7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 0. 1. drzewo
hinduizmu
za symbol hinduizmu jako religii uznaje się sylabę om (także
jako liść świętego figowca), która pełniła rolę boskiego dźwięku w momencie
stworzenia świata, a obecnie występuje jako mantra om. obok sylaba om w piśmie
dewanagari (źródło wikipedia).
- pierwsze dwa wiersze „drzewa” nie mówią o tym, że hinduizm ludowy poprzedzał hinduizm
„naukowy”, one mówią o tym, że cywilizacja
indusu, która została zniszczona przez napływających z południa ariów oraz
ludowe bóstwa opiekuńcze ludów zamieszkujących indie, miały wpływ na rozwój
hinduizmu wykształcając tak zwany „hinduizm ludowy”. hinduiści, w
przeciwieństwie do chrześcijan, nie niszczyli ogniem i żelazem pogańskich
bogów, dla każdego bóstwa w hinduizmie jest miejsce;
poniżej „drzewo hinduizmu” przedstawiające najważniejsze
nurty hinduizmu i związki z innymi religiami. Zdaję sobie sprawę, że jest ono
niezrozumiałe bez dodatkowych wyjaśnień, które zamieszczam pod „drzewem”.
- zaliczenie jogi
do szkół hinduistycznych jest umowne; nie jest to osobna religia, tylko szkoła
medytacji podparta rozległą teorią; najprawdopodobniej joga lub jakieś jej
pierwociny istniały już za czasów cywilizacji indusu i zostały przejęte przez
hinduizm, a później przez buddyzm i dźinizm;
- pierwszy etap hinduizmu to wedyzm oparty na świętych księgach wedach, z tych samych ksiąg
wyodrębniła się także perska (irańska) religia zwana zaratusztrianizmem;
- etap braminizmu charakteryzował się
niezwykłym sformalizowaniem praktyk religijnych; tylko bramini (kapłani) mogli
składać ofiary (zwłaszcza ogniowe zwane agnihotra), a nawet drobne odstępstwo
od rytuału powodowało, że ofiara stawała się nieważna; jak każda
przeprocedurowana administracja, władza braminów musiała się skończyć, w tym
przypadku przejściem w etap hinduizmu oraz osobne religie: buddyzm i dżinizm,
co miało miejsce już w vi w pne; wpływ na wyodrębnienie się tych dwóch religii
miały podobno także wydęte do niemożliwości podziały kastowe społeczeństwa
indii,
- inną religią, która oddzieliła się od braminizmu w vi w
byli adźiwikowie, którzy jednak
powrócili do źródeł w xiv w ,
- etap hinduizmu
składa się z wielu silniejszych lub słabszych nurtów, których nazwy biorą się
od najważniejszych dla tych nurtów bóstw, a to: wisznuizm (od wisznu), krysznaizm
(od kryszny, awatary wisznu), śiwaizm
(od śiwy), śaktyzm (od żeńskiego aspektu wisznu), smartyzm (wyznawcy czczą sześć bóstw, najczęściej są to ganeśa,
śiwa, śakti, wisznu, surja, karttikeja), ganapatia
(od ganeśi), kaumara (od karttikeji)
i inne,
- w hinduizmie funkcjonuje coś takiego co nazywa się sampradaja, czyli linia religijnego
przekazu od mistrza (guru) do ucznia, a kiedy on staje się guru do jego ucznia
i tak dalej; np sampradaje wisznuimu to śri,
rudra, brahma, kumara, rama, datta, mahanubhawa i
inne,
- poza sampradajami możemy wyodrębnić i nazwać mnóstwo
hinduistycznych ruchów religijnych, np harihara
(połączenie wisznuizmu i śiwaizmu), tantryzm
(związany z różnymi praktykami prowadzącymi do mokszy), mocno związany z
tantryzmem buddyjskim, bhakti (forma
pobożności wyrażająca się głównie miłością do boga), natha (połączenie krysznaizmu i śiwaizmu), gmina kabira, który był jednocześnie nie tylko hinduistą, ale także
sufikiem, więc islamistą, ayyavazhi
(symbol ruchu obok, źródło wikipedia), i mnóstwo innych,
- równocześnie rozwijały się różnorodne odmiany regionalne
hinduizmu np hinduizm balijski, śiwaizm tamilski czy śiwaizm kaszmirski, różniące się nieco
od pierwowzoru,
- w xv w wyłonił się z hinduizmu sikhizm (jako osobna
religia), ale jego początki można stwierdzić już w ruchu radiwasi, czy wspomnianej już gminie kabira,
- w xviii w z buddyzmu wyodrębnił się i przeszedł do
hinduizmu ruch subarnabik,
- w xviii w powstał neobraminizm,
a w xix w hinduizm reformowany i neohinduizm; neohinduizm próbował
połączyć z hinduizmem islam i chrześcijaństwo,
- xx w to czas międzynarodowego
towarzystwa świadomości kryszny, zwanego hare kryszna i znanego z mantry
„hare kryszna” śpiewanej przez wędrujących mnichów i zespoły rockowe,
rozprzestrzenienia się różnych form jogi (krijajoga,
adźapajoga, sahadźa joga itd.) oraz medytacji
transcendentalnej i jej wpływu na ruchy millenarystyczne i ruch new age
oraz na (nazwijmy to) medycynę korporacyjno-wzmacniającą.
to tak w „telegraficznym skrócie” jak to niegdyś mawiano.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz