19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm

19. 9. 6. 4. pielgrzymki
 

niektóre cele pielgrzymów:

- jaskinia w której schowała się amaterasu przed dowcipami swojego brata susanoo, w pobliżu miejscowości isobe (prefektura mie na półwyspie kii), kto chce do niej wejść musi poddać się rytualnym ablucjom przed przekroczeniem torii, lub jaskinia ama-noyasugawara w świątyni ama-no-iwato jinja, w pobliżu takachibo (prefektura miyazaki, kiusiu),

- chram fushini - cel pielgrzymki cesarskiej w 1072; spalony w 1468, odbudowany i poświęcony do 1499, od tej pory cel pielgrzymek wiernych; w chramie organizowany jest jeden z największych festynów w japonii; kult pięciu kami inari,

- asakusa - dzielnica tokio, zespół świątyń asakusa-jinja, jeden z najpopularniejszych centrów pielgrzymkowych,

- chram ise-jingu dla pielgrzymek ruchu gedatsukai, ale także dla wyznawców innych odłamów shinto.

pielgrzymki do chramów prowadzą przez kręte ścieżki poprzecinane bramami torii. słowo torii oznacza grzędę lub żerdź dla ptaków i symbolizuje wołanie do boga ze strony pielgrzymów, a jego przekroczenie oznacza opuszczenie istniejącego świata i przejście w świat mocy boskich.

senjafuda to karta, tabliczka lub nalepka wotywna z imieniem pielgrzyma mocowana na ścianach, bramach lub filarach chramów. stosowane od końca x w rozwinęły się w dwie kategorie : nari-fuda do przyczepiania w świątyni, iro-fuda do wymiany między pątnikami (często dzieła sztuki). aby umieścić senjafuda w świątyni trzeba przejść rytuał modlitewny, uzyskać zgodę, wnieść opłatę, otrzymać stempel w książce pielgrzyma (???). nasępnie trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do umieszczenia nalepki: im wyżej tym lepiej, nie można zasłaniać innych tabliczek. z roku na rok zwiększa się ilość świątyń zakazujących umieszczania (zwłaszcza nalepiania) senjafuda z powodu nie przestrzegania zasad, używania kleju niszczącego drewno itp.
 

19. 9. 6. 6. opętanie
 

kage-onna to kobieta-cień, cień kobiety ukazujący się na papierowych drzwiach nawiedzonego domu przy silnym świetle księżyca.

kameosa to opętany stary dzban zawierający sake lub wodę, może przybierać cechy ludzkie.

chochin-obake to nawiedzona papierowa latarnia.
 

19. 9. 6. 7. herezja
 

generalnie rzecz ujmując, herezja w shinto nie występuje. w praktyce ta zasada nie dotyczy osób podważających cesarskie przywileje.
 

onisaburo deguchi, założyciel sekty omoto, podważał boskie pochodzenie cesarzy japonii, siebie stawiał ponad cesarzem. aresztowany w 1921, oczyszczony z zarzutów, został ponownie aresztowany w 1935. po uwolnieniu z więzienia wycofał się z życia publicznego. według innej informacji sektę założyła w 1892 nao deguchi.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon