19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 3. 8. woda,
rybak, żeglarz, budowniczy statków (cz 2)
japończycy (cd)
kappy są złośliwe
i lubią porywać ludzi, a zwłaszcza dzieci, w głębiny. żyją w rzekach, jeziorach, lasach i pustkowiach w pobliżu zbiorników wodnych. kawa-akago, kuzyn kappy, wygląda jak
niemowlak, udaje płacz dziecka wabiąc ofiary do rzeki i topiąc je. kawa-zaru, rzeczna małpa, wydziela
smród i jest podobna do kappy.
gangi-kozo to wodny
potwór jedzący ryby. ikuchi to
kolosalne potwory morskie pojawiające się u brzegów japonii. isonade to ogromny potwór morski z
ogonem pokrytym kolcami, podobny do rekina. wani, potwór morski, żyje także w innych głębokich zbiornikach
wodnych, ma długie wężowe ciało, płetwy, potrafi zamieniać się w człowieka.
jishin-namazu to gigantyczne
sumy powodujące trzęsienia ziemi i tsunami.
kasha, dwunożny
kot demon wielkości co najmniej człowieka, zstępuje z nieba i pożera ludzkie
zwłoki, towarzyszą temu piekielne płomienie lub błyskawice. kasha pojawiają się
podczas deszczowej pogody, najczęściej w nocy.
kawa-uso, rzeczna
wydra, potrafi zmieniać postać, lubi alkohol.
ebisu jest opiekunem
rybaków. rybacy modlą się do niego
aby napędził obfitość ryb w ich sieci. nieudane dziecko izanami i izanagi
spławione przez niezadowolonych rodziców w koszyku na morze jest przedstawiane
jako roześmiany, gruby i brodaty człowiek z wędką w ręce i rybą pod pachą. na
przylądku miho, gdzie często
przebywał z wędką, wzniesiono chram miho-jinja.
sarutahiko zginął
podczas połowów morskich wciągnięty pod wodę przez olbrzymiego małża, stał się
apoteozą trzech faz tonięcia: sokodokumitama
- duch osiągania dna, tsubutatsumitama
- duch powstawania bąbli, awasakumitama
- duch wypłynięcia piany, strażnik dróg morskich.
duchy ayakashi
pojawiają się w morzu podczas katastrofy
morskiej.
funayurei to duchy
ludzi zmarłych na morzu.
shojo to rudowłosy
duch mórz, kocha alkohol.
umizatou wyszedł
z morza, jest niewidomy i pyta
podróżnych o ich najgorsze obawy.
sukunabikona wskazuje
ludziom lecznicze właściwości gorących
źródeł.
zennyo ryuo to smocza
bogini deszczu. smoczyce były
władczyniami stawów. mizuchi to niebezpieczny wodny smok.
suseribime
przedstawiana jest jako dziewczyna przyspieszająca opady.
amefuriziko to duch
chłopca, który bawi się w deszczu,
dziecko deszczu. ame-onna to żeński
duch deszczu, kobieta przynosząca deszcz.
numagozen jest duchem
kobiety z jeziora, której mąż zginął
w walce.
dorotabo to duchy
wściekłych starców, które wychodzą nocą z błota.
yuki-onna (kobieta
śniegu) to nadnaturalny byt, który pojawia
się podczas śnieżnych dni oraz w nocy gdy pada śnieg. jest nadludzko piękna,
a jej oczy mogą przerazić śmiertelników. unosi się nad śniegiem nie
pozostawiając śladów. gdy wyczuje niebezpieczeństwo może się przekształcić w
obłok mgły lub śniegu. jeżeli ludzie odwrócą się od niej plecami, spycha ich w
przepaść, albo daje dziecko do potrzymania, a jest ono tak ciężkie, że osoba
zapada się w śnieg i nie może się z niego wydostać. takie przypadki zdarzają
się rodzicom szukającym zaginionych dzieci. kiedy pada śnieg chodzi za ludźmi
po ich śladach. na zamieć śnieżną uderzającą w drzwi mówi się "gładzenie
drzwi przez yuki". straszy się nią dzieci, które nie chcą spać mówiąc, że
yuki-onna gładzi drzwi szukając w nich dziury, aby wejść do środka i je
uprowadzić.
tsurara-onna to
kobieta sopel.
święta studnia
niebios znajdowała się na drodze do krainy ciemności.
na okinawie, wyspach riukiu i wyspach amami obchodzone jest
święto unjami na cześć bogów morza.
laleczki teru-teru-bozu
wieszane są za oknem przez rolników aby zapobiegały deszczom.
ajnowie
mit o stworzeniu świata oparty na wydobyciu ziemi z wody. przedtem istniała mieszanina
wody, błota i przyrody nieożywionej.
bóg stwórca kamuj zdecydował się
zbudować świat na grzbiecie wielkiej ryby (np ogromnego pstrąga). wysłał
pliszkę, aby uczyniła ziemie zdatną do zamieszkania, pliszka uderzała w
powierzchnię wód i błota skrzydłami, i w ten sposób osuszyła niektóre miejsca.
tak powstały wyspy ajnów (ludzi).
atui kamui jest bogiem
morza, oceanu. bogiem morza i rzek
jest ciężki dobry kamuj.
ainu rakkuru nauczył
ludzi posługiwać się sieciami rybackimi.
kije inau wrzucano
w czasie sztormu do morza dla przebłagania zagniewanych
bóstw.
koreańczycy
myryknim stworzył
wodę.
tangun przywiódł
ze sobą na ziemię mistrza wiatru, mistrza deszczu
i mistrza obłoków.
habek jest duchem
rzeki.
dzumong dotarł do
rzeki, krzyknął że jest synem nieba
i wnukiem rzeki, a ryby i żółwie utworzyły most, po którym mógł przejść na
drugi brzeg rzeki.
jang, ko i pu, przodkowie trzech klanów, wyszli na świat z
otworu skalnego na górskim zboczu. pewnego dnia znaleźni unoszącą się na wodzie
skrzynię, w której żeglowały trzy księżniczki, nasiona pięciu zbóż, cielęta i
źrebaki. mężczyźni pojęli księżniczki za żony i założyli społeczności rolników,
zapoczątkowując w ten sposób trzy klany z wyspy dzedzu.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz