7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 8. 2. 7. 7. etyka
religia hinduistyczna wytworzyła coś, co możemy nazwać etyką
świecką w życiu społecznym, która łączy się z nakazami i tabu natury
religijnej, z dharmą, ale właściwie
żyje własnym życiem, niezależnie od praktykowanej religii.
w mahabharacie mamy
do czynienia, min, z zasadami etycznymi. jednym ze składników jogi jest konieczność przestrzegania
zasad etycznych.
fundamentalnym założeniem tej świeckiej etyki jest zasada,
że wszyscy są sobie równi, gdyż są częścią boga, każdą istotę zamieszkuje bóg.
zasada ta ma „wyjątek” w postaci przeciwstawnej zasady systemu
kastowego różnicującego prawa ludzi w zależności od pochodzenia społecznego. 10-15%
populacji stanowią niedotykalni, którym nie przysługują żadne prawa.
inny wyjątek to pozbawienie prawa do życia wdów z wyjątkiem
najmłodszej żony zmarłego mężczyzny.
w skład świeckich zasad etycznych weszły następujące zasady
religijne:
- boga można czcić pod dowolną formą i imieniem, należy
spełniać swój obowiązek społeczny i religijny,
- ahinsa, która
mówi, że nie można krzywdzić żadnej istoty czynem, myślą ani słowem. wyjątek
stanowi konieczność obrony siebie lub kogoś innego.
- szacunek dla świętych
krów.
7. 8. 3. śmierć,
nieśmiertelność
jama jest
wedyjskim bogiem śmierci i zmarłych, sędzią zmarłych. jego siostrą jest jami. starszy syn wiwaswata (słońca) mianował go królem zmarłych, jego posłańcem jest
śmierć.
innymi bogami i boginiami śmierci są kali, bhuwaneśwari, rudra, karttikeja i waruna. bhuwaneśwari jest życiem i śmiercią jednocześnie. bogini bhajrawi uosabia moc śmierci. nataradźa tańczy taniec śmierci.
śiwa jako bhajrawa uosabia śmierć. to niszczyciel
wędrujący po cmentarzach w otoczeniu straszliwych upiorów, często nagi. w
rękach trzyma broń. wokół niego widać ścięte ludzkie głowy, girlandy z głów,
czaszek i rąk. jego symbolem jest pies i wąż, a sam śiwa symbolizuje gniew
przeciwko złym ludziom i bezwzględny sposób w jaki niszczy niewiedzę sadhaków spowodowaną przywiązaniem do
świata materialnego. śiwa jako mrytjuńdźaja
to pogromca pana śmierci. śiwa jako śankara
jest władcą czasu śmierci. kij danda
jako atrybut śiwy oznacza śmierć, gunę tamas
i pokłon.
czciciel śiwy o imieniu markandeja
zobaczył nadchodzącego boga śmierci jamę.
chwycił się lingi w centrum ołtarza, a jama zarzucił pętlę na chłopca i lingę.
w ty momencie zamanifestowała się złość śiwy
jak mrytjuńdźaji (zwycięzca
śmierci). śiwa zabił jamę kopnięciem w pierś. na prośbę innych bogów przywrócił
mu życie, a markandeję obdarzył wieczną młodością.
jama i waruna dzielą między siebie pozycję, mogą
zsyłać nieśmiertelność. aświnowie byli
strażnikami nieśmiertelności. nagowie
symbolizują nieśmiertelność, moc regeneracji i reinkarnacji. sawitar dał bogom nieśmiertelność.
mleko
nieśmiertelności pochodzi od świętej krowy kamadhenu ucieleśniającej ideał pobożności bhakti. amryta to eliksir
nieśmiertelności.
demon rahu zdążył
wypić łyk amryty i stał się
nieśmiertelny. wisznu wrzucił go na
niebo jako planetę. zanim wisznu-mohini
przecięła go na pół dyskiem ćakra,
głowa pozostała nieśmiertelna, a ciało umarło.
figowiec bengalski
symbolizuje nieśmiertelność dzięki korzeniom powietrznym, które mogą rozrastać
się w nieskończoność.
kubera, syn
mędrca wiśrawasa, został
wynagrodzony nieśmiertelnością za to, że żył w ubóstwie i ascezie 1000 lat.
prythiwi to
opiekunka zmarłych.
zaniechanie ofiary śraddha
(ofiarowanie pożywienia zmarłym krewnym) powoduje ich drugą śmierć (punamrytju).
w wymiarze subtelnym po śmierci istnieje adhiszthanaśarira - ciało subtelne, w
które przyobleka się pierwiastek duchowy człowieka wraz z ciałem subtelnym (szukszmaśarira) po opuszczeniu ciała
fizycznego (sthulaśarira). inne
nazwy: pretaśarira (ciało preta), atiwahikaraśarira (ciało przenoszące, ciało przejściowe), jatanadeha (ciało udręki), bhogadewa (ciało doświadczeń), pinaśarira (ciało z ofiary pinda).
zwłoki zmarłych palone są na ghatach (kamiennych schodach) prowadzących do gangesu lub narbady,
zwłaszcza na harishćandra (smaśan ghat). zajmują się tym
niedotykalni chadal. krawjad to określenie agniego jako ognia stosu pogrzebowego.
wizerunek kali często „ozdabia” stos
pogrzebowy. po spaleniu zwłok prochy wrzuca się do świętej rzeki lub świętego
jeziora.
celem kremacji
nie jest unicestwienie, tylko uzyskanie przez zmarłego specjalnej
nieśmiertelnej postaci ciała, która umożliwi mu osiągnięcie krainy przodków (pitryloki). w uzasadnionych przypadkach
możliwa jest ponowna kremacja wcześniej spalonego ciała lub jego ekwiwalentu.
zwyczaj sati,
samospalenie wdowy żywcem wraz ze zwłokami męża na stosie pogrzebowym, jest
zakazany przez prawo od 1829 r. nazwa zwyczaju pochodzi od bogini sati, żony śiwy, gdyż nie mogła znieść upokorzenia jakiego doznał śiwa z
powodu postępowania jej ojca dakszy.
sati jest zakazane dla braminów. ten, kto został przyłapany na asystowaniu braminkom przy samospaleniu, popełniał przestępstwo
zabójstwa. w 1973 r savitri soni
spaliła się ze swoim mężem, w xxi w zanotowano kilka przypadków sati.
sati symboliczne:
wdowa kładzie się obok zwłok męża, są odgrywane elementy ceremonii ślubnej i
pogrzebowej. śmierć kobiety nie następuje.
anumarana to
zwyczaj samospalenia wdów praktykowany, gdy mąż zginął z dala od domu i tam
zostało spalone jego ciało.
nie pali się zwłok dzieci, które zmarły w wieku do pięciu lat,
zwłok sannjasinów i
transseksualistów. zwłoki dzieci wrzuca się do świętej rzeki lub jeziora, a
niespalone zwłoki sannjasinów duchownych
i hidźra (kasta seksualnych odmieńców) są zakopywane.
samobójstwo po śmierci ukochanej osoby mógł popełnić każdy:
mężczyzna, kobieta, członkowie rodziny, słudzy, ci, którzy złożyli śluby
wierności.
mahaprasthana to
praktyka skrócenia sobie życia podczas ostatniej pielgrzymki. osoba zostaje w
śniegu świętych gór himalajów lub
rzuca się w ogień.
wojownik popełniający rytualne samobójstwo to watakkirunta. zwraca się twarzą na północ
w kierunku raju wojowników (indraloka) i
przebijała ciało mieczem np z powodu ugodzenie innego wojownika w plecy podczas
walki, ucieczki z pola walki. takie samobójstwo zmywa winę.
jauhar to zbiorowe
samobójstwo społeczności będącej w obliczu śmierci z rąk muzułmanów. składano w
ofierze kobiety, żony i starców, podczas gdy mężczyźni umierali w bitwie. takie
samobójstwo zarządziła królowa chittorgarh
w xiv w.
samobójstwo jest krytykowane. samobójca staje się częścią
świata duchowego i wędruje po ziemi do momentu, w którym było mu przeznaczone
umrzeć, gdyby nie popełnił samobójstwa. nie jest krytykowana prajopawesa, czyli zagłodzenia się na
śmierć zarezerwowane dla osób, które nie mają chęci do życia, ambicji ani
żadnych zobowiązań w swoim życiu.
według innej opinii prajopawesa
nie jest samobójstwem. świadczą o tym następujące przesłanki: nie stosuje
się przemocy wobec własnej osoby, śmierć nadchodzi na skutek stosowania
naturalnych metod, jest procesem długotrwałym i stopniowym, który pozwala
osobie i rodzinie przygotować się na śmierć, stosowana tylko wtedy, gdy życie
się wypełniło i stało się ciężarem, a osoba nie ma zobowiązań. decyzja musi być
ogłoszona z dużym wyprzedzeniem. inne powody dopuszczalności prajopawesy: niemożność
utrzymania ciała w czystości, nieunikniona śmierć, wyjątkowo złe warunki
egzystencji (wymagają potwierdzenia przez lokalną społeczność). pojęcie
prajopawesy przypomina pojęcie eutanazji stosowanej przez społeczeństwa zachodnie
z powodów humanitarnych.
19 dźjesztha 1297 r. (1890) baba lokenath brahmaczari wszedł w trans z otwartymi oczami i
świadomie zmarł podczas medytacji (mahasamadhi).
miał 160 lat. podobnie uczynił akkalkot
maharadż w 1878 r.
mahasamadhi to stan
opuszczenia ciała, który przebiega świadomie i nie jest samobójstwem. rytuał
może przejść tylko wyzwolony jogin i tylko raz. jogin świadomie wybiera moment,
np podczas przesilenia zimowego, obraca się trzy razy we wszystkich kierunkach
i na koniec zwraca się w kierunku północnym i wchodzi w stan mahasamadhi.
cztery sposoby mahasamadhi:
- samospalenie (w
ciągu ułamka sekundy, poprzez medytację na splocie słonecznym),
- otwarcie sklepienia czaszki w pozycji doskonałej,
- zatrzymanie oddechu w głębokich wodach himalajskich,
- zamarznięcie ciała w stanie samadhi.
w indii występuje zabójstwo honorowe jako zemsta np za to,
że żona nie dostała posagu.
śakti, najstarszy
syn wasiszthy, szedł ścieżką po
lesie, gdy drogę zagrodził mu król kalmasapada
i kazał zejść z drogi. śakti odmówił, a król uderzył go batem. śakti przeklął
króla: stracisz człowieczeństwo i jako raksza
będziesz żywił się ludzkim mięsem. wiśwamitra,
obserwujący scenę, polecił demonowi kimkarze,
aby opętał kalmapasadę i skłonił go do pożarcia 100 synów wasiszthy. wasisztha
zapłonął gniewem, ale wierny prawu powstrzymał się od zemsty. zapragnął
popełnić samobójstwo. rzucił się w przepaść z góry meru, ale skała zamieniła się w poduszkę, gdy uderzył w nią głową.
wszedł do ognia, a ogień stał się zimny, próbował utopić się, a rzeka wyrzuciła
go na brzeg. w porze deszczowej przywiązał się sznurami do nadmorskiej skały,
ale woda zerwała sznury i wypchnęła go na powierzchnię. zaprzestał prób, kiedy
dowiedział się, że pewna kobieta jest z nim w ciąży. urodził się paraśara. kiedy dorósł chciał z zemsty
spalić wszystkich rakszasów w ogniu ofiarnym, ale pulastja odwiódł go od tego. zdążono jedynie odbyć sesję ofiarną
trzech ogni, a paraśara był czwartym ogniem. po przerwaniu ofiary rzucił ogień
w kierunku wielkiej pustyni na północnych stokach himalajów, gdzie podczas zmiany kalp jest widoczny jak pożera drzewa, skały i rakszasów.
w hinduizmie istnieje uroczystość małżeństwa zmarłego z drzewem, tzn gałęzią lub drzewem śal
(wełniakiem azjatyckim) i zmarłym młodym
mężczyzną lub dziewczyną.
aghori żyją na
cmentarzach, pokrywają ciała prochami ze stosów pogrzebowych, używają kości do
rytuałów. w ten sposób pobudzają moce magiczne (siddhi). zrealizowany aghoripanthin
to ten, który medytując przekroczył dualizm życia i śmierci i jest za życia
żywym trupem tożsamym z śiwą. takich
guru nie kremuje się, tylko grzebie
ułożonych w pozycji medytacyjnej w specjalnym pojemniku. nad pojemnikiem buduje
się świątynię mahasamadhi. każde
miejsce kremacji (śmaśana) jest
uświęcone i właściwe dla aghori gdyż cały świat to jedno wielkie pole
kremacyjne.
dozwolone było zabicie wroga i karanie zbrodniarzy śmiercią.
w państwach azji południowej kara śmierci była wykonywana publicznie przez
łamanie, rozerwanie, miażdżenie słoniem, co zostało zakazane w xviii i xix w
przez władze kolonialne. zdrajców i dezerterów karano przez rozerwanie wołami.
7. 8. 3. 1.
wskrzeszenie, zmartwychwstanie, odrodzenie, wniebowstąpienie
w hinduizmie mamy wiele przykładów powrotu do życia po
śmierci. najczęściej następuje to po interwencji bogów lub po złożeniu im
ofiary. jest to o tyle ułatwione, że w ostateczności można spowodować nowe
wcielenie w łańcuchu inkarnacji.
śukra potrafi
przywracać umarłych do życia.
wisznu odciął sudarśana ćakrą głowę diwji. bhrygu połączył głowę z ciałem diwji (swojej żony) i dał jej nowe
życie.
śiwa spopielił
spojrzeniem trzeciego oka kamadewę,
a później przywrócił go do życia.
w zmarłe ciało śrawasa
thakura kryszna inkarnował duszę mędrca narady i w ten sposób przywrócił ciało do życia. według rozwiniętej
wersji mitu śriwasa thakura, jeden z pięciu aspektów boga, był bezbożny i dumny
do dziesiątego roku życia. wtedy boski głos powiedział mu, że został mu rok
życia. śrawasa poświęcił się krysznie i umarł. bóg postanowił wcielić w jego
ciało duszę mędrca narady i śrawasa zmartwychwstał.
kupiec ćanda (lub
lakhai) został przywrócony do życia
po śmiertelnym ukąszeniu. rytuał w jego intencji odprawiła bogini węży manasa w mieście bogów. sześciu braci ćandy powróciło do życia na skutek
interwencji bahuli, nowopoślubionej
żony kupca.
po ukąszeniu został przywrócony do życia pramodwara.
kryszna
przywrócił życie pasterzom i bydłu połkniętym przez węża aghasurę.
bharatwadźa
spłonął podczas kremacji swego syna, bogowie przywrócili mu życie na skutek
interwencji przyjaciela arwawasu.
bhima zabił
słonia o imieniu aszwathama, o czym głośno
krzyczał na polu bitwy. drona
myślał, że zginął jego syn o takim samym imieniu i załamał się. pod wpływem
perswazji atri, który tłumaczył
dronie, że działa przeciwko dharmie,
postanowił porzucić broń i rozpoczął medytację
w pozycji lotosu, jego dusza opuściła ciało i "drugie słońce wschodziło na
niebie".
sandhja, mentalna
córka brahmy, wykonała intensywną pokutę, aby oczyścić się z namiętności. w
ten sposób zadowoliła śiwę, który
kazał jej wskoczyć do ognia medhatihti.
sandhja narodziła się na nowo jako arundhati.
sawitri błagała jamę, aby nie zabierał jej męża, satjawana. on zgadzał się na różne
łaski dla sawitri, aby zabrać jej męża do piekła. obiecał zdrowie dla całej rodziny itp.
podążając za nim do krainy śmierci sawitri poprosiła, aby jama dał jej syna. jama
zgodził się, a ona powiedziała, że bez męża to niemożliwe. jama musiał ustąpić
i zwrócił jej męża. według innej wersji (mahabharata)
sawitri, postać ze złota, oszołomiła jamę erudycją w zakresie aforyzmów
o moralności, etyce i cnotach, a on zezwolił jej mężowi powstać z martwych.
kiedy kryszna
poszedł medytować pod drzewem, został postrzelony przez myśliwego, który wziął
go za jelenia. nastąpiło wniebowstąpienie kryszny, który całe niebo napełnił
swoją chwałą. według innej wersji kryszna wydostał się przez swoje usta w
postaci wielkiego białego węża śeszy.
sathya sai baba wskrzeszał
zmarłych.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz