobie dostęp do natury umysłu.

najważniejsze tantry:

tantra guhjasamadźa (zwana także mantrą) nazywana jest "królem" tantr; jest to najważniejsza mantra tantry jogi najwyższej (?),

tantra wadżarajant, najważniejsza z tantr, budda przekazał ją królowi indrabodhiemu, na niej opierają się inne tantry, jak wadźrabhajrawa czy kalakczara.

ningma uważa, że najważniejszymi tantrami są: guhjagarbha, dzo dzun longczenpy, dom sum ngari panczena.

dharani to dłuższy od mantry werset, często w środku zawierający mantrę, powtarzany lub śpiewany przy ceremoniach, w czasie kłopotów w celu podtrzymania gorliwości, wiary, uspokojenia itp, utrzymania zaufania w czasie zdobywania przez ucznia siddhi. dharani są stosowane zwłaszcza w wadżrajanie.

znana jest dharani ułożona przez buddę w celu uzdrowienia ludzi chorych na żółtaczkę.

eko (buddyzm japoński) to ofiarowanie zasług wszystkim czującym istotom recytowane po śpiewie sutr albo dharani.

śurangama mantra to dharani recytowana w celu uspokojenia umysłu, ochrony przed demonami, najdłuższa z mantr, część sutry śurangama.
 
do odmawiania mantr służy mala, sznur modlitewny ze 108 korali z drewna sandałowego, korzeni lotosu, kamienia, kryształu, pestek mali wąskolistnej (rudrakszy), tworzywa sztucznego. mala jest zakończona miniaturową stupą.

młynki modlitewne, walce na osi obrotowej z wypisanymi na ich powierzchni, obracane przez wiernych, dają taki sam efekt jak odmawianie mantr, a czas modlitwy jest krótszy. do obracania młynków wykorzystuje się czasami psy.

flagi modlitewne to małe, prostokątne skrawki tkaniny, rozwieszone na sznurkach w widocznych miejscach, w bon niezapisane, w buddyzmie tybetańskim zapisane fragmentami sutr. ich zadaniem jest rytualne oczyszczenie okolicy.

misa dźwiękowa wydaje dźwięki przy uderzaniu i pocieraniu, jest używana do rytuałów religijnych i praktyki modlitewnej.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

12. gnostycyzm, manicheizm, mitraizm