7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów

7. 7. 1. 4. 2. słoń
 

w okresie przedaryjskim w ndiach panował kult słonia dzikiego i wściekłego.
 
słoń był wahaną ganeśi, lakszmi, indry i karttikeji.

ganeśa - bóstwo męskie o czterech rękach i słoniowej głowie. ma cechy słonia: mądrość i siłę. jego skóra jest złota, czerwona lub niebieska. ganeśa jest złośliwy, ale kiedy się go udobrucha, staje się bardzo pomocny. ku niemu skierowana jest początkowa mantra lub recytacja w modlitwach hinduistów, jego symbolem jest swastyka. ganeśa posługuje się kilkoma atrybutami. jest nim łuk z łodygi trzciny cukrowej, z którego strzela ukwieconymi strzałami wskazując właściwą drogę oraz taca ze słodyczami. według innej koncepcji atrybutami ganeśi są kieł, książka, topór i trąbka. podobno wszystkie te przedmioty są symbolami fallicznymi (aż ci domorośli freudyści).

ganeśa urodził się pod nieobecność ojca. matka prosiła go by pilnował drzwi w czasie kąpieli. kiedy śiwa chciał wejść do środka, ganeśa odmówił nieznajomemu. rozwścieczony śiwa odrąbał mu głowę triśulą (trójzębem). gdy dowiedział się, że to jego syn, nałożył mu głowę pierwszego zwierzęcia, które napotkał, był nim słoń.

pewnego dnia ganeśa pojechał na przejażdżkę. jego szczur przestraszył się na widok węża i zrzucił boga z grzbietu. brzuch ganeśi, pełen smakołyków, pękł wysypując zawartość. ganeśa wepchnął ją z powrotem i owinął się wężem. świadkiem zdarzenia był księżyc, który roześmiał się na ten widok. rozeźlony ganeśa złamał kieł i rzucił nim mierząc w księżyc.

ganeśa stracił lewy kieł podczas walki z paraśuramą.

soma obdarzał słoniami.

bhudewi przedstawiana jest na platformie położonej na czterech słoniach co symbolizuje cztery strony świata. kamala przedstawiana jest w otoczeniu czterech słoni.

wszechświat jest chroniony przez dziesięć słoni strażników (dig-gadźa).

jednym z dig-gadźa jest ajrawata - boski wierzchowiec (wahana) indry, słoń, który wyłonił się podczas ubijania oceanu w celu pozyskania amryty. miał trzy (lub więcej) głowy.

śiwa może być przedstawiany jako okryty skórą słonia, który był demonem i nosił imię gadźasura. demon został zabity za przeszkadzanie w medytacjach wyznawcom śiwy. ćamunda ubierała się w skórę słonia.

dźjesztha jest przedstawiana z głową słonia. rakszasi mogą mieć słoniowe głowy.

ajjanar, obrońca pól, dosiada konia lub słonia. ofiarowuje mu się figurki słonia.

bawół mahiszasura zapanował nad demonami. przeciw niemu bogowie stworzyli durgę na tygrysie. demony rzuciły się na durgę, a ona zabijała je maczugą, pętlicą, mieczem i trójzębem. mahiszasura przestraszył zastępy durgi i zaatakował jej tygrysa. durga złapała go za arkan, a on przemienił się we lwa, odcięła mu głowę, a on pojawił się jako mężczyzna z mieczem w dłoni, przeszyła go mieczem, a on przemienił się w słonia, obcięła mu trąbę, a on zamienił się w bawoła. odrzucając góry rzucił się na nią. wtedy przeszyła go trójzębem i odcięła mu głowę mieczem.

podczas wojny kaurawów z pandawami bhima zabił słonia o imieniu aszwathama i krzyczał o tym głośno, drona myślał, że to jego syn zginął i załamał się.
 

7. 7. 1. 5. kryptydy
 

w mitologii hinduskiej jest mnóstwo bytów i przedstawień bóstw posiadających jednocześnie cechy budowy ludzkiej i zwierzęcej, choćby ganeśa, czy garuda. takimi drobnymi odstępstwami od normy nie będę się tu zajmował. wymienię tylko niektóre kryptydy (hybrydy):

- nawaguńdżara to kosmiczna forma wisznu, która składa się z dziewięciu postaci a to: głowa koguta lub dźagannatha, ogon węża, cztery nogi od czterech różnych zwierząt, uszy słonia (to siedem elementów);

- śarabha - inkarnacja śiwy - postać częściowo ludzka, częściowo lwia i częściowo ptasia. śarabha przyszedł aby uspokoić gniew narasimhy po tym jak zabił demona hirakanjaśipu;

- kamadhenu przedstawiana jest jako hybryda: głowa i piersi ludzkie, skrzydła orła, tułów, wymiona i ogon krowie, nad ogonem narośl podobna do pancerza żółwia lub ogona pawia (?);

- makara (wahana gangi, waruny, kamy) to stwór wodny z paszczą krokodyla i ogonem ryby lub półsłoń, półryba. waruna ujeżdzający makarę ukazywany jest w złotej zbroi. dzierży lasso z ciała węża;

- pyinsa rupa ma poroże jelenia, kły i tułów słonia, grzywę lwa, ciało węża naga, ogon ryby.

za kryptydy należy także uznać jednorogie zwierzęta na pieczęciach cywilizacji indusu i yeti.
 
 
Waldemar Mierniczek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon

8. buddyzm, bon