7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 3. kosmos i
żywioły
indra był bogiem
żywiołów, a mahawisznu bogiem i panem
przyczyny i efektu, pięciu elementów, trzech sił natury i formy kosmicznej.
żywioły rozumiane na sposób europejski, czyli woda, ogień,
powietrze, ziemia, niebo i ewentualnie inne składniki, to elementy
(pierwiastki) materii, natury, przyrody, kosmosu. hindusi wyodrębniają żywioł przestrzeni (akaśa), który jest różny od żywiołu powietrza, np aghora, głowa
śiwy jako sadaśiwa, symbolizuje
żywioł przestrzeni (akaśa), a iśana, inna głowa śiwy, patronuje
żywiołowi powietrza. w tym rozdziale żywioł przestrzeni zostanie uwzględniony w
podrozdziale poświęconym żywiołowi powietrza.
teorie filozoficzne związane mniej lub więcej z żywiołami:
- w filozofii i nauce o budowie materii żywioły występują
jako pięć „elementów grubych”: eter (akaśa),
wiatr (waju), żar (tedźas), woda (apas), ziemia (prythiwi).
akaśa w tym przypadku to eter, podstawa i esencja budowy wszystkich rzeczy w
świecie materialnym, najmniejszy materialny element stworzony z materii świata
astralnego (można też tłumaczyć jako niebo, nieboskłon).
- gorakhnat:
istota ludzka to agregat siedmiu ciał-powłok (pańćaka), zawierających rozliczne nadi (składniki ciała pranicznego) i dziewięć głównych ćakr, z których ciało fizyczne (bhutapinda) jest najmniej subtelne, z
racji budowy z cząstek pięciu żywiołów.
- kundalinijoga:
pierwszy etap (bhuta śuddhi) oparty
jest na pięciu żywiołach.
7. 3. 1. niebo
w czasie wyznawania wedyzmu djausa uważano za niebo-ojca, indra
był królem niebian, władcą swarloki,
jednego z czterech nieb, waju miał liczący
333 dewy niebiański dwór, składający się z marutów,
angirasowie byli synami nieba i
bogów.
aświnowie, para niebiańskich
bliźniąt, pojawiały się na niebie przed świtem, ich złoty rydwan ciągnęły ptaki
lub konie.
aditi to niebo
bez granic, podpora nieba utrzymująca ziemię. aditjowie, synowie djausa
i aditi (waruna, mitra, arjaman, bhaga, daksza, anśa, surja lub sawitar, rawi) to różne aspekty światła
słonecznego i niebiańskiego.
waruna, bóg
nieba, był odpowiedzialny za wędrówkę słońca po niebie, otwierał niebo, aby
wypuścić deszcz.
niebo powstało z głowy puruszy.
siedzibą śiwy była góra kajlas,
święte miejsce. schody wokół góry prowadzą do nieba.
hiranjagarbha był
najwyższym bogiem podtrzymującym niebo i ziemię, w początkach wszechświata
brahma przez rok przebywał wewnątrz hiranjagarbhy,
następnie to jajo rozdzielił na dwie połówki: nieboskłon i ziemię.
apsary były
boginkami wody, mgieł i chmur. mogły być istotsami niebiańskimi (daiwika) jak i ziemskimi (laukika). najbardziej znane z nich to: urwaśi, menaka, rambha.
wedyzm: poza sklepieniem nieba znajduje się niebiańska krowa, słońce i księżyc to
jej cielaki, a światło ciał niebieskich to mleko niebiańskiej krowy.
tak splatają się różne mity.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz