9. dźinizm
9. 1. podstawowe
informacje, święte księgi
za kolebkę dźinizmu uznaje się królestwo magadhy. jednym z
powodów wyodrębnienia się dźinizmu z hinduizmu były coraz bardziej spekulatywne
i niezrozumiałe koncepcje braminów oraz ich monopol na składanie ofiar.
częścią dźinizmu jest tantryzm, który z zasady postuluje
egalitaryzm wbrew pojęciom warny i dźati, czyli wbrew podziałom kastowym.
od momentu powstania dźinizmu (równocześnie z buddyzmem)
obserwujemy synkretyczne przenikanie się hinduizmu, buddyzmu i dźinizmu, a
także wspólne wątki z sufizmem i sikhizmem. według buddystów król magadhy,
bimbisara, był buddystą, a według dźinistów dźinistą.
założycielem dźinizmu był wardhamana mahawira (vi w pne), który stworzył zbiór zasad regulujących
życie wyznawców. za twórcę religii uważany jest także parśwa (viii w pne).
podstawowe dwa nurty dźinizmu to śwetambarowie (otrodoksi) i digambarowie.
digambarowie chodzili
nago, co praktykują obecnie tylko w niektórych klasztorach, nie mają kanonu,
gdyż uważają, że stary kanon zaginął, a nowego nie przyjęli. bhadrabahu był jednym z założycieli
digambarów.
śwetambarowie ubierali
się w białe jednoczęściowe szaty. kobiety mogą zostać mniszkami. śwetambarowie posiadają
część kanonu dźinijskiego. z czasem wyodrębniły się 84 szkoły śwetambarów.
w xviii w w związku z nasilonymi wpływami hunduizmu na
dźinizm powstał odłam sthanakawasi
głoszący potrzebę powrotu do pierwotnego dźinizmu. jego założycielem był lumpaka (żyjący w xvi w). wyznawcy
odrzucali kult wizerunków.
w xviii w powstał nurt murtipudźaka
praktykujący oddawanie czci, tak jak hinduiści.
w xviii w wyodrębnił się odłam terapanthi (ścieżka trzech) założony przez bhikandźi’ego, który starał się połączyć wszystkie dźinijskie nurty
w całość.
na synodzie w walabhi
(v w), który odbył się pod przewodnictwem śwetambarów,
ustalono nowy kanon świętych ksiąg, gdyż większość starych ksiąg zaginęła.
do świętych ksiąg
dźinizmu zalicza się:
- agamy - stary
kanon składający się z okolo 45 tekstów dotyczących doktryny, rytuału,
biografii świętych, dziedzin wiedzy świeckiej. każda ze szkół posiada własny
kanon pism i komentarzy.
- anga - część
nowego kanonu świętych ksiąg składający się z:
1 acaranga - o
dyscyplinie klasztornej,
2 suryagadanga -
refutacja argumentów heretyckich,
3 sthananga -
dziesięć tekstów doktrynalnych,
4 samavayanga -
rozwinięcie dziesięciu tekstów doktrynalnych,
5 vyakhyaprajnapti
- dialogi na temat dogmatów,
6 nayadhammakahao
- apologie i kazania,
7 upasakadasa -
biografie uczniów świeckich,
8 antakidatasa -
biografie świętych,
9 anuttara-aupapatrika
- żywoty osób boskich,
10 praśnavyakarana
- opis błędów i zaniedbań,
11 vipakasutra -
konsekwencje dobrych i złych uczynków,
12 dristvada -
tekst zagubiony.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz