7. hinduizm (wedyzm, braminizm, hinduizm), adźiwikowie, joga, mitologia indii, religie cyganów
7. 7. 2. rośliny,
rolnik (cz 2)
oleander jest
związany z śiwą i dewi. ofiarowuje się im kwiaty z tego
drzewa, głównie czerwone, ale niekoniecznie.
podczas wieloletniego wygnania rama żywił się owocami drzewa dźambul
(czapetka kuminowa). drzewo uważane jest
za pokarm bogów.
żółte kwiaty strączyńca
cewiastego (amaltas) symbolizują
szczęście zesłane przez śiwę.
wykorzystywane są w rytuałach święta vishu.
cynamonowiec
kamforowy (kapur) jest związany
z ćandrą. znane jest rytualne
spożywanie soku z tego drzewa. używa się go także podczas ceremonii ślubnej,
ofiar ogniowych hawan i jadźna.
cedr himalajski (deodar) to boskie drzewo, pod którym
medytował śiwa.
wielowarstwowa łodyga bananowca
(banan zwyczajny) jest symbolem mantry neti neti. łodyga bananowca używana
jest podczas lakszmipudźi i durgapudźi (łodygi są kąpane i ubierane
w szaty jak posążki bóstw). z łodyg robi się ceremonialne bramy, liśćmi pokrywa
świąteczne pawilony. banan reprezentuje lakszmi,
sakambhari, wanadurgę, parwati, nanda dewi, ganeśę.
chlebowiec
różnolistny (pala) jest związany
z karttikeją. rodzi owoce, które
(także mango i banany) mogą być składane w ofierze.
granat właściwy
jest związany z boginiami lalita
tripurasundari i parwati. jego
kwiaty używane są w różnorodnych ceremoniach.
michelia champaca
(magnolia champaca, ćampaka) jest związana z śiwą i kamą. sadzi się ją wokół świątyń hinduskich. kwiaty o żółtym
kolorze ofiarowywane są śiwie.
migdałecznik arjuna
jest związany z karttikeją.
bakula (mimusops elengi) – drzewo związane z karttikeją, śiwą, wisznu. kobiety
pragnące mieć syna zawieszają maleńką kołyskę na drzewie, przyczepiają do
drzewa nitki jako dowód innych życzeń. nitki zdejmowane są z drzewa po
spełnieniu życzeń.
kura (webera corymbosa) jest związana z karttikeją i śiwą. kobiety pragnące urodzić chłopca zawieszają małą kołyskę na
tym drzewie. w jego dziupli mieszka święta kobra (naga).
padhiri (stereospermum suaveolens) to drzewo
związane z karttikeją i umą, czczone zwłaszcza na terenie tamil
nadu.
vanni (proposis spicigera) to drzewo związane
z karttikeją i durgą, dające siłę do odniesienia zwycięstwa, czczone zwłaszcza
podczas święta dasara.
turi wielkokwiatowe
- drzewo śiwy.
miodla indyjska (nim) jest związana z śitalą. jej kwiaty są spożywane
rytualnie podczas noworocznych świąt agadi
i gudhi padwa, liście wykorzystuje
się podczas rytuałów śitala pudźa. wyznawcy
yellammy pielgrzymkujący do saundatti (karnataka) składają liście
drzewa nim jako podarunek. drzewa są obiektami kultu i okrążeń przez hindusów
pragnących potomstwa.
gudhi padwa,
hinduski nowy rok, który jest obchodzony w maharastrze na przełomie marca i
kiwetnia, zaczyna się od zjedzenia liścia,
kwiatu lub pąka drzewa nim. czasami
liście nim są zmielone na pastę z cukrem z trzciny
cukrowej (brązowym), adżwanem (chropawiec wonny) i sokiem owoców tamaryndu (tamaryndowiec indyjski). spożywa się także śrikhand, deser na bazie jogurtu i owoców, zwłaszcza mango oraz przypraw, zwłaszcza kardamonu i szafranu.
w czasie święta holi
składa się ofiary z drzewa asioki o
czerwonych kwiatach symbolizującego kamę
i miłość fizyczną. dziewczyny modlą się w jego cieniu o potomstwo. gdy zbliża
się do niego piękna dziewczyna drzewo obsypuje się bujnym kwieciem. w czasie
święta asioka wierni piją wodę, do
której wrzuca się kwiaty tego drzewa, dopuszczalne jest zastąpienie go drzewem nim (miodla indyjska).
drzewo agar było
używane w ajurwedzie.
przedmiotem kultu santalów
są drzewa sadzone w centrach świętych gajów.
pięć świętych liści
ofiarowywanych podczas obrzędów bogom: pipalu,
gularu, pilkhanu, bargadu, mango.
gdy indra pił
amrytę kropla nektaru spadła na ziemię i wyrosła haritaki kadamba - drzewo zakochanych, związane z historią miłości radhy i kryszny. wiele bogiń określanych jest jako mieszkające w gaju kadambowym, siedzibie karttikeji (południowe indie). w gaju drzew
kadambowych (nipowych) spoczywają w
zaświatach śrićakry bogini lality tripurasundari.
dźjesztha to
patronka rolnictwa. marutowie
opiekunowali się rolnikami. robotnicy rolni należą do czwartej
(najniższej) warny (jako pracownicy
najemni, a niegdyś niewolnicy). kszetrapala
to bóstwa opiekuńcze pól uprawnych. chłopi
zostali stworzeni z bioder puruszy. ajjanar opiekuje się chłopami i polami.
był przedstawiany jako młodzieniec z sierpem i biczem w rękach dosiadający konia lub słonia w towarzystwie dwóch sług. balarama
trzyma w rękach pług, na głowie ma
wianek z kwiatów.
podczas ceremonii agnihotra
wrzuca się do ognia ziarno (ryż).
ogień agnihotry symbolizuje wisznu,
a spalane ziarno popełnione grzechy. kunda,
w której rozpala się ogień, jest zwykle ozdobiona kolorowymi kwiatami i owocami.
ofiara pinda to
gałka lub gomółka z ryżu z dodatkami
sezamu, cukru, ghi i miodu. w trakcie składania ofiary sapindikarana naczynia były napełniane wodą, substancjami
zapachowymi i sezamem.
kobiety każdego dnia układają przed wejściem do domu z grubo
zmielonej mąki ryżowej kolam - symetryczny wzór w tradycyjne
wzory. kolam, alegoria początku i końca, ma chronić domowników i przynosić
pomyślność. mąka jest ofiarą dla drobnych zwierząt (mrówek, ptaków), labirynt
stanowi ochronę przez złymi duchami, które są w nim uwięzione.
rangoli to dekoracja
plastyczna z małych elementów (też ziaren zbóż,
kwiatów), symbol nietrwałości świata.
główne motywy: pawie, łabędzie, kwiaty, liany,
owoc mango.
w trakcie obrzędów religijnych (np modły do śiwy) używa się pięć świętych,
poświęconych produktów: ghi, cukier z
trzciny cukrowej, mleko, jogurt, miód.
kama, bóg miłości,
został uzbrojony w łuk z trzciny
cukrowej z cięciwą z pszczół i strzały z kwiatów. według innych źródeł łuk kamy jest ozdobiony kwiatami
pięciu roślin: asioki, mango, navamal lika (ixora
parviflora), padmy (różowy lotos nelumbe nicifera) i kamali (niebieski lotos nympha stellata). ten łuk, a także kukułka, papuga
i krokodyl są atrybutami kamy.
atrybutem ganeśi
jest łuk z łodygi trzciny cukrowej. bóg
strzela z niego ukwieconymi
strzałami wskazując właściwą drogę.
podczas święta vishu
(kerala, tamil nadu), które jest obchodzone w pierwszym dniu roku według
kalendarza keralskiego, to znaczy 14 kwietnia, układa się rytualną kompozycja
darów ofiarnych, na które składają się ziarna ryżu, płótno, żółty ogórek, liście betelu, orzech areki,
metalowe lustro arannula kannadi,
żółte kwiaty konna, teksty świętych
ksiąg, monety z cynowym naczyniu uruli,
zapalona lampka nilavilakku.
pongal, tamilskie
dożynki, trwają cztery dni. drugi dzień jest najważniejszy i przypada na
pierwszy dzień tamilskiego miesiąca thai
(połowa stycznia).
żywe istoty, w tym także rośliny, chociaż są integralnymi
cząstkami boga, są uważane za prakryti.
wrynda, żona
asury dżalandhary, uwiedziona przez wisznu, rzuciła na niego klątwę zanieniając
go w kamień śalagrama i rzuciła się z
rozpaczy w ogień. z popiołu powstała święta roślina tulsi (tulasi, palaś,
bazylia azjatycka), czczona podczas porannych i wieczornych nabożeństw. tulsi
to wisznu, kali, odmiana jasna to brahma, odmiana ciemna to śiwa. uschnięte i opadłe liście tulsi
ofiarowywane są codziennie wisznu lub krysznie
wraz z pożywieniem przy intonowaniu modlitwy tulasi pranam. podczas wisznuickiej
pudźi liście składa się na ofiarę jako ubranie dla bóstwa (upawastra). gałązki tulsi służą do
wyrobu korali medytacyjnych. według jednego z mitów tulsi (tulasi dewi) była córką cesarza kedera, po oczyszczeniu lasu
swymi wyrzeczeniami osiągnęła golokę
i została towarzyszką wisznu. inna wersja głosi, że to była gopi, która zakochała się w krysznie,
co sprowadziło na nią klątwę radhy i
przemianę w roślinę.
tilaka może być
narysowana papką sandałową. może być
uznana za odbicie tulsi. bhuwaneśwari ma na piersi rozsmarowaną
pastę sandałową z szafranem.
według innych źródeł palaś
to butea monosperma, drzewo związane
z brahmą, śiwą, wisznu i kali. z drewna tego drzewa robi się
święte naczynia i laski bramińskie, a czerwone kwiaty ofiarowuje kali podczas krwawych świąt. liście służą braminom po inicjacji jako talerze, a suche
gałązki używane są podczas obrzędu homa.
odpadki drewna palone są podczas agnihotry.
Waldemar Mierniczek
Komentarze
Prześlij komentarz