7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 9. 3. 7.
teologowie
w hinduizmie możemy dostrzec autorytety pełniące rolę
podobną do tej, jaką w chrześcijaństwie pełnią teologowie. dotyczy to zwłaszcza gaudija wisznuizmu, chociaż hindusi nie
używają raczej pojęcia „teolog” do wisznuizmu. wymienię tu następujących
mędrców: dźiwa goswamin, gopala bhatta goswamin, raghunatha bhatta goswamin, raghunatha dasa goswamin, rupa goswamin, sanatana goswamin,
7. 9. 3. 8.
nauczyciele, guru, przewodnicy duchowi, przywódcy religijni
określenie guru nie kojarzy się na zachodzie najlepiej.
najczęściej łączone jest z sektami w rozumieniu chrześcijańskim, a w mowie
potocznej oznacza autorytet, któremu wyznawca oddał się bezkrytycznie (np guru
finansów) ponieważ nie jest w stanie zrozumieć skomplikowanej wiedzy, którą
guru posiada.
w hinduizmie, a zwłaszcza w tantrze i jodze, guru to przewodnik
duchowy, nauczyciel (czasami czczony jako wcielenie bóstwa), "ten który
prowadzi z ciemności do światła”. wobec guru kobiet używa się określenia amma, co znaczy matka. kobiety
przewodniczki duchowe mogą otrzymać także tytuł dadi (babcia). bapu (ojciec)
to tytuł dla guru w starszym wieku szanowanych za religijność.
według adźapajogi
gu oznacza ciemność, a ru – światło. guru jest naszym ojcem,
naszą matką, uosobionym bogiem, trzeba poddać się bezwarunkowo jego woli i
podążać za jego naukami.
baulowie uważają,
że w postaci guru manifestuje się bóg.
ćela to adept wiernie
uczący się u swego guru. do jego zadań należy praktyka duchowa, służba dla guru
i aśramu.
satsang to praktyka
duchowa polegająca na dialogu (pytania i odpowiedzi) z guru, często w
połączeniu z sesjami medytacyjnymi.
"tego, kto opuszcza nauczyciela, spotka rychła śmierć,
a tego, kto przerywa recytację mantry otrzymanej
od guru dotknie ubóstwo (nędza)”.
guru otrzymuje od uczniów dakszinę, która jest formą zapłaty lub wyrazem wdzięczności za
naukę. dakszina może przybrać formę pieniędzy, różnorodnych przedmiotów,
jedzenia z żebraniny.
rodzajem hołdu dla guru lub świętego jest padnamaskar, czyli dotknięcie jednocześnie
głową i rękami stóp świętego lub guru, w klęku japońskim, pochylając się do
przodu.
za wielkich guru, nauczycieli i przywódców duchowych
uchodzili, min:
- akkalkot maharadż,
- anandmurti guruma
- guru kobieta,
- mahawatar babadźi - guru paramahamsy vishwanandy, którego
awatarem był haidakhan babadżi,
- ćandidas jako
przedstawiciel wisznuizmu sahadźija,
- dewaraha baba,
- gorakhnath -
guru mistycznej odmiany hathajogi,
- haidakhan babadźi,
- jogananda,
- jukteśwar giri,
- kabir, twórca gminy kabira,
- lahiri mahaśaja,
- maharishi mahesh
yogi,
- mata
amritanandamayi,
- mukrananda,
- w gaudija
wisznuizmie sześciu goswaminów: rupa goswamin, sanatana goswamin, raghunatha
bhatta goswamin, dźiwa goswamin,
gopala bhatta goswamin, raghunatha dasa goswamin,
- purnananda
(adźapajoga),
- ramana maharishi,
- swaminarajan,
- shirdi sai baba –
sadguru, jogin, mistrz i nauczyciel
duchowy,
- sathya sai baba
– mistrz i nauczyciel duchowy, guru, przywódca religijny, inkarnacja shirdi sai baby, ramy, kryszny, śiwy i śakti oraz "zstąpienie boga ojca, który posłał jezusa”,
- upasani maharadż
- mistrz duchowy, guru, sadguru, jeden
z pięciu mistrzów doskonałych mecher
baby.
sampradaja kartabhadźa utrzymuje bardzo silnyny
kult guru. aktualny karta jest
uważany za emanację boga na ziemi i źródło błogosławieństw. barata to wyznawca kartabhadźa,
"członek grupy pana młodego".
bhaktiwedanta
(uwielbiający wedy) swami prabhupada
to guru tradycji wisznuickiej.
sadguru to w
hinduizmie, jodze i tantrze zrealizowany mistrz, prawdziwy
przewodnik, zasadniczy mistrz, guru dla guru.
paramahansa to wysoce
zrealizowany mistrz (guru), najwyższy łabędź, który przemierza świat bez
pragnień i nie lgnie do jego pokus, posiada moc odróżnienia ułudy i prawdy. u śankhary otrzymywało się tytuł paramahansy po dwunastu
latach od momentu otrzymania święceń. paramahansa osiadał w klasztorze rezygnując z
wędrownego stylu życia.
radźniś to boski
guru.
honorowy tytuł gurudew
nadaje się guru i wysoko postawionym osobom, których umysł osiągnął trwałe i pełne
połączenie z umysłem boga. oddanie się gurudewowi to tak jak oddanie się
bóstwu. gurudew przebywa niematerialnie w loce.
upadhjaja to bramin
nauczających chłopców z warny
bramińskiej wiedzy egzoterycznej i ezoterycznej z wed i wedangi. uczeń (śiszja) nie otrzymuje dikszy (inicjacji) jak u guru, a
jedynie objaśnienia.
tytuł mahatman
(czasami mahatmadźi) przyznaje się
wybitnym przywódcom duchowym, autorytetom moralnym, np mahatma gandhi. maha
oznacza przy każdym tytule zwielokrotnienie (wielki).
babu to tytuł dla
osoby uczonej, także nauczyciela duchowego.
często używany w tym podrozdziale tytuł swami stosowany jest w stosunku do joginów (pd indie).
tytuł nath
oznacza pana, mistrza, obrońcę.
matha to instytucja
typu edukacyjnego prowadzona przez mathanta,
swamiego, jagadrugu, kultywuje dharmę, prawo, filozofię, jogę.
Waldemar Mierniczek
Niestety SWAMI SHUDDHANANDA ~autoryzowany mistrz KRIJA JOGI~sukcesji MAHAWATARa BABADŹI, PARAMAHAMSY HARIHARANANDY( odszedł w wieku 95~LAT w 2002r. ) i ( największego, ŻYJĄCEGO, Mistrza KRIJA ) ~PARAMAHAMSY PRAGNJANANANDY ! ( osiągnął najwyższe~NIRVIKALPA SAMADHI już w 1998r ! )~na kursie krija, POZNAŃ, 2002r, III, odpowiedział tak na MOJE pytanie: ~Czy BABADŹI z HERAKHAN ( HAIDAKHANDI BABA ) był MAHAVATAREM BABADŹIm KRIJA JOGI ? ~NIE. BABA z HERAKHAN NIE był MAHAVATAREM BABADŹIm. Może był awatarem, ale NIE MAHAVATARem.
OdpowiedzUsuń