8. buddyzm, bon

8. 9. 11. relikwie
 

stupy (pagody) to zasadniczo relikwiarze do przechowywania cennych przedmiotów. pojęcie relikwii w buddyzmie jest szersze niż w chrześcijaństwie. legendy związane z relikwiami są równie interesujące.

przykładowe relikwie szkoły daruma-shu: chiński relikwiarz, "relikwie" bodhisattwy samantabhadry, szóstego patriarchy chińskiego chanu, szata dharmy mistrza dahui, portret deguanga.

czcią otaczane są wszystkie relikwie, np relikwie buddy śakjamuniego i buddy kaśjapy przechowywane w sikkimie, relikwie wielkich mistrzów tantrycznych samopowstałe po kremacji, które trzyma się w klasztornych stupach lub relikwiarzach. na przykład po spaleniu śikszanandy okazało się, że ocalał jego język, który stał się relikwią.

w klasztorze konbong sa znajdują się różnorodne relikwie, w tym ząb buddy, zabrany przez japończyków podczas inwazji. mistrz ulsan wynegocjował zwrot relikwii.

mnich chajan posiadał sto relikwii buddy, które podzielił na pięć klasztorów: 't'ongdo sa, sangwon sa, pongjonggam sa, chongam sa i pophung sa.

w klasztorze ssangye sa przechowywana jest zabalsamowana głowa huinenga. mnich sambop udał się do chin, aby zostać uczniem huinenga. na miejscu okazało się, że mistrz już zmarł. sambop wykradł zabalsamowaną głowę mistrza i wrócił do korei. miał sen, w którym jakiś starszy mnich powiedział mu, że na górze chiri powinien szukać miejsca na klasztor, gdzie kwiaty kłączy curcuma angustifolia rozkwitają w śniegu w pachnącej dolinie.

kilka relikwii buddyjskich (w rozumieniu chrześcijańskim) przedstawiam w tabelce załączonej poniżej.

 

8. 9. 12. mesjanizm, millenaryzm, chializm
 

w latach przełomu pojawiają się nastroje millenarystyczne polegające na tym, że przyjście mesjasza (w chrześcijaństwie chrystusa, w hinduizmie kalkina, a w buddyzmie buddy maitreji) spodziewane jest w nieodległym czasie. mesjanizm polega raczej na tym, że czas przyjścia mesjasza nie jest ściśle wyznaczony.

budda maitreja patronował ruchom mesjanistycznym i tajnym stowarzyszeniom, które istniały jeszcze w xx w. przywódcy tych ruchów często przedstawiali się jako prorocy lub inkarnacje maitreji.

stowarzyszenie białego lotosu wywołując powstanie w 1351 (powstanie czerwonych turbanów) i xix w (powstanie wang luna, powstanie białego lotosu) odwoływało się do przyjścia buddy maitreji jako mesjasza, co działało zwłaszcza na chłopów.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon