24. religie minojczyków, pelazgów, mykeńczyków, licja, lidia, orfizm, grecja, hellenizm
24. 9. kult, magia
24. 9. 1. kulty
w tym rozdziale wymienię tylko niektóre kulty:
- kult płodności,
- fallicyzm,
- kult ognia,
- kult astralny (sabejczycy z harranu),
- okrutny kult bogini-pszczoły (graves),
- kult przodków (kalasze),
- kult przodków o charakterze rodzinnym,
- kult herosów, który wyodrębnił się z kultu przodków i ma charakter obywatelski, rodzaje kultu herosów:
- kult założycieli miast, zwłaszcza w koloniach,
- kult słynnych bohaterów (np odyseusz, menelaos),
- kult herosów lokalnych (np akademos);
- kult przy grobach (np przy tolosach thorikos i menidhi),
- kult związany z wyroczniami (np amfiaros),
- kulty uzdrowicielskie (np doryda w azji mniejszej),
- kult wina,
- kult władców hellenistycznych
przejawiający się w przyjęciu imienia boga, ustawieniu posągu władcy w świątyni
boga, wydzieleniu świętego kręgu, wzniesieniu ołtarza lub świątyni, organizacji
procesji i świąt; różnica między kultem bogów i kultem deifikowanych władców
hellenistycznych: brak obrzędów, ofiary składane za władcę, a nie do władcy,
modlitwy w intencji władców, a nie do władców.
24. 9. 2. totemizm
pelazgowie zwani byli bocianami. być może to ich zwierzę totemiczne.
zwierzęta totemiczne:
- wilk na samos i w delfach,
- owca - samos,
- łasica - teby.
24. 9. 3. osoby
24. 8. 3. 0.
organizacje religijne
amfiktionia to organizacja plemion i poleis zakładana w celach religijnych i politycznych, np:
- amfiktionia delficka założona wokół świątyni apollina w delfach (dorowie, lokrowie, tesalowie, malijczycy, aininowie, dolopowie, achajowie, magneci, perrajbojowie, eubejczycy, beoci). każde plemię miało dwóch przedstawicieli, którzy zbierali się dwa razy do roku przy okazji świąt religijnych - wiosną w świątyni demeter w anteli, jesienią w świątyni apollina w delfach. egzekwowanie zasad należało do pilargów. główny cel: obrona wyroczni delfickiej i udział w "świętych wojnach". po i świętej wojnie do rady weszli także ateńczycy (jako jonowie) i peloponezyjczycy jako reprezentanci dorów. propagowano kult apollina i demeter. rada amfiktioni organizowała igrzyska pytyjskie, zarządzała rozpoczęcie świętych wojen. organem rozjemczym była wyrocznia w delfach. funkcje administracyjno-skarbowe pełnili kapłani obu świątyń, z czasem wprowadzono fundusz i obowiązkowe składki,
- heksapolis dorycka (ix w pne) wokół świątyni apollina w knidos, związek sześciu miast (lindos, kamejros, ialissos, halikarnas, kos i knidos), organizowano olimpiadę dorycką w knidos,
- amfiktionia wokół świątyni apollina na delos,
- amfiktionia przy świątyni posejdona na wyspie kalauria (w viii w pne).
amfiktionia była zawiązywana dla ochrony miejsca kultu religijnego, opieki nad sanktuarium i jego majątkiem, uregulowania kwestii religijnych i kultowych, organizowania igrzysk związanych z miejscem kultu. dla rozwiązywania sporów powoływany był sąd rozjemczy. łagodzono prawa wojenne poprzez zakaz surowego traktowania pokonanych (np burzenia miast lub odcięcia wody).
w teos miało siedzibę stowarzyszenie artystów dionizosa zrzeszające aktorów, poetów i muzyków z jonii. stowarzyszenie było związane z kultem dionizosa kathegamona.
istniały także stowarzyszenia świętych tancerzy jak betarmoj lub korybanci.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz