20. religie chin (bez tybetu, mongolii wewnętrznej, sinciangu, mandżurii), taoizm, konfucjanizm, falun gong
20. 3. kosmos i
żywioły
koncepcja żywiołów odgrywa niepoślednią rolę w mitologii i
religiach chińskich.
jest pięć żywiołów, czyli kolejnych przemian: woda, drzewo,
ogień, ziemia, metal (złoto) (taoizm).
taiji (najwyższa granica) zawiera w
sobie ruch i bezruch, które pozwalają na podział na yin i yang. z nich rodzi
się pięć elementów (wu xing), które
wytwarzają dwie zasady: niebo (tian) i ziemię (kun). to z nich
powstają wszystkie rzeczy. yin i yang to dwie podstawowe formy siły materialnej
(qi). mimo różnicowania się
zachowują jedność z taiji (szkoła zasad konfucjanizmu).
teoria wu xing
(obok, źródło wikipedia), pięciu żywiołów (elementów) budujących wszechświat,
działających w dwóch przeciwstawnych kierunkach: niszczenia i odradzania,
zgodnie z zasadą yin i yang jest wykorzystywana w feng shui, medycynie chińskiej, służy
do wyznaczania miejsc osadnictwa, budowania domów, wyznaczania funkcji dla
różnorodnych przestrzeni życia, organizowania pracy, jest podstawą wróżbiarstwa i
astrologii.
pięć żywiołów i ich wzajemne oddziaływanie wywiera wpływ na
to co się dzieje w świecie (dong zhongsu).
20. 3. 1. niebo
bóstwa nieba:
- tian -
niebiosa, niebo, bóg, bogowie, pierwiastek męski (yang) w opozycji do ziemi (yin),
niebo jako mieszkanie bogów, niebo jako najwyższy, osobowy bóg (shangdi), niebo jako stwórca
wszechrzeczy,
- shangdi -
personifikacja nieba (tian),
- yu huang -
władca nieba, dziadek niebo (taoizm),
- pangu - niebo
powstałe z czystej części (qing)
chaosu (hundun),
- mazu - bogini
nieba,
- xuan nu -
tajemnicza pani dziewięciu niebios.
tian, król smoków
zarządza z nieba smokami. tianlong
to smok nieba.
strażnikami nieba są: bai
hu - biały tygrys na zachodzie, zhu que - szkarłatny ptak na południu, xuan
wu - czarny żółw na północy i qing
long - zielono-niebieski smok na
wschodzie.
niebiosa (tian)
stanowiły się moralną, nie były bezosobowe, nagradzały dobro, karały za zło (motizm).
cesarz chiński był czczony jako przedstawiciel nieba. huang di (2697-2597 pne lub 2674-2575
pne) w latach dynastii zhou (1045-256 pne) był czczony jako władca nieba.
kult niebios był kultem państwowym. tylko cesarz, jako syn
niebios, mógł składać ofiary niebu. cesarz potrzebował mandatu nieba, aby rządzić.
cesarz pozbawiony mandatu nieba mógł zostać obalony przez poddanych. miejscem
składania ofiar niebu (tian) przez
cesarzy chińskich w celu potwierdzenia mandatu niebios była tai shan - święta góra (taoizm).
wszyscy godni przodkowie ze wszystkich wcześniejszych
pokoleń łączą się w jeden bezosobowy byt absolutny sterujący losami świata,
znaczący tyle co niebo (tian) (konfucjanizm).
w niebie mieszka potężny duch dehanin kontrolujący zjawiska pogodowe (bunun).
kiedy gonggong
uderzył w górę buzhou, złamała się,
a niebiosa przechyliły się w kierunku północno-zachodnim. nuwa uratowała górę wzmacniając ją za pomocą stopionych kamieni i
nogi żółwia ao. naprawiona góra jest
mniejsza od pozostałych filarów nieba, co spowodowało odchylenie ziemi w
kierunku południowo-wschodnim. z tego powodu gwiazda polarna nie leży w zenicie
nieba.
korona drzewa życia fusang
sięga niebios.
smok chiński
potrafi powiększyć się w tak dużym stopniu, że przesłania niebo.
yang symbolizuje
niebo (taoizm i neokonfucjanizm).
niebo to nieosobowy, bezimienny i bezstronny ład przyrody (xunzi).
niebo ma kolor czarny.
tianxia to jest to
co jest pod niebem, synonim chin.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz