19. japonia, shinto, aum shinrikyo, ajnowie, korea, czondoizm
19. 9. 4. miejsca
uprawiania kultu, przedmioty kultu
19. 9. 4. 1.
natura/przyroda jako miejsce uprawiania kultu
święte drzewa (pw himorogi
i wiśnie (sakura)).
rząd poutykanych obok siebie inau pełni funkcję ołtarza (nusa).
nusa jest stawiany podczas różnych świąt (np święto łososia, iyomante),
odprawia się przed nim modlitwy, spryskuje sake przy użyciu ikupasuj. nusasan to ołtarz utworzony przez kilka rządków nusa (ajnowie).
19. 9. 4. 2. świątynie,
kapliczki, domy, cmentarze, miejsca publiczne, szkoły
japońskie świątynie shinto nazywane są tak jak świątynie
słowiańskie: chram. pojęcie to
obejmuje jingu, jinja, taisha, miya.
najlepszym miejscem dla duchów są chramy, bo byty
duchowe powinny być dobrze ukryte przed ludzkim wzrokiem, a dostęp do nich
powinni mieć jedynie kannushi
(kapłani) i miko (kałanki-szamanki),
którzy odprawiają modły i inne obrzędy, kontaktują się bezpośrednio z kami, poznają ich wolę i przekazują
ludziom.
duch kami nie
przebywa w chramie na stałe, lecz przed dokonaniem obrzędów musi zostać wezwany
ze świata kami i znajduje swoje miejsce w przedmiotach zwanych go-shintai (katashiro).
świątynie inari
ozdabiane są wizerunkami lisów. panowie feudalni daimyo zmieniając domeny
zabierali ze sobą chramy inari znajdujące się w zamkach. w 1985 r. narodowy
związek chramów shinto (jinja honho)
naliczył 32.000 chramów inari ze stale rezydującymi kapłanami (ok 1/3
wszystkich chramów w japonii).
oprócz tego są chramy przydrożne, polne, domowe, biurowe i położone
w świątyniach buddyjskich.
figurki tanuki są
często ustawiane przed świątyniami.
świątynie mają honden, czyli budynek lub
pomieszczenie, w którym przebywa kami.
tam gdzie kami przebywa w himorogi
lub yorishiro, hondeny nie są
budowane.
więcej o architekturze japońskich chramów (honden, torii) w
podrozdziale dotyczącym architektury.
otoroshi to owłosione
stworzenie, które siada przy drzwiach do sanktuariów i świątyń.
wyznawcy sekty tenrikyo
spotykają się w kościołach.
w latach shintoizacji tajwanu na terenach szkolnych budowano
chramy, organizowano uroczystości na początek i koniec semestru i innych świąt,
podczas których bito pokłony w stronę chramu.
drewniane tabliczki z imieniem i nazwiskiem zmarłego
umieszczano w małych świątynkach (sadang)
(korea).
w domu ustawia się domowy ołtarzyk, którym jest amidana (półka bogów rodziny) lub sendozana (półka przodków). na
ołtarzyku ustawia się talizmany z pobliskiego chramu lub wielkiego chramu ise-jingu, dewocjonalia, amulety (o-fuda),przedmioty należące do
wybitnych przodków i krewnych, tabliczki z ich imionami, dary w postaci ryżu,
soli, wody, ryby, sake.
kamidana ma postać
miniaturowego chramu z torii i
sznurem shimenawa i jest miejscem
przebywania kami czczonego w lokalnym
chramie. kamidana jest wykorzystywany także do kultu przodków.
ołtarzyki kamidana
są ustawiane także w sklepach, restauracjach, firmach.
ajnowie ustawiają
ołtarz nusa także w domach. nusa to rząd
poutykanych obok siebie inau. odprawia
się przed nim modlitwy, spryskuje sake przy użyciu ikupasuj. nusasan to ołtarz
utworzony przez kilka rządków nusa.
kapliczki inari
ozdabiane są wizerunkami lisów. stoją przy drogach, na wzgórzach, w lasach jako
kontynuacja chramów inari, bóstw płodności, plonów. kapliczki stawiane
są także w świątyniach, np w chramie głównym fushimi-inari znajduje się też rzeźba wyobrażająca lisa.
przy mogiłach kilka razy w roku odprawiane są obrzędy ku
czci zmarłych przodków. na grobowcach goguryeo często widuje się żabę jako symbol
księżyca (korea).
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz