5. religia celtów
5. 1. stworzenie
świata
brak mitu o stworzeniu świata, być może był kiedyś, ale
został zapomniany, wynika to z tego, że dagda
znany jest także jako cera
(stwórca).
skoro brak mitu o stworzenie świata, to brak także axis mundi (drzewo świata), być może
jego funkcję pełni kamień fal, który
utrzymuje irlandię nad falami i poziomem morza.
w wikipedii pojawiła się hipoteza, że symbolem axis mundi
dla minojczyków, celtów i nordyków jest labrys,
czyli topór o podwójnym ostrzu. obecnie labrys jest symbolem lesbijek.
5. 2. najważniejsi
bogowie
najwyższym (najważniejszym) bóstwem był dagda (dobry bóg), wszechpotężny, doskonały, ojciec, o niezmiernej
mocy, protektor plemienia, wyposażony w maczugę i czarodziejski kocioł, inni
bogowie byli jego wariantami.
donn znany jest
jako ojciec irlandczyków.
najważniejszą boginią była beira, matka wszystkich bogiń i
bogów.
bardzo trudnym zadaniem jest wskazanie hierogamicznej pary
najwyższych bóstw, tworzyli ją prawdopodobnie dagda
i jego żona morrigan.
w wymiarze „ludzkim” dagda był wodzem plemienia dananian, które przypłynęło do
irlandii, ale o tym w rozdziale poświęconym pierwszym ludziom.
zachowało się kilka ważnych wizerunków dagdy:
1. w cerna abbas (dorset) wycięty w kredowej glebie kontur
ityfallicznego giganta z maczugą, wysokość postaci 55 m, maczuga 37 m,
2. w galii jako sucellus,
mężczyzna z młotem i pucharem,
3. wizerunek na srebrnej misie (kotle) znalezionej w gunderstrup (dania), która mogła być
używana przez druidów w celach ofiarnych w ii lub i w pne, dagda przedstawiony
jest w scenie ze zwierzętami i gryfem, a także kołem z 12 szprychami (koło czasu?).
5. 2. 1. bogini
matka, matriarchat
matriarchalny ślad bogini matki znajduje znacznie
wyraźniejsze odzwierciedlenie w religii celtów niż w religii słowian. można
powiedzieć, że ślad matriarchalny u słowian wyraża się w istnieniu żmija i
innych smoków. w rozdziale 2 o wyraźnej bogini matce możemy mówić jedynie
podając jako przykład baskijską boginię mari.
celtycki ślad matriarchalny czerpie z najstarszych wierzeń o
charakterze chtonicznym, żeńskim (płodność, urodzajność, bogactwo, a jednocześnie
zniszczenie, śmierć i nędza – dualizm
dobra i zła?), okrutnych i krwawych obrzędów, wyobrażeń o spójności władzy
(także nad mężczyzną) i pierwiastka kobiecego.
danu to bogini matka,
matriarchini ludu dananian. rolę
bogini matki pełniły także anann i epona. medb to ucieleśnienie władzy związanej z nadprzyrodzonym
pierwiastkiem kobiecym.
w religiach galijskiej, germańskiej i rzymskiej przejawia
się wątek trzech matron, postaci
dojrzałych kobiet, karmiących niemowlęta lub trzymających rogi obfitości lub kosze z owocami. w inskrypcjach ich poświęconych
pojawiają się nazwy germańskie, italskie, galijskie i brytońskie. trzy matrony
to opiekunki rodziny, narodzin, wojny, płodności i poszczególnych plemion.
idee matrialchalne wyraża także pani jeziora (bogini matka), jedna z najważniejszych postaci cyklu
arturiańskiego.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz