8. buddyzm, bon
8. 9. 11. relikwie
stupy (pagody) to zasadniczo relikwiarze do przechowywania
cennych przedmiotów. pojęcie relikwii w buddyzmie jest szersze niż w
chrześcijaństwie. legendy związane z relikwiami są równie interesujące.
przykładowe relikwie szkoły daruma-shu: chiński relikwiarz,
"relikwie" bodhisattwy samantabhadry,
szóstego patriarchy chińskiego chanu, szata dharmy mistrza dahui, portret deguanga.
czcią otaczane są wszystkie relikwie, np relikwie buddy śakjamuniego i buddy kaśjapy przechowywane w sikkimie,
relikwie wielkich mistrzów tantrycznych samopowstałe po kremacji, które trzyma
się w klasztornych stupach lub relikwiarzach. na przykład po spaleniu śikszanandy
okazało się, że ocalał jego język, który stał się relikwią.
w klasztorze konbong
sa znajdują się różnorodne relikwie, w tym ząb buddy, zabrany przez japończyków podczas inwazji. mistrz ulsan wynegocjował zwrot relikwii.
mnich chajan
posiadał sto relikwii buddy, które
podzielił na pięć klasztorów: 't'ongdo
sa, sangwon sa, pongjonggam sa, chongam sa i pophung sa.
w klasztorze ssangye
sa przechowywana jest zabalsamowana głowa huinenga. mnich sambop
udał się do chin, aby zostać uczniem huinenga. na miejscu okazało się, że
mistrz już zmarł. sambop wykradł zabalsamowaną głowę mistrza i wrócił do korei.
miał sen, w którym jakiś starszy mnich powiedział mu, że na górze chiri
powinien szukać miejsca na klasztor, gdzie kwiaty kłączy curcuma angustifolia
rozkwitają w śniegu w pachnącej dolinie.
kilka relikwii buddyjskich (w rozumieniu chrześcijańskim)
przedstawiam w tabelce załączonej poniżej.
8. 9. 12. mesjanizm,
millenaryzm, chializm
w latach przełomu pojawiają się nastroje millenarystyczne
polegające na tym, że przyjście mesjasza (w chrześcijaństwie chrystusa, w
hinduizmie kalkina, a w buddyzmie buddy maitreji)
spodziewane jest w nieodległym czasie. mesjanizm polega raczej na tym, że czas
przyjścia mesjasza nie jest ściśle wyznaczony.
budda maitreja patronował
ruchom mesjanistycznym i tajnym stowarzyszeniom, które istniały jeszcze w xx w.
przywódcy tych ruchów często przedstawiali się jako prorocy lub inkarnacje
maitreji.
stowarzyszenie
białego lotosu wywołując powstanie w 1351 (powstanie czerwonych
turbanów) i xix w (powstanie wang luna, powstanie białego lotosu) odwoływało
się do przyjścia buddy maitreji jako mesjasza, co działało zwłaszcza na chłopów.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz