19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 9. 6. 1. rytuał,
ceremonia
miya-mairi polega
na złożeniu wizyty w chramie w celu modlitwy, uczczenia bóstw opiekuńczych,
uczestnictwa w ceremonii.
hatsumode to
pierwsza wizyta w chramie z okazji nowego roku. odmawiane są modlitwy o
szczęście i opiekę bogów w następnym roku. kupuje się nowe omamori, tradycyjny ubiór, czyli kimona, np chram neji w harajuku, dzielnicy tokio,
odwiedziło w 1998 r 3,45 mln pielgrzymów.
kapłani z rodu nakatomi
kierowali rytuałem oczyszczenia (o-harai),
który odbywał się 2 x. kapłan prosił kami
o oczyszczenie duszy wszystkich ludzi.
oni-yarai to ceremonia
w formie przedstawienia odprawiana co roku dla odczynienia złych duchów oni.
jedynym sposobem, aby ukoić gniew goryo, jest wezwanie yamabushi,
którzy wykonywali rytuały w celu ukojenia duszy zmarłego.
kannushi, kapłani
opiekunowie chramów, udzielają obrzędu odganiania złych duchów od nowo narodzonych
dzieci w czasie ich wizyty miya-mairi
w chramie.
shaku to wąska,
drewniana deseczka, ok 30 cm, trzymana przed sobą w obu rękach przez kapłana kannushi jako ściąga podczas
odprawiania obrzędów i ceremonii.
kagura tsutome -
rytualny taniec w maskach, jest odprawiany 26 dnia każdego miesiąca jako
symboliczne powtórzenie aktu stworzenia świata (tenrikyo).
forma teatru dengaku
wyłoniła się z obrzędów związanych z kultem płodności, które z kolei wyłoniły
się z tańca ludowego.
elementy kultu takamimusubiego
są obecne w ceremoniach dworskich.
podczas hari-kuyo
kobiety (czasem mężczyźni) elegancko ubrane wbijają zużyte igły i szpilki w
kawałki tofu lub konnyaku (rodzaj tofu z rośliny dziwidło riviera) ustawiane na
małym ołtarzyku na dziedzińcu chramu. ceremonia odprawiana jest od 1400 lat przez
projektantów, krawców, producentów kimon, studentów mody, gospodynie domowe,
corocznie 8 lutego w regionie kanto, a 8 grudnia w regionie kansai.
toso to ceremonialne
ostre sake z dodatkiem ziół. w trakcie rytuałów używane jest także kadzidło,
sól i wodorosty.
gohei to różdżka
złożona ze shidei i heigushi - cienkich pałeczek lub
gałązek (drewnianych lub bambusowych), używana w obrzędach shinto, np ceremonii
hobei, której zadaniem jest
błogosławienie lub uświęcanie miejsc.
używa się dwa rodzaje senjafuda:
1 nari-fuda - drukowane w czerni i bieli
do przylepiania w danej świątyni na oznaczenie wizyty, 2 iro-fuda - kolorowe, bogato zdobione, do wymiany między pątnikami.
wiele senjafuda znajduje się obecnie w muzeach jako dzieła sztuki mistrzów
stylu ukiyo-e (np hiroshige ando, eisen keisai, kuniyoshi utagawa). aby umieścić kartę w świątyni, trzeba przejść określony
rytuał i uzyskać zgodę po wniesieniu opłaty kilkuset jenów i otrzymaniu stempla
w książeczce pielgrzyma. nie można zakrywać swoją kartą innej. do przyklejania wykorzystuje
się specjalny klej. coraz więcej świątyń zakazuje przyklejania senjafuda ze
względu na oszustwa i używanie kleju, który niszczy zabytki i drzewa.
shide to
papierowe, zygzakowate wstęgi papieru, których zadaniem jest rytualne
oczyszczenie miejsca. zawieszone na sznurze shimenawa oznaczają granicę pomiędzy sacrum a profanum. są białe, złote,
srebrne, w kilku kolorach. kiedyś były wykonywane z tkanin. podczas uroczystości dohyo-iri mistrzowie sumo
(yokozuna) noszą sznury shimanawa z przewieszonymi shide .
shimenawa to święta
lina spleciona lewoskrętnie ze słomy ryżowej, jej zadaniem jest wskazanie
miejsc obecności kami, zaznaczenie
świętych granic, czczonych miejsc, ochrona chramów. liny mają od kilku cm do
kilkunastu m. do lin doczepiane są shide. ponieważ złe wibracje zbierają się w
sznurze, musi on być co pewien czas wymieniany, co dokonuje się w sposób
rytualny z okazji świąt lub ceremonii oczyszczania świątyni.
w korei tańce
religijne są wykonywane przede wszystkim podczas obrzędów szamańskich gut. inne obrzędy szamańskie: dongmaeng (obrzędy żniwne), mucheon (taniec do niebios), yeonggo (odgrywane na bębnach w celu
przywołania duchów). na obrzędy, święta i ceremonie przygotowywano białe szaty
upiększone ozdobami.
niedźwiedź jest zabijany ceremonialnie w czasie obrzędu
wysłania duchów (iyomante), ale to
nie jest ofiara dla boga, gdyż niedźwiedź jest przebranym duchem boga, który
przychodzi do ludzi z darami jedzenia, skóry, tłuszczu i futra. śmierć
niedźwiedzia uwalnia jego ducha umożliwiając mu powrót do ziemi boga. kiedy
niedźwiedź odpocznie w swojej krainie powróci do ludzi. pod koniec zimy łapano
młodego niedźwiedzia, zamykano go w klatce, dobrze odżywiano i traktowano.
wczesną jesienią niedźwiedź przyodziany w szaty i klejnoty był oprowadzany po
arenie ceremonialnej, gdzie pokazywano mu różne przedmioty (np miecze,
kołczany). podczas modłów zabijano go tępymi strzałami, żeby nie uszkodzić
skóry. potem, ten kto go upolował przebijał mu strzałą serce. zwierzę duszno
belką, obdzierano ze skóry i obcinano głowę, którą nabijano na pal. starszyzna
wypijała krew niedźwiedzia lub rozlewano ją nad chorymi, by wrócili do zdrowia.
na koniec wystrzeliwano strzały w kierunku krainy bogów, aby wskazać mu
kierunek. iyomante zostało zakazane przez rząd japonii. z okazji święta
rzeźbiono figurki niedźwiedzi, obecnie robi się to dla turystów (ajnowie).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz