19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 9. 5. 4. ofiary,
kozioł ofiarny
jimmu stanął
naprzeciw armii tak licznej, że obawiał się porażki. amaterasu ukazała się mu we śnie i nakazała pokonać wroga za pomocą
zaklęcia, które było skuteczne, gdy było poparte ofiarą złożoną bogom
niebiańskim i ziemskim w naczyniach wykonanych z gliny góry kagu, która była położona na tyłach
nieprzyjaciela. udało się zdobyć tą glinę i pokonać wroga.
inari składa się
w chramach ofiary z żywności, przede wszystkim z ryżu i sake. są one przeznaczone
dla lisich sług, aby orędowały na rzecz ofiarodawcy przed inari. w ofierze
składa się także inari-zushi
(smażone tofu uważane za przysmak lisów) i statuetki lisów. podczas festiwali
na cześć inari składa się w ofierze czerwone torii, wstęgi i aburaage
(???). w xix w w mennicy ginza bito monety przeznaczone na ofiarę dla inari przedstawiające dwa lisy i
klejnot lub znaki "długie życie" i "szczęście". klejnot
spełniający życzenia jest symbolem inari.
bóstwu ema ofiarowywano
dawniej w świątyni żywego konia (shinme
- koń bogów), od xiv w zastąpiono go kamiennymi lub drewnianymi rzeźbami, a
obecnie ema to płaskie drewniane
tabliczki w formie pięciokąta na których wypisuje się życzenia i modlitwy.
tengu otrzymuje od drwali i myśliwych w
ofierze ryby okoze (anema inerme) w zamian za
powodzenie w pracy.
jurojin przyjmuje
w ofierze sake, którą bardzo lubi.
w świątyniach shinto praktykowano libacje, czyli wylewanie na ziemię cennych płynów, w tym kami sake (boskie sake).
przed świętem nowego roku shogatsu składa się bóstwom ofiary z mochi, suszonych daktyli,
nasion sosny, ryb, mięczaków, czarnej fasoli, kwiatów i owoców (zwykle
mandarynek).
mechanizm kozła
ofiarnego można obserwować od viii w podczas święta hina-matsuri (święto lalek, święto dziewcząt, święto brzoskwiń),
które obchodzone jest 3 iii. wszelkie grzechy cielesne, choroby i nieszczęścia
przenoszone są na lalki wraz z oddechem, a lalki są wrzucane do rzeki. komplet
lalek składa się z 15 sztuk i obejmuje cesarza, cesarzową, trzy damy dworu,
pięciu muzyków, dwóch ministrów i trzech strażników.
podczas o-bon -
japońskiego święta zmarłych, odwiedza się groby zmarłych przodków i składa na
nich ofiary.
bogom domowym ofiaruje się dary w postaci ryżu, wody, soli,
ryby. ofiary składane są najczęściej przed tabliczką przodka umieszczaną na domowym
ołtarzyku lub w gablocie. na przyjście toshigami
składa się ofiarę na domowym ołtarzyku.
w domu musi być świeża woda (zmieniana każdego ranka).
naczyniem liturgicznym jest porcelanowy kubek bez ozdób.
kamuj czci się
ofiarami, za co otaczają czcicieli opieką (ajnowie).
inau składa się w
ofierze bogom jako substytut ofiary z ludzi???, symbol człowieka składanego w
ofierze. jest to ofiara szczególnie miła bogom, gdyż sami nie potrafią sobie
wystrugać inau. umieszczano je we wszystkich miejscach uznawanych za święte (ajnowie).
heburu, syn włacy
niebios hemosu, nie miał potomka i
składał w tej intencji ofiary bóstwom rzek i gór (korea).
19. 9. 5. 5. wróżenie
wróżka yosei może
spowodować przywrócenie zmarłych do życia.
ukei to rodzaj
wróżby, sąd boży, przepowiednia woli boskiej co do pomyślnego lub niepomyślnego
przebiegu wypadków. najpierw należy wypowiedzieć zestaw magicznych słów w celu
osiągnięcia określonego rezultatu, a następnie dokonać oceny wróżby na
podstawie osiągniętego wyniku.
hatsu-yume polega
na wróżeniu ze snów w nocy z 1 na 2 stycznia, np sny o górze fuji, oberżynach, sokołach i
jastrzębiach oznaczają pomyślność.
o-mikuji (święta
loteria) to wróżby podczas pierwszej noworocznej wizyty w świątyni shinto (hatsumode). kupuje się za drobną monetę
przepowiednie na paskach papieru. jeśli przepowiadają pecha można je przywiązać
do wyznaczonej do tego celu sosny lub drabinki z metalowych prętów, w nadziei,
że wróżby nie spełnią się.
mokkan to drewniana
tabliczka, najczęściej podłużna, 20-30 cm, zawierająca napisy tuszem, stosowana
głównie do celów urzędniczych, ale są także tabliczki z formułami magicznymi i
wróżebnymi.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz