14. religie indian i eskimosów
14. 9. 5. 4. ofiary
(cz 2)
ofiary z ludzi (cd)
tonatiuh musiał
być karmiony nieprzerwanie ludzką krwią, aby miał siłę krążyć po niebie i
świecić. składano mu ofiary z ludzi. jego wizerunek przedstawia go pomalowanego
na czerwono, w koronie, z wyciągniętym językiem symbolizującym nóż ofiarny (aztekowie).
tlaloc, bog
deszczu, oczekiwał ofiar z dzieci (głównie chorych niemowląt), gdyż łzy
niemowląt sprowadzały deszcz. ofiary kojarzyły się z tlalokami, małymi pomocnikami tlaloca. rytuały były poprzedzone
tańcami i procesjami, miały oprawę w postaci wielobarwnych strojów i masek.
ofiary składano w czasie tezoztontli
(krótki post) - miesiącu oczekiwania deszczu (aztekowie).
yaotl otrzymywał w
ofierze dzieci (aztekowie).
podczas hueytozoztli
(długi post) czczono młodą kukurydzę, składano ofiary z własnej krwi, która
spływała na wiązki trzciny wystawione przy drzwiach domów, święcono nasiona,
ozdabiano ołtarze domowe pędami kukurydzy (aztekowie).
huitzilopochtli
składano w ofierze jeńców wojennych, a w czasie święta panqyetzaliztli tych, którzy przegrali w ceremonialnych walkach (aztekowie).
ofiarę dla tezcatlipocy
wybierano rok naprzód z najpiękniejszych jeńców wojennych. wybraniec następnie pobierał
lekcje etykiety dworskiej i muzyki, przechadzał się grając na flecie niczym
sam tezcatlipoca. na miesiąc przed dniem ofiary dawano mu cztery piękne
dziewczyny przebrane za boginie. w dniu ofiary stawał na czele procesji, której
towarzyszył radosny nastrój, wchodził śladami ośmiu kapłanów na szczyt
piramidy, gdzie rozciągano go na kamieniu ofiarnym i wyrywano mu serce.
następnie ciało znoszono ze schodów (aztekowie).
tlaltecuhtli nocami
domagał się ludzkiej krwi i ofiar. xochipilli
dostawał ofiary z ludzi podczas święta
pożegnania kwiatów. (aztekowie).
xiuhtecuhtli
składano ofiary kładąc żywych ludzi na rozżarzonych węglach i wyrywając im serca
w momencie zrównania kalendarza wróżbiarskiego z kalendarzem słonecznym, co następowało
co 52 lata (aztekowie).
w czasie ochpaniztli (święto
plonów), bogini chicomecoatl i
bogini tlazolteotl składano ofiary z
młodych kobiet, które pozbawiano głowy. krwią ofiar skrapiano posąg, a kapłan
prowadzący uroczystości przywdziewał skórę ofiary (aztekowie).
ixcuina
otrzymywała w ofierze ludzką skórę, co symbolizowało akt oczyszczenia. podczas
święta plonów ochpanitzli składano
ofiarę z młodej kobiety, będącej personifikacją dojrzałej kukurydzy (aztekowie).
coatlicue
składano ofiary z ludzi, wierząc, że krew daje ziemi płodność. co roku bogini
łączyła się z własnym synem xipe
totekiem, który składał w jej łonie ziarna kukurydzy. aby ziarna dobrze wykiełkowały
ziemię nawadniano krwią, a do gleby wkładano odrąbane głowy, ręce i wyrwane serca,
które bogini dołączała do swojego naszyjnika (aztekowie).
xipe totec był bogiem
krwawej śmierci ofiarnej, pokutnych męczarni, opiekunem kamienia ofiarnego, symbolem
ofiary. składano mu ofiary z ludzi, zwłaszcza na wiosnę w czasie święta tlacaxipeuliztli. kapłani ogłuszali
jeńców narkotykami i lekami, obdzierali ich ze skóry na żywca. ze zwłok
wyjmowano serce i składano na ołtarzu boga. inna wersja głosi, że wystawiano ich
na widoku i strzelano do nich, aby krew wsiąkała w ziemię niczym deszcz, co miało
przywrócić ziemi płodność. wojownicy, właściciele jeńców, nakładali na siebie
skóry ofiar, maski i wykonywali taniec, w czasie którego prosili boga o życiodajne siły
i urodzaj dla państwa. skóry ofiar miały dodawać siły w bitwie i leczyć choroby.
po kilku dniach, gdy skóry gniły i odpadały z ciał niewolników, układano je w
stosy w piwnicy boga. popękana skóra jeńca była symbolem otoczki nasienia
kukurydzy (aztekowie).
raz w roku, w miesiącu izcalli, w dniu poświęconym bogini tlazolteotl we wszystkich świątyniach
odzierano ze skóry żywcem młodych mężczyzn i owijano nimi nagie posągi bogini.
działo się to na pamiątkę pradawnego zdarzenia, kiedy to na ziemię przybyły demoniczne
reprezentantki bogini tlazolteotl zwane ixcuiname,
które złożyły w ofierze huasteckich mężów strzelając do nich z łuku. ten
zwyczaj odgrywany jest corocznie (aztekowie).
w opinii hiszpańskich chrześcijan świątynie tlazolteotl były ośrodkami prostytucji,
w których uczono dziewczęta wyrafinowanych technik seksualnych. po odbyciu
szkolenia przekazywano je do koszar wojskowych, a gdy traciły świeżość, były
składane w ofierze bogini (aztekowie).
quetzalcoatl walczył
z tezcatlipocą i jego zwolennikami,
gdyż sprzeciwił się praktykom składania ofiar z ludzi. na wybrzeżu morza
wschodniego ofiarował swoje życie za ludzi spalając się na stosie ofiarnym, a
jego dusza uniosła się do nieba zamieniając
się w gwiazdę poranną. składano mu krwawe ofiary z ludzi (aztekowie).
nezahualcoyotl zakazał
ofiar z ludzi, ale widząc, że jest to niewykonalne, nakazał, żeby ofiary
wywodziły się jedynie z jeńców wojennych (aztekowie).
quetzalcoatl, władca
tuli, zakazał ofiar z ludzi. przeciw
niemu wystąpiło trzech czarnoksiężników (szamanów) domagających się składania
krwawych ofiar. czarnoksiężnicy przeforsowali swoją wolę (aztekowie, toltekowie).
kacykowie-szamani chowani byli wraz z innymi osobami, często
składanymi w ofierze w momencie pogrzebu wodza, aby towarzyszyli mu w podróży w
zaświatach (capuli).
w czasie ceremonii tańca
słońca w trakcie inicjacji młodych indian odcinano im mały palec jako
ofiarę dla sił nadprzyrodzonych (indianie
prerii).
skalp mógł być poświęcony słońcu wraz z krótką modlitwą,
wodzie, czyli wrzucony do rzeki lub strumienia (indianie ameryki północnej). skalpy wieszano w chatach szamanów
jako ofiary dla bóstw plemiennych (arikara).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz