14. religie indian i eskimosów

14. 9. 5. 4. ofiary (cz 2)
 

ofiary z ludzi (cd)

tonatiuh musiał być karmiony nieprzerwanie ludzką krwią, aby miał siłę krążyć po niebie i świecić. składano mu ofiary z ludzi. jego wizerunek przedstawia go pomalowanego na czerwono, w koronie, z wyciągniętym językiem symbolizującym nóż ofiarny (aztekowie).

tlaloc, bog deszczu, oczekiwał ofiar z dzieci (głównie chorych niemowląt), gdyż łzy niemowląt sprowadzały deszcz. ofiary kojarzyły się z tlalokami, małymi pomocnikami tlaloca. rytuały były poprzedzone tańcami i procesjami, miały oprawę w postaci wielobarwnych strojów i masek. ofiary składano w czasie tezoztontli (krótki post) - miesiącu oczekiwania deszczu (aztekowie).

yaotl otrzymywał w ofierze dzieci (aztekowie).

podczas hueytozoztli (długi post) czczono młodą kukurydzę, składano ofiary z własnej krwi, która spływała na wiązki trzciny wystawione przy drzwiach domów, święcono nasiona, ozdabiano ołtarze domowe pędami kukurydzy (aztekowie).

huitzilopochtli składano w ofierze jeńców wojennych, a w czasie święta panqyetzaliztli tych, którzy przegrali w ceremonialnych walkach (aztekowie).

ofiarę dla tezcatlipocy wybierano rok naprzód z najpiękniejszych jeńców wojennych. wybraniec następnie pobierał lekcje etykiety dworskiej i muzyki, przechadzał się grając na flecie niczym sam tezcatlipoca. na miesiąc przed dniem ofiary dawano mu cztery piękne dziewczyny przebrane za boginie. w dniu ofiary stawał na czele procesji, której towarzyszył radosny nastrój, wchodził śladami ośmiu kapłanów na szczyt piramidy, gdzie rozciągano go na kamieniu ofiarnym i wyrywano mu serce. następnie ciało znoszono ze schodów (aztekowie).

tlaltecuhtli nocami domagał się ludzkiej krwi i ofiar. xochipilli dostawał ofiary z ludzi podczas święta pożegnania kwiatów. (aztekowie).

xiuhtecuhtli składano ofiary kładąc żywych ludzi na rozżarzonych węglach i wyrywając im serca w momencie zrównania kalendarza wróżbiarskiego z kalendarzem słonecznym, co następowało co 52 lata (aztekowie).

w czasie ochpaniztli (święto plonów), bogini chicomecoatl i bogini tlazolteotl składano ofiary z młodych kobiet, które pozbawiano głowy. krwią ofiar skrapiano posąg, a kapłan prowadzący uroczystości przywdziewał skórę ofiary (aztekowie).

ixcuina otrzymywała w ofierze ludzką skórę, co symbolizowało akt oczyszczenia. podczas święta plonów ochpanitzli składano ofiarę z młodej kobiety, będącej personifikacją dojrzałej kukurydzy (aztekowie).

coatlicue składano ofiary z ludzi, wierząc, że krew daje ziemi płodność. co roku bogini łączyła się z własnym synem xipe totekiem, który składał w jej łonie ziarna kukurydzy. aby ziarna dobrze wykiełkowały ziemię nawadniano krwią, a do gleby wkładano odrąbane głowy, ręce i wyrwane serca, które bogini dołączała do swojego naszyjnika (aztekowie).

xipe totec był bogiem krwawej śmierci ofiarnej, pokutnych męczarni, opiekunem kamienia ofiarnego, symbolem ofiary. składano mu ofiary z ludzi, zwłaszcza na wiosnę w czasie święta tlacaxipeuliztli. kapłani ogłuszali jeńców narkotykami i lekami, obdzierali ich ze skóry na żywca. ze zwłok wyjmowano serce i składano na ołtarzu boga. inna wersja głosi, że wystawiano ich na widoku i strzelano do nich, aby krew wsiąkała w ziemię niczym deszcz, co miało przywrócić ziemi płodność. wojownicy, właściciele jeńców, nakładali na siebie skóry ofiar, maski i wykonywali taniec, w czasie którego prosili boga o życiodajne siły i urodzaj dla państwa. skóry ofiar miały dodawać siły w bitwie i leczyć choroby. po kilku dniach, gdy skóry gniły i odpadały z ciał niewolników, układano je w stosy w piwnicy boga. popękana skóra jeńca była symbolem otoczki nasienia kukurydzy (aztekowie).

raz w roku, w miesiącu izcalli, w dniu poświęconym bogini tlazolteotl we wszystkich świątyniach odzierano ze skóry żywcem młodych mężczyzn i owijano nimi nagie posągi bogini. działo się to na pamiątkę pradawnego zdarzenia, kiedy to na ziemię przybyły demoniczne reprezentantki bogini tlazolteotl zwane ixcuiname, które złożyły w ofierze huasteckich mężów strzelając do nich z łuku. ten zwyczaj odgrywany jest corocznie (aztekowie).

w opinii hiszpańskich chrześcijan świątynie tlazolteotl były ośrodkami prostytucji, w których uczono dziewczęta wyrafinowanych technik seksualnych. po odbyciu szkolenia przekazywano je do koszar wojskowych, a gdy traciły świeżość, były składane w ofierze bogini (aztekowie).

quetzalcoatl walczył z tezcatlipocą i jego zwolennikami, gdyż sprzeciwił się praktykom składania ofiar z ludzi. na wybrzeżu morza wschodniego ofiarował swoje życie za ludzi spalając się na stosie ofiarnym, a jego dusza uniosła się do nieba  zamieniając się w gwiazdę poranną. składano mu krwawe ofiary z ludzi (aztekowie).

nezahualcoyotl zakazał ofiar z ludzi, ale widząc, że jest to niewykonalne, nakazał, żeby ofiary wywodziły się jedynie z jeńców wojennych (aztekowie).

quetzalcoatl, władca tuli, zakazał ofiar z ludzi. przeciw niemu wystąpiło trzech czarnoksiężników (szamanów) domagających się składania krwawych ofiar. czarnoksiężnicy przeforsowali swoją wolę (aztekowie, toltekowie).

kacykowie-szamani chowani byli wraz z innymi osobami, często składanymi w ofierze w momencie pogrzebu wodza, aby towarzyszyli mu w podróży w zaświatach (capuli).

w czasie ceremonii tańca słońca w trakcie inicjacji młodych indian odcinano im mały palec jako ofiarę dla sił nadprzyrodzonych (indianie prerii).

skalp mógł być poświęcony słońcu wraz z krótką modlitwą, wodzie, czyli wrzucony do rzeki lub strumienia (indianie ameryki północnej). skalpy wieszano w chatach szamanów jako ofiary dla bóstw plemiennych (arikara).
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon