19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 9. 6. 4.
pielgrzymki
niektóre cele pielgrzymów:
- jaskinia w której schowała się amaterasu przed dowcipami swojego brata susanoo, w pobliżu miejscowości isobe (prefektura mie na półwyspie kii),
kto chce do niej wejść musi poddać się rytualnym ablucjom przed przekroczeniem
torii, lub jaskinia ama-noyasugawara
w świątyni ama-no-iwato jinja, w
pobliżu takachibo (prefektura miyazaki, kiusiu),
- chram fushini -
cel pielgrzymki cesarskiej w 1072; spalony w 1468, odbudowany i poświęcony do
1499, od tej pory cel pielgrzymek wiernych; w chramie organizowany jest jeden z
największych festynów w japonii; kult pięciu kami inari,
- asakusa -
dzielnica tokio, zespół świątyń asakusa-jinja,
jeden z najpopularniejszych centrów pielgrzymkowych,
- chram ise-jingu
dla pielgrzymek ruchu gedatsukai, ale
także dla wyznawców innych odłamów shinto.
pielgrzymki do chramów prowadzą przez kręte ścieżki
poprzecinane bramami torii. słowo torii
oznacza grzędę lub żerdź dla ptaków i symbolizuje wołanie do boga ze strony
pielgrzymów, a jego przekroczenie oznacza opuszczenie istniejącego świata i
przejście w świat mocy boskich.
senjafuda to karta,
tabliczka lub nalepka wotywna z imieniem pielgrzyma mocowana na ścianach, bramach
lub filarach chramów. stosowane od końca x w rozwinęły się w dwie kategorie : nari-fuda do przyczepiania w świątyni, iro-fuda do wymiany między pątnikami
(często dzieła sztuki). aby umieścić senjafuda w świątyni trzeba przejść rytuał
modlitewny, uzyskać zgodę, wnieść opłatę, otrzymać stempel w książce pielgrzyma
(???). nasępnie trzeba znaleźć odpowiednie miejsce do umieszczenia nalepki: im
wyżej tym lepiej, nie można zasłaniać innych tabliczek. z roku na rok zwiększa
się ilość świątyń zakazujących umieszczania (zwłaszcza nalepiania) senjafuda z
powodu nie przestrzegania zasad, używania kleju niszczącego drewno itp.
19. 9. 6. 6. opętanie
kage-onna to kobieta-cień,
cień kobiety ukazujący się na papierowych drzwiach nawiedzonego domu przy
silnym świetle księżyca.
kameosa to opętany
stary dzban zawierający sake lub wodę, może przybierać cechy ludzkie.
chochin-obake to
nawiedzona papierowa latarnia.
19. 9. 6. 7. herezja
generalnie rzecz ujmując, herezja w shinto nie występuje. w
praktyce ta zasada nie dotyczy osób podważających cesarskie przywileje.
onisaburo deguchi,
założyciel sekty omoto, podważał
boskie pochodzenie cesarzy japonii, siebie stawiał ponad cesarzem. aresztowany
w 1921, oczyszczony z zarzutów, został ponownie aresztowany w 1935. po
uwolnieniu z więzienia wycofał się z życia publicznego. według innej informacji
sektę założyła w 1892 nao deguchi.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz